Opinie Moto.pl: Nowy Fiat 500X - nowa twarz włoskiego crossovera

Miesiąc temu przedstawiliśmy Wam nowe wcielenie Renegada. Teraz nadszedł czas na bliskiego krewniaka - Fiata 500X. Włoski crossover otrzymał zmodernizowany front, odświeżone multimedia, a także silniki pochodzące wprost z polskiej fabryki.

Fiat 500X jest liderem w swoim segmencie we Włoszech. Poza ojczyzną radzi sobie nieco gorzej, ale w Europie zajmuje dobre, piąte miejsce nieprzerwanie od 2016 roku. Technologicznie jest blisko spokrewniony z Jeepem Renegadem, jednak stylizacją mocno się od niego różni.

Nadwozie Fiata zostało zdominowane przez obłości. Po liftingu zmienił się przedni zderzak. W wersji Cross zyskał osłonę wykonaną z tworzywa. Podobną znajdziemy z tyłu. Najbardziej widoczne zmiany dotyczą oświetlenia. O ile w poprzedniku dostępne były reflektory biksenonowe, o tyle w nowym wcieleniu wprowadzono w pełni LED-owe odpowiedniki cechujące się wydajnością lepszą o 20%.

Fiat 500XFiat 500X fot. Fiat

Kompatybilny ze smartfonem

Włosi potrafi robić wysmakowane wnętrze, co 500X zdaje się tylko potwierdzać. Atrakcyjne wzornictwo obejmuje kilka rodzajów tkanin, skór, paneli dekoracyjnych oraz kolorów. Możliwości personalizacji jest sporo, choć same materiały wykończeniowe miejscami pozostawiają trochę do życzenia. Miękkimi tworzywami obito górną część deski rozdzielczej, a także przednie boczki drzwiowe. Miejsca w dwóch rzędach z powodzeniem wystarczy dla czterech rosłych osób. Fotele są wygodne, choć mogłyby mieć nieco mocniej wyprofilowane oparcie. Bagażnik o pojemności 350 litrów nie należy do najbardziej pojemnych w segmencie, ale dwie podróżne walizki pochłonie. Po złożeniu asymetrycznej kanapy możliwości przewozowe rosną do 1000 litrów.

Nowa jest wielofunkcyjna kierownica, choć podstawowe przyciski pozostały tożsame z wcześniejszą wersją. Niemniej, wieniec pewnie leży w dłoniach. Tuż za kołem kryje się kolejna modernizacja. To analogowe zegary z 3,5-calowym wyświetlaczem komputera pokładowego pośrodku. Umieszczono je w tubach i wyposażono w sporej wielkości czcionkę poprawiającą czytelność. Informacje z komputera są przekazywane w klarowny sposób. Obsługa bez zarzutu. Nieźle też przedstawia się poprawiony ekran systemu multimedialnego. Ma 7 cali, niezłą rozdzielczość i cechuje się zadowalającą przejrzystością. Niezbyt skomplikowane menu ułatwia poruszanie się po rozmaitych zakładkach. Układ potrafi czytać SMS-y, ma funkcję rozpoznawania głosu, dwa porty USB, a także kamerę cofania, która kiepsko radzi sobie w słabo oświetlonych miejscach. Fiat postawił na nawigację TomTom 3D. Warto jednak wykorzystać możliwość sparowania ze smartfonem i korzystać z muzycznych aplikacji, portalów społecznościowych oraz Google Maps. System pozwala również kontrolować z pozycji smartfona styl jazdy, by poprawić efektywność i obniżyć koszty codziennej eksploatacji.

Fiat 500XFiat 500X fot. Fiat

Nowości z Polski

Zmodernizowana wersja Fiata to przede wszystkim nowe silniki benzynowe produkowane w Bielsku Białej. Pierwszy z nich to trzycylindrowy 1.0 o mocy 120 koni mechanicznych i 190 Nm. Współpracuje z manualną, 6-stopniową przekładnią, która przekazuje napęd na przednią oś. Trzycylindrowy motor cechuje się niezła kulturą pracy i dobrym wyważeniem. Poznaliśmy go już przy okazji pierwszego kontaktu z Renegadem. Sprawdza się przede wszystkim w mieście, gdzie sporo momentu obrotowego dostępnego jest od niskich wartości prędkości obrotowej. Skrzynia manualna funkcjonuje przyzwoicie, choć droga prowadzenia lewarka mogłaby być nieco krótsza. Spore jest natomiast zużycie paliwa, co akurat można przypisać masie własnej na poziomie około 1400 kilogramów. W mieście trudno zejść poniżej 8 litrów, natomiast w spokojnej trasie komputer pokładowy wskazuje około 7. Na autostradzie brakuje mocy, ale na to receptę stanowi druga z jednostek produkowanych w Bielsku Białej.

1.3 generuje 150 KM i 270 Nm dostępnych przy 1750 obr./min. Występuje tylko w połączeniu z dwusprzęgłowym automatem i napędem na przednie koła. Doładowany motor został bardzo dobrze wyciszony, co poprawia komfort akustyczny zarówno w mieście, jak i w trasie. Ponadto, przy okazji poprawiono wytłumienie kabiny, co sprawia, że w lekko terenowym Fiacie jest naprawdę cicho. Polski silnik ochoczo współpracuje z prawą nogą kierowcy. Do setki przyspiesza w 9,1 sekundy i zapędza wskazówkę prędkościomierza do 200 km/h. Wartości w zupełności wystarczające, by w dynamicznym tempie pokonywać kolejne kilometry. Na autostradzie nie traci tchu aż do 150 km/h. Skrzynia całkiem sprawnie żongluje kolejnymi przełożeniami. W razie potrzeby, kolejne zmiany biegów można wymusić ręcznie. Mechanizm wykazuje się lekką zwłoką podczas potrzeby nagłej redukcji. Warto jeszcze napisać o zużyciu paliwa, które znajduje się na bardzo zbliżonym poziomie do słabszego krewniaka z rodziny FireFly.

Fiat 500X 2018Fiat 500X 2018 fot. Piotr Mokwiński

4x4 tylko z najmocniejszym dieslem

500X na drodze zachowuje się stabilnie i dość skutecznie filtruje nierówności. Plastiki nie skrzypią, a układ jezdny nie wydaje niepokojących odgłosów. Przy wysokich prędkościach podąża za poleceniami kierowcy i nie wykazuje zauważalnej podatności na boczne podmuchy wiatru. Dodatkowo, poradzi też sobie w niezbyt wymagającym terenie. Jak na segment crossoverów, ma mały prześwit – 157 mm. Niemniej, w połączeniu z najmocniejszym dieslem (2.0 150 KM) i seryjnym napędem na obie osie, poradzi sobie z płytkimi koleinami wypełnionymi błotem i piaszczystym podłożem.

Ceny nowego Fiata 500X

Włoski crossover już pojawił się w polskich salonach. Podstawową wersję wyceniono na 67 tysięcy złotych. W tej cenie otrzymamy wolnossące 1.6 (110 KM) z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów. 1.0 FireFly wymaga dopłaty w wysokości 6 tysięcy, a 150-konne 1.3 kolejnych 15 – bogatsza specyfikacja wyposażeniowa. Diesle są dwa. 1.6 MultiJet (120 KM i FWD) kosztuje 78 tysięcy złotych. Dwusprzęgłowa przekładnia oznacza konieczność wybrania najbogatszej wersji wyposażeniowej – 92 tysiące. 4X4 jest obecny jedynie w dwulitrowym motorze wysokoprężnym o mocy 150 koni mechanicznych – 104 000 zł.

Opinie Moto.pl: Nowy Fiat 500X - podsumowanie

500X zyskał nowy oręż do walki o wymagającego klienta. To przede wszystkim benzynowe jednostki napędowe pochodzące z polskiej fabryki, odświeżony wygląd i poprawione multimedia. Fiat może ponownie zagrozić dominacji Francuzów i Niemców w mocno obsadzonym segmencie crossoverów.

Fiat 500X 1.3 Turbo DCT - dane techniczne

Nadwozie: SUV, 5d
Moc: 150 KM przy 5500 obr./min
Moment obr.: 270 Nm przy 1850 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Napęd: na przednie koła
Wymiary: 4264/1796/1603 mm
Rozstaw osi: 2570 mm
Poj. bagażnika: 350 / 1000 l
0-100 km/h: 9,1 s
Śr. zużycie paliwa: 7,6 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Cena: od 67 000 zł (1.6 110 KM FWD)

Korytarz ratunkowy jest przeznaczony dla karetek. Nie blokuj go, bo sam możesz kiedyś potrzebować pomocy

Więcej o:
Komentarze (6)
Opinie Moto.pl: Nowy Fiat 500X - nowa twarz włoskiego crossovera
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: kondzio

    0

    no i z której strony ta nowa twarz? bo ja tu wielkich zmian nie widze, jakbym miał teraz wybierać to by było coś większego np. tivoli, wyższy kompakt to nie dla mnie

  • Gość: As

    Oceniono 2 razy 0

    Te ceny to jakiś żart.

  • Robert Witczak

    Oceniono 1 raz -1

    Dopóki 2.0 diesel jest dostępny, brawa dla Fiata. Niestety włoska motoryzacja powoli pakuje walizki, Lancia już w motoryzacyjnym raju z Saabem i Roverem. Fiat i Citroen stoją w kolejce po bilety. Wielka szkoda. Wielcy odchodzą.

  • Gość: Edi

    Oceniono 3 razy -1

    W tej cenie są lepsze auta jak Ford Focus, Honda Civic czy Mazda CX-3

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX