Polacy "nieśmiertelni" za kółkiem? Tak wynika z badań

Wnioski płynące z międzynarodowego badania kierowców są zatrważające. Polacy źle oceniają zagrożenia na drodze, a na dodatek są przekonani o swoich nieprzeciętnych możliwościach za kierownicą.

Polska w skali Europy jest na odległym miejscu w kwestii bezpieczeństwa drogowego. Nie chodzi jednak o stan dróg czy średni wiek floty samochodowej – problem leży w samych kierowcach. Takie wnioski płyną z wyników tegorocznego badania „Europejski barometr bezpiecznej jazdy”, przeprowadzonego przez francuską fundację Vinci Autoroutes.

W badaniu wzięło udział ponad 11 tys. kierowców z 11 europejskich państw, takich jak Polska, Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja, Wielka Brytania, Belgia, Grecja, Hiszpania, Holandia czy Słowacja.

W odpowiedziach udzielonych przez Polaków łatwo wychwycić, że lekceważymy wpływ zmęczenia na prowadzenie samochodu. Polacy zadeklarowali w badaniu najdłuższy czas ciągłej jazdy – 4 godziny 16 minut. Dla porównania u Niemców wynik wynosi 3 godziny i 50 minut. Przykładem są Francuzi – 2 godziny i 48 minut. Co ciekawe, często do takiego stanu doprowadzają pasażerowie – 42 proc. respondentów przyznało, że zniechęcali kierowców do zrobienia przerwy podczas jazdy, a 43 proc. polskich kierowców dodało, że było zachęcanych przez pasażerów do jak najszybszego dotarcia do celu.

Pomyśl, zanim wyprzedzisz lub wyminiesz inne auto. Życie człowieka jest cenniejsze niż twój pośpiech

Aż 53 proc. pytanych uznało, że można siadać za kierownicę mimo zmęczenia, a 89 proc. polskich kierowców przyznało się, że w dniu podróży śpi mniej niż zwykle. Polacy najczęściej w Europie rozpoczynają podróż nocą – robi tak aż 79 proc. respondentów.

Aż 67 proc. polskich respondentów opowiedziało się, że jedną z głównych przyczyn wypadków jest jazda po spożyciu alkoholu. Na drugim miejscu znalazła się nadmierna prędkość – 58 proc., 34 proc. wskazało nieuwagę, a 9 proc. zmęczenie.

Telefon podczas jazdy? Czemu nie

Polacy za kółkiem bagatelizują kwestię rozproszenia kierowcy. Na pytanie, które zachowania wpływają na obniżenie bezpieczeństwa jazdy, tylko 17 proc. Polaków wskazało korzystanie z telefonu. Aż 27 proc. kierowców z Polski przyznało, że było zachęcanych przez pasażerów do odbierania telefonu podczas jazdy. Na dodatek 51 proc. polskich kierowców ustawia nawigację GPS podczas jazdy, a 13 proc. przyznało się, że czytało gazetę lub książkę za kółkiem.

Tylko 4 proc. ankietowanych z Polski ujawniło, że jechali po spożyciu alkoholu z przeświadczeniem o przekroczeniu limitu, ale bez odczuwania skutków jego działania. Z kolei jazdę po lekach, które mogą wpływać na prowadzenie pojazdów, potwierdziło 7 proc. polskich ankietowanych.

Na koniec tylko 11 proc. polskich kierowców było w stanie wymienić negatywne cechy swojego stylu prowadzenia. Natomiast pozytywne określenia dla siebie jako kierowcy znalazło 99 proc. ankietowanych.

Więcej o:
Komentarze (11)
Jakimi kierowcami są Polacy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • remo29

    Oceniono 15 razy 13

    Szkoda strzępić ryja, jak powiedział poeta. Jedno tylko strzępnę: jadę wczoraj z synem dwupasmówką, prawym pasem, jakieś 200-300 metrów przed nami jedzie ciężarowy, jest na tyle daleko, że mimo iż jadę setką, nie widzę, żebym się do niego zbliżał, słowem droga wolna. Lewym pasem, zderzak zderzak wyprzedza mnie pięć samochodów, z prędkością na oko 120-130 km/h. Widząc to mój młody (gó...arz, 15 lat na krzyż, który za kółkiem siedział ze dwa razy w życiu, tocząc się po wielkim parkingu):
    - Przecież jak jeden z nich nagle zahamuje, to reszta nie zdąży nawet mrugnąć i się pozabijają.

    Dziękuję za uwagę, miłego dnia lub wieczoru, albo nawet dobranoc.

  • krzywelustro

    Oceniono 8 razy 8

    Dewiza polskich kierowców:
    "Z doświadczenia wiemy, że w wyniku wypadków umierają wyłącznie INNI ludzie".

  • wtop.ek

    Oceniono 3 razy 1

    cała prawda, czyli Janusz jadący "na Chorwację" o 20.00 wieczorem, któremu wystarczy 15 minut drzamki na perkingu, aby się zregenerować...

  • pawlaka12

    Oceniono 9 razy 1

    Polacy to debile.

  • Damian G

    Oceniono 6 razy 0

    Szczerze to wątpię w całkowitą winę kierowców!!!! Jeżdżąc po Europie po powrocie do Polski widzisz problem dróg : wymuszanie pierwszeństwa, wolny na szybkim pasie szybki na wolnym ale to 30% problemy stan samochodów to kolejne 20% lecz największą częścią problemu to jakość dróg i niechodzi tu o o stan tylko jak jest wykonana??? Znaków więcej niż reklam na Polsacie niewiadomą czy paczyc na drogę czy znaki by coś nie ominąć!!! W skrucie błędy niemieckich architektów sprzedane i wykonane w pomniejszeniu na polskich drogach bo nasi z kierowcami z Rosji czy Anglii się nie równaja

  • sztucznypolak

    Oceniono 2 razy 0

    Wiekszosci polskich kierowcow brakuje polaczen mozgowych odpowiedzialnych za wnisokowanie przyczynowo-skutkowe.
    Duza czesc nigdy nie powinna dostac prawa jazdy.

  • greg0.75

    Oceniono 7 razy -3

    Tendencyjnie dobrana próba = zestawić nas z Albańczykami, Rumunami, Czarnogórcami - nagle wyjdziemy na ostrożnych i zachowawczych kierowców

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX