Rząd przeznaczy 10 mld zł na rozwój ekotransportu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska przygotował wielki projekt, który wesprze rozwój ekologicznego transportu w gminach całej Polski. Znamy pierwsze szczegóły.

Kilka dni temu Artur Michalski, wiceprezes NFOŚ, zapowiedział, że ponad 10 mld zł trafi w ciągu najbliższej dekady na rozwój programu ekologicznego transportu. Skąd będą pochodzić pieniądze na ten cel? Z nowej opłaty paliwowej, z opłat od biopaliw oraz budżetu samego NFOŚ.

Już niebawem wejdzie w życie nowa ustawa o funduszu niskoemisyjnego transportu. Dzięki niej fundusz zgromadzi przez najbliższą dekadę na swoich kontach 4,5 mld zł już w pierwszej puli.

Według planów samorządy będą składać do NFOŚ projekty strategii rozwoju ekomobilności. Program ruszy w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy. Na początek samorządy będą musiały przygotować tzw. fiszki projektowe. Najciekawsze trafią do sfinansowania – na takie cele trafi 10 mln zł.

"Samochód tankuje się wodorem w ciągu 2,5 minuty. Może przejechać 600 km, a Polska ma tego gazu pod dostatkiem."

Na rozwój infrastruktury ładowania lub tankowania wodoru, ale również zakup autobusów bezemisyjnych i niskoemisyjnych NFOŚ przeznaczy dużo większe środki.

W ramach nowej ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw powstanie Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który zakłada dodatkowe środki np. na walkę ze smogiem. Oprócz tego przewiduje wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości od 80 zł od 1000 zł od benzyny i oleju napędowego. Obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej ciążyć będzie na producentach paliw silnikowych), importerach paliw silnikowych oraz podmiotach sprowadzających paliwa z innych państw UE.

Więcej o: