ABS - ten system ma już 40 lat. W tym czasie uratował wiele istnień i zmienił motoryzację

W 1978 roku w Mercedesie Klasy S (W116) zadebiutował system ABS, zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Przez następne 4 dekady rozwiązanie przygotowane przy udziale niemieckiego producenta samochodów i firmy Bosch trwale zapisało się w historii motoryzacji.

Premiera systemu ABS odbyła się w dniach 22-25 sierpnia na torze testowym w Unterurkheim, należącym do koncernu Daimler-Benz. Rozwiązanie pozwala utrzymywać kontrolę nad torem jazdy w czasie awaryjnego hamowania. Jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół. Ten prosty w założeniu system opracowany przez firmy Bosch i Mercedes rozpoczął erę cyfrowej techniki w samochodach. Przez następne lata był to przyczółek do kolejnych rozwiązań zapewniających aktywne wsparcie dla kierowcy.

System ABS pozwalał na mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni zatrzymać pojazd z maksymalną fizycznie możliwą siłą bez blokowania kół. Dzięki temu w awaryjnej sytuacji kierowca miał kontrolę nad samochodem.

W chwili debiutu system ABS był oferowany jako wyposażenie opcjonalne – w Mercedesie Klasy S kosztował 2217,60 marek niemieckich. Już dwa lata po premierze był instalowany na życzenie we wszystkich modelach Mercedesa. Po kilku dekadach stał się wyposażeniem standardowym wszystkich produkowanych samochodów na Starym Kontynencie.

Przez następne lata na bazie ABS powstały inne systemy, takie jak: kontrola trakcji ASR (1985), kontrola stabilności ESP (1995), wspomaganie hamowania BAS (1996) czy adaptacyjny tempomat DISTRONIC (1998). Dopiero lata później w samochodach pojawiły się takie rozwiązania, jak choćby ESP czy radar DISTRONIC.

Więcej o:
Copyright © Agora SA