Korzystaj z klimatyzacji efektywnie - włącz obieg wewnętrzny i otwórz okna na 2-3 minuty

W upalne dni trudno wyobrazić sobie jazdę autem bez klimatyzacji. Chłodne powietrze poprawia komfort, ale też generuje spore zagrożenie dla naszego zdrowia. Jak zatem efektywnie z niej korzystać?

Pierwsze klimatyzacje samochodowe pojawiły się w USA w 1933 r.. Popularyzacja tego wynalazku w Stanach Zjednoczonych nastąpiła 20-25 lat później. Do Europy dotarła z jeszcze większym opóźnieniem. W latach 80. na coraz większą skalę montowano ją w prestiżowych limuzynach Mercedesa, BMW i Audi, a dopiero dwie dekady temu zaczęła pojawiać się w samochodach klasy kompaktowej.

Niezależnie od modelu, zasada działania urządzenia jest bardzo zbliżona. Krążący w układzie czynnik chłodzący obniża temperaturę powietrza i wdmuchuje je do kabiny. By robił to możliwie najbardziej wydajnie, należy przestrzegać kilku zasad.

Parkuj w cieniu

Wnętrze samochodu pozostawionego w pełnym słońcu potrafi nagrzać się do 50-60 stopni Celsjusza. To temperatura, w której zarówno człowiek, jak i zwierzęta nie potrafią normalnie funkcjonować.

Włączenie klimatyzacji od razu po ruszeniu niewiele da. Jeżeli to możliwe, powinniśmy zaparkować samochód w zacienionym miejscu lub parkingu podziemnym. Kilka stopni mniej zrobi różnicę. Dodatkowo, warto na 2-3 minuty przed startem otworzyć drzwi lub okna, by wyrównać temperaturę wewnątrz pojazdu z tą zewnętrzną. Taki zabieg odciąży sprężarkę klimatyzacji i pozwoli zmniejszyć zapotrzebowanie na paliwo.

Pierwsze kilometry radzimy pokonać z wewnętrznym obiegiem powietrza i z włączonym trybem automatycznym. Działa najbardziej wydajnie, co pozwoli możliwie szybko obniżyć temperaturę. Po jej ustabilizowaniu na pożądanym poziomie, ustawiamy zewnętrzny obieg powietrza. To zapobiegnie nadmiernemu przesuszeniu powietrza i uchroni błony śluzowe przed wyschnięciem.

"Samochód tankuje się wodorem w ciągu 2,5 minuty. Może przejechać 600 km, a Polska ma tego gazu pod dostatkiem."

Zasłoń rolety i dach

Aby przyspieszyć proces obniżania temperatury wewnątrz, warto też zasłonić okna roletami (jeśli takowe są w pojeździe) i zamknąć szklane okno dachowe. Przynajmniej na pierwszych kilka kilometrów. To dodatkowo przyspieszy proces schładzania temperatury wewnątrz.

Należy też pamiętać, by rozsądnie ustawić temperaturę powietrza wdmuchiwanego do kabiny. Lekarze zalecają, aby różnica nie była wyższa, niż 5-8 stopni Celsjusza od tej na zewnątrz auta, przynajmniej na krótkich trasach. W dłuższej, gdy organizm człowieka ma więcej czasu na aklimatyzację, można ją zmniejszyć o dodatkowe kilka stopni.

Kolejny element prawidłowej eksploatacji dotyczy ustawienia nawiewów. Mocny nadmuch na twarz i górne drogi oddechowe może szybko doprowadzić do przeziębienia, problemów z zatokami, a także wywołać alergię. Lekarze informują również o konsekwencjach w postaci bólu głowy, mięśni i kaszlu. Szybka zmiana temperatury może też prowadzić do osłabienia odporności, a w skrajnym przypadku do szoku termicznego. W związku z tym, lepiej ukierunkować strugę powietrza na szybę i nogi, dając sobie więcej czasu na przystosowanie do przebywania w chłodniejszym miejscu.

Jeśli dysponujecie manualnie sterowaną klimatyzacją, unikajcie ustawiania minimalnej temperatury na skali przy pokrętłach. Zdecydowanie bardziej korzystne dla zdrowia będzie chłodne powietrza i nieco mocniejszy nawiew kierowany na szybę i nogi.

Stopniowo zwiększaj temperaturę

Podobnie, jak kluczowe jest wyrównywanie temperatury z otoczeniem przed uruchomieniem klimatyzacji, tak równie ważny element stanowi podgrzewanie powietrza przed opuszczeniem pojazdu. Specjaliści zalecają, by zwiększanie temperatury rozpocząć około 15-20 minut przed końcem długiej podróży. To pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia szoku termicznego.

Zadbaj o klimatyzację, zanim dojdzie do awariiZadbaj o klimatyzację, zanim dojdzie do awarii Fot. Michał Dek

Używaj klimatyzacji w chłodniejsze dni

Aby uniknąć kosztownych rozczarowań wynikających wprost z zaniedbań, mechanicy zalecają przynajmniej raz w tygodniu uruchomić klimatyzację na kilkanaście minut.

Jej praca zwiększy minimalnie zużycie paliwa, ale podzespoły mechaniczne układu będą smarowane. Dodatkowo, osuszone działaniem "klimy" powietrze obniży poziom wilgotności wewnątrz pojazdu. A to z kolei przyczynia się do ograniczenia zalegania pary wodnej na szybach (w mroźne dni zamarza) i przeciwdziała zagrzybieniu tapicerki lub kanałów wentylacyjnych.

Klimatyzacje wyposażone w zabezpieczenie przed oblodzeniem parownika mogą nie włączać się w niskich temperaturach (4-6 stopni Celsjusza). Jest na to sposób w postaci zamknięcia obiegu wewnątrz auta i nagrzania powietrza w kabinie. Po zauważalnym wzroście temperatury, sprężarka powinna się uruchomić.

Nieużywanie klimatyzacji w chłodniejsze dni, generuje też dodatkowe zagrożenie w postaci możliwości wystąpienia korozji na elementach ciernych sprzęgła sprężarki.

System IntelliLink 4.0 w Oplu KarlSystem IntelliLink 4.0 w Oplu Karl fot. Opel

Zadbaj o regularny serwis

Przed wizytą w serwisie, możemy samodzielnie wymienić filtr kabinowy. Kosztuje zazwyczaj kilkadziesiąt złotych, natomiast jego wymiana nie jest specjalnie wymagająca. Zaoszczędzimy w ten sposób całkiem sporo oraz pozbędziemy się jednej z przyczyn nieprzyjemnego zapachu w kabinie. Równie nieskomplikowana usługa w warsztacie kosztować będzie około 50 złotych. W zależności od modelu, filtr znajduje się na podszybiu (dostęp po otwarciu maski i zdemontowaniu kilku plastikowych osłon) lub w kabinie. To drugie umiejscowienie jest zdecydowanie popularniejsze. Instrukcje wymiany filtra w danym modelu z łatwością znajdziemy w internecie lub na opakowaniu. Z jej pomocą ów czynność przeprowadzimy w pół godziny. Nie potrzebujemy do tego specjalistycznych narzędzi.

Grzyby i pleśnie

Klimatyzacja to także idealne środowisko dla grzybów i pleśni. Często po pierwszym uruchomieniu po długiej przerwie wydobywa się z nawiewów przykry zapach. Walczyć z nim możemy z pomocą ozonowania wnętrza - taka usługa kosztuje około 60 złotych. Możemy również kupić takie urządzenie za 220-300 złotych i postawić w garażu. Nie zajmuje dużo miejsca. Na rynku dostępnych jest także wiele innych preparatów aplikowanych bezpośrednio w kratki klimatyzacji, są one dobrym elementem profilaktycznej troski i kosztują zaledwie kilkanaście złotych.

Odwiedź mechanika co 2-3 lata

Jeśli układ działa prawidłowo, warto i tak odwiedzić wyspecjalizowany warsztat co 2-3 lata. Profesjonalny przegląd powinien zawierać uzupełnienie czynnika chłodniczego, oleju, a także kontrolę szczelności. Dodatkowo, serwisant wymieni filtr powietrza i filtr osuszający. Zaaplikuje też do kanałów wentylacyjnych środki zabijające wszelkie szkodliwe drobnoustroje. Koszt takiej usługi to 120-250 złotych.

Bagatelizowanie regularnego serwisowania układu klimatyzacji doprowadzi do zbyt dużych ubytków chłodziwa i przyczyni się do pogorszenia efektywności działania układu. Powstaje wówczas ryzyko uszkodzenia wrażliwych podzespołów, bo mniej czynnika chłodzącego obniża skuteczność smarowania, co może doprowadzić do zatarcia kompresora. Niedobór czynnika może również wpłynąć na powstawanie rys w sprężarce tłokowej. W przypadku skrajnych zaniedbań, naprawy pochłoną kilka tysięcy złotych.

Więcej o:
Komentarze (44)
Jak korzystać z klimatyzacji?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: aww

    Oceniono 30 razy 22

    Szanowny Panie Redaktorze Piotrze Mokwiński.
    Rozbawił mnie Pan pisząc: "Upał za oknem sprawia, że korzystanie z klimatyzacji w samochodzie jest obligatoryjne". Użycia słowa "obligatoryjne" zamiast np. "konieczne" jest w tym kontekście pretensjonalne i bynajmniej nie świadczy o elokwencji. Dobra znajomość języka ojczystego powinna być obligatoryjna w zawodzie dziennikarza. Nieprawdaż?

  • Gość: ratat

    Oceniono 7 razy 3

    Ja to najpierw otwieram okna na chwilę aby schłodzić środek aurisa do temperatury na zewnątrz a dopiero potem klima i obieg wewnętrzny. A jak nie mam czasu stać przy otwartych oknach to wsiadam i od razu klima bez obiegu.

  • darekzzabrza

    Oceniono 6 razy 2

    Mam wątpliwości odnośnie włączenia obiegu wewnętrznego by szybciej schłodzić kabinę. Na zewnątrz jest 30`C a w środku auta 50`C. Klima ustawiona na 23` więc wydaje mi się, żeszybciej schłodzę powietrze z zewnętrznej temperatury 30` na 23` stopnie niż z 50` na 23` używając obiegu wewnętrznego. Proszę o opinie.

  • Gość: Gural

    Oceniono 2 razy 0

    to ze podniosly sie ceny paliw to nie znaczy ze nie spadna. moim zdaniem to chwilowy kryzys. byleby nie pojawily sie znowu jakies czynniki podnoszace ryzyko.

  • kotwkaloszach

    Oceniono 2 razy 0

    "Lekarze zalecają, aby różnica nie była wyższa, niż 5-8 stopni Celsjusza od tej na zewnątrz auta, przynajmniej na krótkich trasach. W dłuższej, gdy organizm człowieka ma więcej czasu na aklimatyzację, można ją zmniejszyć o dodatkowe kilka stopni."
    ***
    Raczej zwiększyć a nie zmniejszyć, bo o różnicę przecież chodzi, chyba, ze nic nie kumam...

  • Gość: Serwisant-klimatyzacji

    Oceniono 8 razy 0

    Nie pisz Pan jak nie masz o tym pojęcia.

  • sztucznypolak

    Oceniono 6 razy 0

    Chce pochwalic Autora.
    Podobny artykul zostal zamieszczony kilka dni temu. Ale tamten byl bardzo powierzchowny. Ten jest bardzo dobry (oczywiscie pomijajac "obligatoryjny", o co @aww ma sluszne pretensje).

  • liczbynieklamia

    Oceniono 8 razy 0

    > Profesjonalny przegląd powinien zawierać uzupełnienie czynnika chłodniczego, oleju, a także kontrolę szczelności

    W sprawnym układzie czynnika i oleju nie trzeba uzupełniać. Korzystanie z serwisów korzystających z automatów do obsługi klimatyzacji to odessanie czystego, fabrycznego czynnika i części oleju dedykowanego do danej sprężarki i zastąpienie ich mieszaniną czynników ściągniętych z różnych układów (niezależnie od tego czy był tam 20-letni R134a, propan czy izobutan) i olejem "uniwersalnym" (do wszystkiego i do niczego).

  • Gość: Lisek

    Oceniono 1 raz -1

    ropa drożeje, paliwo na stacjach też. trzeba przeczekać. to wszystko zalezy od sytuacji geopolitycznej i żydow

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX