Toyota Aygo to najchętniej kupowany przez Polaków samochód segmentu A. W zeszłym roku sprzedano nad Wisłą 3 254 sztuk Aygo, co przełożyło się na ok. 30-procentowy udział w rynku. Aygo dominuje jeszcze bardziej wśród klientów indywidualnych, gdzie zbliża się do 40 proc.
W poniedziałek mieliśmy okazję sprawdzić nową odsłonę bestsellera podczas krótkich jazd testowych, a także zwiedzić czeską fabrykę, gdzie obok Aygo powstają także jej bracia bliźniacy z koncernu PSA, niedostępne w Polsce 108 oraz C1. Co zmieniło się w nowej Toyocie Aygo?
Toyota Aygo 2018 fot. Toyota
Toyota Aygo wydoroślała. Charakterystyczny motyw litery X wyewoluował, a przód auta upodobnił się do większych modeli japońskiej marki.
Pojawiły się także nowe reflektory LED z przodu, ozdoby pod nimi, poszerzone wizualnie zderzaki i LED-y z tyłu. Co ciekawe, LED-y z przodu i z tyłu są standardem w każdej wersji. Do tego dodajmy liftingową klasykę gatunku, nowe felgi i lakiery, a dostaniemy naprawdę ciekawie wyglądającego malucha. Nowe Aygo będzie się wyróżniać na drodze zwłaszcza w fioletowo-różowym kolorze, który znawcy tematu nazywają magentą.
Nową Toyotę Aygo rozpoznamy od razu, bo z pozoru drobne poprawki nadwozia wyraźnie odmieniły wygląd modelu. Za to we wnętrzu Toyota zdecydowała się na znacznie delikatniejsze zmiany. Lifting sprowadził się tak naprawdę do lepszych materiałów wykończeniowych i większych możliwości personalizacji. Największą nowością we wnętrzu jest więc nowy system multimedialny. Toyota Aygo oferuje od teraz szeroką integrację ze smartfonem za pośrednictwem Apple CarPlay oraz Android Auto.
Pochwalić trzeba lepsze wyciszenie. Ciszej pracuje zmodyfikowany silnik, a autko dostało dodatkowe materiały wygłuszeniowe w kokpicie, na słupkach przednich, w drzwiach i tylnej części podłogi.
Na liście wyposażenia znajdziemy system Rear View Monitoring, który wspiera kierowcę podczas manewrowania w ciasnych miejscach. Uruchamia się po włączeniu wstecznego biegu i wyświetla obraz z kamery cofania na 7-calowym ekranie na konsoli centralnej.
Toyota Aygo 2018 fot. Toyota
Lifting to okazja do dopracowania jednostki napędowej. Benzynowy silnik o pojemności 998 cm3 został dostosowany do nowej normy emisji Euro 6.2. Wzrosła jego moc (do 72 KM przy 6000 obr./min) oraz moment obrotowy (93 Nm przy 4000 obr./min). Toyota chwali się, że nowe Aygo jest znacznie elastyczniejsze i szybciej reaguje na wciśnięcie gazu na niskich obrotach.
Nowa Toyota Aygo najlepiej czuje się podczas miejskiej jazdy, gdzie odczujemy, że silnik chętniej reaguje na nasze polecenia. Na szybszych drogach trochę brakuje mocy, ale w swoich naturalnych warunkach autko Toyoty sprawuje się bez zarzutu. Podczas jazdy zauważymy także, że inżynierowie poprawili prowadzenie. Zmieniono nastawy zawieszenia oraz oprogramowanie układu kierowniczego. Zmiany nie są radykalne, ale nowym Aygo jeździ się przyjemniej. Na wyższy komfort jazdy wpływa również wspomniane już wyciszenie.
Toyota Aygo 2018 fot. Toyota
Cennik otwiera wersja wyposażenia x z dodanym w standardzie pakietem Comfort. Kosztuje 36 900 zł. Bez żadnych dopłat kierowca otrzymuje m.in.: LED-owe światła z przodu i z tyłu, klimatyzację manualną, 14-calowe felgi, materiałową tapicerkę oraz system audio z wyświetlaczem. W leasingu SmartPlan nowe Aygo można mieć za 399 zł netto miesięcznie.
Wyżej w cenniku znajdziemy odmianę x-play (42 900 zł, 15-calowe felgi, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek oraz kierownica obszyta skórą). Z kolei za 52 500 zł dostaniemy bogato wyposażone Aygo (m.in. 7-calowy ekran, kamera cofania) Prime x-cite (w kolorze Magenta Charm) oraz Prime x-treme (lakier Bold Black).
Toyota Aygo 2018 fot. Toyota
Po nowej Toyocie Aygo nie spodziewajcie się rewolucji. Produkowany w Czechach maluch po prostu jeszcze jej nie potrzebował, o czym najlepiej świadczy znakomita sprzedaż w Polsce. Lifting może jeszcze ją poprawić, Toyota szacuje, że już w tym roku sprzeda nad Wisłą 5 000 sztuk Aygo. Mała Toyota jest lepsza od poprzedniczki pod każdym względem - ciekawiej wygląda, ma poprawione wnętrze z lepszym wyposażeniem, przyjemniej jeździ, a pod maską pracuje wydajniejszy silnik.
O ile konkurencja spod znaku VW (Citigo i up! to odpowiednio nr 2 i nr 3) nie rozpocznie agresywnej walki na cenniki, to nowe Aygo będzie dalej dominatorem w Polsce.
Silnik: benzynowy 1.0 VVT-i
Moc: 72 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr.: 93 Nm przy 4000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5b
Wymiary (dł./szer./wys.): 3455/1615/1460 mm
Pojemność bagażnika: 168-780 l
Masa własna: 855 kg
Rozstaw osi: 2340 mm
0-100 km/h: 13,8 s
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Zużycie paliwa: 3,9 l/100 km (średnie, dane producenta)
Cena: od 36 900 zł
Fabryka Toyoty w Czechach fot. Toyota
Fabryka Toyoty w Czechach fot. Toyota
Fabryka Toyoty w Czechach fot. Toyota
Fabryka Toyoty w Czechach fot. Toyota
W czeskiej fabryce obok Toyoty Aygo powstają także Peugeot 108 oraz Citroen C1. Toyota Aygo to jedyne auto z trojaczków Toyoty i PSA, które przeszło w tym roku lifting.