Mercedes-Benz Klasy C - tego na pewno nie wiedziałeś o tym modelu

Już od ponad dekady Mercedes Klasy C jest najlepiej sprzedającym się modelem spod znaku gwiazdy. Z tej okazji producent przedstawił kilka interesujących ciekawostek, które z pewnością Was zaskoczą.

Mercedes Klasy C zadebiutował w 1982 roku jako model 190 (W201). Auto było dostępne w wersji limuzyna i kombi, a przez cały okres produkcji trafił do ponad 9,5 mln nabywców. „Baby Benz” zastąpiła w 1993 roku generacja W202, a następnie w 2000 roku wersja W203 oraz W204 (debiut w 2007 r.). Aktualny typoszereg W205 trafił na rynek w roku 2014.

Obecna generacja Klasy C po raz kolejny była najchętniej wybieranym modelem marki Mercedes-Benz. W 2017 r. na około 120 rynkach świata producent sprzedał łącznie ponad 415 000 egzemplarzy wersji Limuzyna i Kombi.

Klimatyzacja z GPS

Nawigacja w Mercedesie Klasy C współpracuje z układem klimatyzacji. System wykrywa, kiedy samochód wjeżdża do tunelu. Automatycznie zamyka wówczas klapy układu recyrkulacji powietrza, tak aby zapobiec dostaniu się do kabiny zanieczyszczonego powietrza z zewnątrz. Gdy pojazd opuści tunel, klapy zostają otwarte celem wpuszczenia do wnętrza świeżego powietrza.

Układ hamulcowy ze wspomaganiem

Lista jest funkcji wspomagających układ hamulcowy obejmuje Hill-Start Assist (zapobiega stoczeniu się pojazdu na wzniesieniach i wspomaga bezpieczne ruszanie), HOLD (utrzymuje pojazd w miejscu bez potrzeby wciskania pedału hamulca; standard z automatyczną przekładnią, dla skrzyni manualnej funkcja dostępna w połączeniu z opcjonalnym tempomatem) oraz osuszanie hamulców (podczas jazdy w deszczu regularnie usuwa wilgoć z tarcz hamulcowych celem zapewnienia pełnej wydajności układu. Wystarczy, że kierowca nagle zdejmie nogę z pedału gazu, a układ zbliża klocki hamulcowe do tarczy, żeby w obliczu nagłego hamowania skrócić dystans potrzebny do zatrzymania się.

Wyświetlacz head-up z automatycznym kontrastem

Jasność opcjonalnego wyświetlacza head-up jest automatyczni dostosowywana do warunków oświetleniowych na podstawie danych pochodzących z czujnika na krawędzi dachu. W słoneczne dni jasność może osiągać poziom 10 000 kandeli na m2 i wyższy. Ponieważ współczynnik kontrastu przekracza 1000:1, nawet w ciemności system generuje obraz wysokiej jakości. W nowej Klasie C wyświetlacz head-up oferuje jeszcze szerszy zakres regulacji.

Panel dotykowy rozpoznaje siłę nacisku dłoni

Dzięki tej funkcji można precyzyjnie działać i unikać wprowadzania błędnych komend. System analizuje w tym celu sygnały z czujnika i wykrywa, czy kierowca trzyma tylko dłoń na panelu, czy też wprowadza dane. Użytkownicy mogą wydawać komendy palcami, opierając rękę na ergonomicznym podłokietniku, bez potrzeby unoszenia dłoni. Poszczególne polecenia potwierdzają dotykowe informacje zwrotne w postaci wibracji panelu.

Automatyczne wyłączanie poduszki powietrza

Jeśli fotel pasażera z przodu jest pusty lub system wykrywa zamontowany fotelik dziecięcy, poduszka zostaje automatycznie dezaktywowana. Chroni w ten sposób przed dodatkowymi obrażeniami niemowląt w razie wypadku. Niezawodna funkcja działa w oparciu o dane przekazywane przez czujnik ciśnienia.

Miękki dach Klasy C Kabriolet składa się szybko podczas jazdy

Dach można złożyć w mniej niż 20 sekund podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Po otwarciu w pełni automatyczny mechanizm sterowania dachu cicho i precyzyjnie chowa poszycie w schowku w bagażniku. Pokrywa schowka stanowi integralną część wnętrza – została wykonana z tego samego materiału, co górne obicia paneli drzwi.

Jeszcze lepszy dźwięk

System Frontbass wykorzystuje przestrzeń pomiędzy belką poprzeczną a podłużnicą jako komorę rezonansową dla głośników basowych. Ponieważ z zasady to bardzo sztywna konstrukcja, odtwarzane tu niskie tony są niezwykle precyzyjne i mają niewielkie zniekształcenia, nawet w przypadku bardzo wysokiego natężenia dźwięku.

Najmłodsi nabywcy Klasy C mieszkają w Chinach?

Około 80% właścicieli modelu w Państwie Środka ma mniej niż 40 lat. W ub.r. ponad 40% kupujących Klasę C Limuzyna w USA stanowiły kobiety.

Klienci innych marek przechodzą do Mercedesa

W ubiegłym roku w Europie i USA ponad jedna trzecia nabywców Klasy C

(Limuzyna lub Kombi) jeździło wcześniej samochodem innej marki. Równocześnie około 70% europejskich klientów, którzy wcześniej użytkowali Klasę C, w 2017 r. znowu wybrało model Mercedes-Benz.

Mercedes C 36 AMG, pierwszy pojazd AMG opracowany na bazie umowy o współpracy z Daimler-Benz

Do 1997 r. został wyprodukowany w ponad 5200 egzemplarzach – co uczyniło go pierwszym bestsellerem sportowej marki. Obecnie, uwzględniając modele C 43 oraz C 63 i różne wersje nadwoziowe, gama Klasy C sygnowanej przez Mercedes-Benz obejmuje 12 wariantów

Rekord na Pikes Peak

Mercedes-Benz ustanowił nowy rekord dla pojazdów wysokoprężnych na trasie legendarnego wyścigu górskiego Pikes Peak w USA. To zasługa praktycznie seryjnego egzemplarza modelu C 300 d 4MATIC (w Europie znanego jako 250 d). Kierowca testowy Uwe Nittel ukończył trasę wyścigu – o długości 19,99 km, z ponad 150 zakrętami i różnicą wysokości przekraczającą 1400 m – w ciągu zaledwie 11,37 min.

Pierwsze zawieszenie pneumatyczne w tej klasie

Mercedes jako pierwszy producent zaoferował w segmencie Klasy C zawieszenie pneumatyczne. Układ Air Body Control pozwala zapełnić lukę pomiędzy wysokim poziomem komfortu a dynamicznym, zwinnym prowadzeniem. Wyposażono go także w funkcję samopoziomowania, zapewniającą optymalną wygodę nawet po załadowaniu pojazdu – co ma istotne znaczenie w szczególności w przypadku wersji Kombi.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.