Opinie Moto.pl: Suzuki Vitara - Niewielkie zmiany w bestsellerze

Vitara to najważniejszy model japońskiego producenta w polskiej ofercie. Od momentu debiutu sprzedaje się świetnie, co wynika z rozsądnej wyceny, przestronności i gamy silnikowej. Ale nadszedł czas na lifting. Co się zmieniło?

Aby dostrzec zmiany na zewnątrz, trzeba naprawdę blisko podejść do Vitary. Zmodernizowano przednią część pojazdu, wprowadzono nowe wzory aluminiowych obręczy, a także w pełni LED-owe światła tylne dostępne już od podstawowej, nieźle wyposażonej specyfikacji. Reszta elementów pozostała bez zmian.

Wymiarami Suzuki wpisuje się w segment B+. Jest trochę większe od Peugeota 2008, ale mniejsze od większości kompaktów. Ma 417,5 centymetra długości, 177,5 szerokości i 161 wysokości.

Zobacz wideo

Skromne wnętrze

Wewnątrz próżno spodziewać się jakichkolwiek fajerwerków. Projektanci postawili na zachowawczy, do bólu prosty styl. Tapicerka występuje tylko w czarnym kolorze i stanowi połączenie tkaniny z syntetyczną skórą. Materiały wykończeniowe nie są najwyższych lotów, ale całość spasowana solidnie. Twarde tworzywa występują właściwie wszędzie. Niemniej, taki stan rzeczy wpisuje się w klimat napędzanego na cztery koła crossovera.

Kokpit jest przejrzysty, a dostęp do poszczególnych przełączników nie wymaga odwracania uwagi od drogi. Z drugiej strony, na pokładzie Vitary nie znajdziemy też zbyt wielu udogodnień.

Jest to, co do komfortowej eksploatacji niezbędne – tempomat adaptacyjny, panoramiczne okno dachowe z możliwością otwierania przedniej części, automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania połączone z kamerą cofania przeciętnej jakości, a także analogowy zegar przytwierdzony do górnej części kokpitu.

Pośród nowych elementów pojawiły się 4,2-calowy wyświetlacz LCD umożliwiający podgląd pracy systemu Allgrip Select i kontroli zjazdu ze wzniesienia, a także zestaw grafik przedstawiający rozpoznawane w czasie rzeczywistym znaki drogowe (ograniczenia prędkości, zakaz wyprzedzania).

Suzuki Viatara 2018 - wnętrzeSuzuki Viatara 2018 - wnętrze fot. Suzuki

Przeczytaj także: Nowe Suzuki Jimny - cennik

Nowe systemy bezpieczeństwa

Nowa Vitara otrzymała zestaw rozmaitych systemów elektronicznych wspomagających bezpieczeństwo. Jednoobiektywowa kamera połączona z czujnikiem laserowym monitoruje przestrzeń przed pojazdem i w razie wykrycia zagrożenia w postaci innego auta lub pieszego, uruchomi hamulce w trybie awaryjnym. Nowość stanowi też adaptacyjny tempomat potrafiący zatrzymać Vitarę w korku, zwolnić hamulce i ponownie ruszyć, jeśli postój nie trwa dłużej, niż dwie sekundy.

Na drogach szybkiego ruchu przyda się natomiast system monitorujący martwe pole. W lusterku zewnętrznym umieszczono LED-ową kontrolkę informującą o niewidocznym dla kierowcy, zbliżającym się pojeździe. Zmianie pasa ruchu będzie towarzyszyć alarm w postaci sygnału dźwiękowego.

Kolejna nowość to układ wspomagania jazdy do tyłu. Przyda się podczas opuszczania miejsca parkingowego. Jeśli czujniki umiejscowione na zderzaku wykryją inny pojazd na kursie kolizyjnym, kierowca otrzyma ostrzeżenie na wyświetlaczu oraz alarm dźwiękowy.

Przeczytaj także: Nowy Suzuki Vitara - cennik

Koniec z wolnossącymi silnikami

Największa niespodzianka kryje się pod maską. Klienci doceniali w Suzuki obecność benzynowych jednostek wolnossących. O ile taka występuję w modelu Jimny, o tyle w Vitarze już nie. Nie ma też diesla. Są za to dwa motory turbodoładowane.

Pierwszy z nich ma litr pojemności i trzy cylindry. BoosterJet generuje 111 koni mechanicznych i 170 Nm. Współpracuje z manualną, 5-stopniową skrzynią lub 6-biegowym, hydrokinetycznym automatem. Niezależnie od wybranej wersji, można go połączyć z napędem na przednią lub obie osie. Sprint do setki trwa 11,5 sekundy (12 sekund z automatem), a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.

Suzuki Vitara 2018Suzuki Vitara 2018 fot. Suzuki

Druga z jednostek to znany ze Swifta Sporta 1.4 BoosterJet o mocy 140 KM i 220 niutonometrów dostępnych w przedziale 1500-4000 obr./min. W połączeniu z automatyczną, 6-biegową skrzynią i napędem na obie osie, zapewnia bardzo przyzwoite osiągi.

Vitara przyspiesza do 100 km/h w 10 sekund i rozpędza się do 200 km/h. Silnik całkiem ochoczo reaguje na operowanie pedałem gazu do prędkości rzędu 140-150 km/h. Powyżej dostaje lekkiej zadyszki. Zużywa też akceptowalne ilości paliwa, co jest sporo zasługą niewielkiej masy własnej – 1120 kilogramów. W cyklu średnim trzeba liczyć się z konsumpcją na poziomie 6,5-7 litrów na sto kilometrów.

Lekkość prowadzenia

Dzięki niezbyt ciężkiej konstrukcji, Vitara prowadzi się bardzo dobrze. Wszelkie manewry wykonuje się wyjątkowo lekko i łatwo. Auto zachowuje się przewidywalnie, co tylko potwierdziły próby na płycie poślizgowej.

Przy niewielkich prędkościach szybko wyprowadzicie japońskiego crossovera z poślizgu. Zastrzeżenia można mieć dla hałasującego na poprzecznych nierównościach zawieszenia i trochę za mocno wspomaganego układu kierowniczego. Hałas w kabinie jest akceptowalny do 120 km/h.

W zakrętach nie należy przesadzać z prędkością. Vitara znacznie lepiej czuje się w lekkim ternie, gdzie 18,5 centymetra prześwitu pozwoli pokonać przeszkody w postaci błotnych kolein, głębokich kałuż, a w mieście wysokich krawężników.

Przeczytaj także: Nowy Suzuki Swift Sport - wrażenia z jazdy

Podsumowanie

Suzuki zdaje się nie poddawać obowiązującym trendom. Może poza wykluczeniem z oferty 1.6-litrowego, benzynowego silnika wolnossącego. Poza tym, mamy do czynienia z solidnym, dobrze jeżdżącym na asfalcie i w lekkim terenie autem z napędem na cztery koła. W komfortowych warunkach mieści cztery osoby, jego obsługa nie wymaga wielogodzinnego studiowania instrukcji, a urządzenia pokładowe wystarczą do komfortowej, codziennej eksploatacji.

Za Vitarę z podstawowym motorem 1.0 (111 KM) i napędem na przednią oś trzeba zapłacić 64 900 złotych. 4X4 w bogatej wersji wyposażenia Premium wyceniono na 81 900 zł. 1.4 (140 KM) z 2WD to wydatek przynajmniej 78 900 zł. Dopłata do 4WD wynosi 10 tysięcy.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4WD | Dane techniczne

Nadwozie: SUV, 5d
Moc: 140 KM przy 5500 obr./min
Moment obr.: 220 Nm w przedziale 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Napęd: na cztery koła
Wymiary: 4175/1775/1610 mm
Rozstaw osi: 2500 mm
Poj. bagażnika: 375 / 1120 l
0-100 km/h: 10,2 s
Śr. zużycie paliwa: 7,4 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Cena: od 64 900 zł (1.0 111 KM FWD)

Więcej o:
Copyright © Agora SA