Zauważyłeś żółte naklejki na przejazdach kolejowych? To nie reklama. Mogą pomóc uratować życie

Piotr Kozłowski
Na przejazdach kolejowych w Polsce pojawiły się żółte naklejki. Jakie informacje się na nich znajdują i jak mają one zwiększyć bezpieczeństwo kierowców?

PKP od 26 kwietnia do 31 maja oznakowały blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowych. Na każdym są minimum dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Nigdy wcześniej takiego oznakowania na polskich przejazdach nie było.

Odblaskowe naklejki znajdują się na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja – jeśli są to: przejście dla pieszych, przejazd zabezpieczony znakami lub znakami i sygnalizacją świetlną. Na przejazdach z rogatkami naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki).

Żółte naklejkiŻółte naklejki Fot. PKP

Żółte naklejki na przejazdach kolejowych - co na nich znajdziemy

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

  • Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
  • Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
  • Numery podane „w razie awarii” to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

Jak to działa?

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia służby PKP. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów. Dawniej w krytycznej sytuacji kierowca musiał opisywać miejsce, w którym się znajduje. Dyspozytor na bazie szczątkowych informacji decydował o wstrzymaniu ruchu pociągów na konkretnym torowisku. Często nie na tym, na którym była taka potrzeba.

Zdaniem PKP żółte naklejki znacząco poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. A jest nad czym pracować, bo co roku na skrzyżowaniach dróg z torami dochodzi średnio do 215 wypadków. Dwa lata temu na polskich przejazdach kolejowych zginęło 39 osób.

Czy twoim zdaniem żółte naklejki poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych?
Więcej o:
Copyright © Agora SA