Jak przewieźć rower samochodem? Sposobów jest kilka, ale pamiętajmy o przepisach

Sposobów na przewożenie rowerów samochodem jest kilka. Dobór odpowiedniego zależy od potrzeb oraz rozmiaru auta. Warto też mieć na uwadze, że podczas transportu jednośladów łatwo naruszyć przepisy. A to może słono kosztować.

Jak bezpiecznie przewieźć rower samochodem? W bagażniku

To jedna z najprostszych metod, ale możliwa tylko w przypadku posiadania sporego samochodu.

Rower z zmieści się do bagażnika dużego SUV-a i kombi segmentu C i D. W Skodzie Superb, Volkswagenie Passacie, czy Fordzie Mondeo, nie będzie potrzeby demontowania przedniego koła i siodełka w jednośladzie.

Wystarczy złożyć oparcia drugiego rzędu, by uzyskać ogromną przestrzeń ładunkową na poziomie 1600-1750 litrów.

To jednak niesie za sobą pewne wyrzeczenia. W kabinie zmieszczą się tylko dwie osoby, a pozostałą pustkę w przedziale ładunkowym trudno będzie zagospodarować na bagaże.

Wyjściem z tej sytuacji może być zamontowanie na dachu boksu bagażowego. Dzięki temu zyskamy więcej miejsca na pakunki.

Przewożenie roweru w bagażniku zmniejsza ryzyko kradzieży lub zniszczenia sprzętu, a także nie generuje dodatkowych oporów powietrza, co ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa.

Przeczytaj także: Jak wyprzedzać rowerzystów?

Dodatkowo, jednoślad nie będzie poddany wpływowi niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Warto natomiast pamiętać, by zabezpieczyć tapicerkę przed zabrudzeniem. W tym celu polecamy wykorzystanie koców lub pokrowców rowerowych.

Nie można również zapomnieć o odpowiednim zamocowaniu jednośladu. Podczas gwałtownych przyspieszeń i hamowań, pozostanie w tym samym miejscu, nie narażając pasażerów i poszyć tapicerskich na uszkodzenie.

W dużych kombi i pełnowymiarowych, 7-8-osobowych vanach można zdecydować się na montaż w bagażniku poprzecznych szyn przewidzianych do przewozu rowerów w pozycji stojącej. Takie rozwiązanie kosztuje 300-600 złotych.

By zmieścić rower do bagażnika kombi segmentu B lub mniejszych przedstawicieli klasy C należy zazwyczaj zdemontować przednie lub oba koła jednośladu.

Warto pamiętać, by przestrzegać podstawowych zasad zgodnych z literą prawa. Żadna z części roweru nie może wystawać poza obrys auta (przez otwarte okno lub pokrywę bagażnika), a także wnikać do przedziału pasażerskiego.

Przeczytaj także: Kto ma pierwszeństwo na rondzie?

Największe grzechy rowerzystów? Odpowiadają sami cykliści. Jazda nocą bez świateł, wymuszanie pierwszeństwa

Jak bezpiecznie przewieźć rower samochodem? Na dachu

To najpopularniejsza metoda i jednocześnie najmniej komfortowa dla użytkownika. Montaż roweru w bagażniku dachowym zazwyczaj wymaga użycia siły i nierzadko pomocy drugiej osoby.

Najprostsze bagażniki dachowe bazują na blaszanych rynienkach podpierających koła i na wsporniku, do którego montujemy ramę. Te najtańsze dostępne na rynku produkty są zazwyczaj pozbawione wygodnych, nowoczesnych systemów montażu. Ceny dachowych uchwytów rowerowych zaczynają się od 70-100 złotych.

Jeśli nie macie wyjścia i musicie przewozić rowery na dachu, warto zainwestować w solidny produkt dopasowujący się mocowaniem do kształtu ramy i zapewniający odpowiednią sztywność. Takie zestawy kosztują od 400 do 1000 złotych (na pojedynczy rower).

Rower na dachu nie ogranicza przestrzeni w kabinie, co ułatwia spakowanie bagażu na długi, wakacyjny wyjazd. Z drugiej strony, trzeba mieć na względzie wiele wad takiej formy transportu.

Nieznacznie podwyższa się środek ciężkości pojazdu i w znaczący sposób zwiększa się opór powietrza. Przy prędkościach autostradowych, zużycie paliwa może zwiększyć się o 1,5-2 litry.

Ponadto, podróżując z rowerem na dachu trzeba będzie zrezygnować z wjeżdżania na wielopoziomowe parkingi lub przejeżdżania pod niskimi wiaduktami, czy tunelami.

Przeczytaj także: Czy Polska wprowadzi zakaz wjazdu samochodów z silnikami Diesla do centrów miast?

Jak bezpiecznie przewieźć rower samochodem? Na haku

Jednym z najdroższych, ale też coraz popularniejszych rozwiązań jest bagażnik rowery montowany na haku. Wymaga to oczywiście montażu haka, co wiąże się z wydatkiem pd 1 do nawet 5 tysięcy złotych, w zależności od modelu i marki pojazdu.

Ale potem można ograniczyć koszty i wypożyczyć uchwyt na rowery montowany na hak za 20-40 złotych dziennie.

Cena nowych bagażników rowerowych montowanych na hak zależy m.in. od sposobu montażu, materiałów użytych do jego wykończenia, dostępu do kufra samochodu, a także liczby rowerów, które można na nim przewieźć.

Najtańsze bagażniki kosztują 300-500 złotych. Najdroższe i jednocześnie najbardziej praktyczne są wyceniane na 2-4 tysiące złotych.

Wśród zalet bagażnika montowanego na haku warto zaznaczyć wygodę montażu rowerów. W porównaniu z tym dachowym, zużycie paliwa rośnie tylko nieznacznie. Łatwiejszy jest również dostęp do przestrzeni bagażowej i samych jednośladów.

Korzystając z tego sposobu przewozu rowerów należy mieć na względzie wyraźnie większą długość samochodu. Zaburzy się też praca czujników parkingowych i kamery cofania.

Jak bezpiecznie przewieźć rower samochodem? W uchwycie montowanym na pokrywie bagażnika

Uchwyt rowerowy montowany na pokrywie bagażnika jest tańszy od tego mocowanego na haku. Niemniej i tak trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 500-2000 złotych. Takie rozwiązanie pasuje do nadwozia typu hatchback, kombi, a także sedan.

Rowery montowane poprzecznie do kierunku jazdy (np. w bagażnikach montowancyh na pokrywach bagażnika) istotnie wpływają na zwiększony opór powietrza i zużycie paliwa.

Dość wysoko umiejscowione jednoślady podnoszą też wysokość pojazdu i ograniczają widoczność przez tylną szybę. Kolejną wadą jest możliwość uszkodzenia pokrywy kufra w przypadku nieostrożnego montażu, a także utrudniony dostęp do przestrzeni ładunkowej.

Więcej informacji na temat przepisów ruchu drogowego znajdziesz tutaj

Mandat w wysokości 500 złotych za nieprawidłowe przewożenie roweru

Warto wiedzieć, że w przypadku montażu bagażnika rowerowego montowanego w tylnej części pojazdu i zasłaniającego częściowo numery rejestracyjne lub światła, kierowcy grozi mandat w wysokości 100-200 złotych bez punktów karnych.

Pamiętajmy, że przepisy nie dają możliwości przeniesienia tablicy rejestracyjnej z samochodu na bagażnik rowerowy. Zdemontowanie numerów rejestracyjnych z auta może się skończyć mandatem w wysokości od 20 do 500 zł. Wyrobienie dodatkowej (trzeciej) tablicy, którą możemy legalnie zainstalować na bagażniku rowerowym to koszt ok. 60 złotych.

Ponadto, należy też stosować się do zaleceń dotyczących maksymalnych prędkości. Każdy z producentów bagażników rowerowych musi homologować swój produkt i wpisać w instrukcji szybkości, które nie będą zagrażały bezpieczeństwu użytkowników drogi.

Więcej o:
Copyright © Agora SA