Ford Mondeo Hybrid - opinie Moto.pl. Klasa średnia do miasta

Filip Trusz
Ford Mondeo to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej w naszym kraju. Przez ostatni tydzień testowaliśmy jego hybrydową wersję. Jak sprawuje się Ford Mondeo Hybrid? Sprawdziliśmy i w mieście, i na krótkiej trasie.

Ford Mondeo Hybrid to dość wyjątkowe auto na polskim rynku. Trudno mu bowiem znaleźć bezpośredniego konkurenta. Hybrydę w tej klasie ma jeszcze Volkswagen, ale Passat jest wyraźnie mocniejszy i jest plug-inem (można go ładować z gniazdka). Ford Mondeo z kolei to zwykła hybryda. Reszta rywali wersje hybrydowe ma dopiero w planach.

Układ napędowy Forda Mondeo Hybrid

Łączna moc układu hybrydowego (silnik elektryczny plus benzynowy motor 2.0) to 187 KM. Ważący 1504 kg Mondeo Hybrid rozpędza się do 100 km/h w 9,2 s i osiągnie 187 km/h prędkości maksymalnej.

Napęd Forda Mondeo Hybrid, który korzysta z akumulatorów litowo-jonowych, działa w momencie ruszania pojazdu w trybie elektrycznym. Podczas przyspieszania lub wyprzedzania włącza się dodatkowo silnik spalinowy, zapewniający niezbędną moc w zależności od potrzeb. Aby zwiększyć zasięg, inteligentny układ ładowania akumulatora (Regenerative Braking) odzyskuje ponad 90 proc. kinetycznej energii hamowania i wykorzystuje ją do ładowania akumulatorów.

Podczas jazdy w mieście Mondeo chętnie pracuje w trybie elektrycznym i nie ma większych problemów z pokonywaniem dłuższych dystansów w trybie EV. Trzeba się jednak liczyć z tym, że Mondeo Hybrid najlepiej czuje się podczas spokojnej, raczej niespiesznej jazdy. E-motor dość sprawnie rozpędza dużego sedana, ale nie ma tu mowy o dynamicznym ruszeniu spod świateł.

Ford Mondeo HybridFord Mondeo Hybrid fot. Filip Trusz

Jeżeli chcemy przyspieszyć, do gry włącza się silnik benzynowy i uwidacznia się, moim zdaniem, największa wada Mondeo Hybrid. Nie mamy tu klasycznego automatu, a przekładnię bezstopniową eCVT. Ta, niestety, jest bardzo ospała, reaguje na nasze polecenia z dużym opóźnieniem, a kiedy już połapie się, czego od niej chcemy, to nienaganną ciszę, w jakiej podróżowaliśmy w trybie EV, zagłusza charakterystyczne, głośne "wycie".

Jak Mondeo Hybrid się prowadzi? Czuć dodatkowe kilogramy, ale to wciąż Ford - mamy więc do czynienia z jednym z najprzyjemniej jeżdżących aut w klasie.

Ford Mondeo HybridFord Mondeo Hybrid fot. Filip Trusz

Ile paliwa zużywa Ford Mondeo Hybrid?

Sam producent podaje następujące wartości:

  • Zużycie paliwa w mieście - 2,9 l/100 km
  • Zużycie paliwa w trasie - 4,7 l/100 km
  • Średnie zużycie paliwa - 4,0 l/100 km

Podczas testu nie udało mi się uzyskać aż tak świetnych wartości. Jednak w mieście zejście poniżej 5 l/100 km nie jest wyczynem - 4,5-4,7 jest jak najbardziej osiągalne, co trzeba uznać za dobry wynik, jak na tak duże auto i jazdę w korkach. Średnie zużycie paliwa, jakie najczęściej pokazywał mi komputer pokładowy (sporo miasta, trochę szybszych dróg wokół), to 5,6 l/100 km.

Ford Mondeo HybridFord Mondeo Hybrid fot. Ford

Dobrze znane wnętrze, ale...

Wnętrze Forda Mondeo Hybrid nie zaskoczy nikogo, kto siedział w zwykłym Mondeo. Inna jest dźwignia zmiany biegów (pod D pojawił się tryb jazdy L, w który zapewnia maksymalne hamowanie silnikiem). Drugą zmianą związana z hybrydowym charakterem modelu, to przeprojektowane zegary.

W Mondeo Hybrid patrzymy na umieszczony centralnie prędkościomierz i dwa ekrany po bokach, na których wyświetlane są grafiki dotyczące pracy układu hybrydowego. Mam wrażenie, że ten system jest trochę przekombinowany i nie tak czytelny, jak powinien. Przyzwyczajenie się do ekranów wymaga czasu, a dokładne sprawdzenie, co wyświetlają - dłuższej chwili, kiedy musimy oderwać wzrok od drogi.

Ford Mondeo HybridFord Mondeo Hybrid fot. Filip Trusz

Mondeo Hybrid to sedan, a nie liftback. Mamy więc trudniejszy dostęp do bagażnika. Ten jest sporo mniejszy i pomieści 383 l bagażu, nie ma też tak regularnej i wygodnej podłogi. Dla wersji hybrydowej poświęcamy sporo, bo liftback połknie 541 l, a do tego ma koło zapasowe, a nie zestaw naprawczy. Nikt nie będzie za to narzekał na brak miejsca na tylnej kanapie. Ta wciąż jest bardzo przestronna.

Ford Mondeo Hybrid - opinie Moto.pl. Podsumowanie

Ford Mondeo Hybrid to ciekawa propozycja w klasie średniej. Jeżeli nie przeszkadza wam mniejszy bagażnik i dość wysoka cena, a jeździcie głównie po mieście, to Mondeo może być wyborem dla was. Przy spokojnej, miejskiej jeździe auto mało pali i zapewnia bardzo wysoki komfort podróżowania. Szkoda tylko, że Ford postawił na skrzynię eCVT, a nie swój chwalony automat.

Hybrydowe Mondeo kosztuje w Polsce 139 730 zł w wersji Titanium lub 157 080 zł w luksusowym wydaniu Vignale.

Ford Mondeo Hybrid - dane techniczne

Nadwozie: sedan, 4d
Silnik: 2.0 Benzyna R4 140 KM + silnik elektryczny
Moc: 187 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 173 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa eCVT
Napęd: na przód
Wymiary: 4867/1911/1501 mm
Rozstaw osi: 2850 mm
Poj. bagażnika: 383 l
0-100 km/h: 9,2 s
Śr. zużycie paliwa: 4,0 l/100 km (deklarowane)
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Cena: od 139 730 zł (wersja Titanium Hybrid)

Więcej o:
Komentarze (9)
Ford Mondeo Hybrid - opinie Moto.pl. Klasa średnia do miasta
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: rybka

    Oceniono 6 razy 2

    Samochód o długości prawie 5m, nadający się głównie do jazdy po mieście. Nie wróżę sukcesu rynkowego.

  • Gość: Jacek

    Oceniono 3 razy 1

    Jeździłem i byłem zachwycony, choć pewnie nie kupię, bo za mało praktyczny.
    To "głośne wycie" jest moim zdaniem cichym wyciem i to tylko przy pedale w podłodze - ten samochód jest świetnie wyciszony. W Auris Hybrid to dopiero jest wycie..

  • Gość: SKF

    0

    Jak wyglada uklad przeniesenia napedu w tym Mondeo? Czy jest to przekladnia planetarna laczaca dwa moto-generatory i silnik spalinowy jak w Toyotach? Czy CVT z paskiem/lancuchem jak w hybrydowcyh Nissanach?

  • jck12

    Oceniono 1 raz -1

    No niestety. Auta z kraju muscle car ciągle są hybrydami w fazie eksperymentu. Prędzej porządny elektryk wyjdzie niż porządna hybryda.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX