Zauważyłeś żółte naklejki na przejazdach kolejowych? To nie reklama. Mogą pomóc uratować życie

Piotr Kozłowski
Na przejazdach kolejowo-drogowych w Rzeszowie i całej Polsce pojawiły się żółte naklejki  z telefonem alarmowym - 112, numerami awaryjnymi oraz numerem identyfikacyjnym przejazdu.

Na przejazdach kolejowo-drogowych w Rzeszowie i całej Polsce pojawiły się żółte naklejki z telefonem alarmowym - 112, numerami awaryjnymi oraz numerem identyfikacyjnym przejazdu. (Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.)

Na przejazdach kolejowych w Polsce pojawiły się żółte naklejki. Jakie informacje się na nich znajdują i jak mają one zwiększyć bezpieczeństwo kierowców?

PKP od 26 kwietnia do 31 maja oznakowały blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowych. Na każdym są minimum dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Nigdy wcześniej takiego oznakowania na polskich przejazdach nie było.

Odblaskowe naklejki znajdują się na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja – jeśli są to: przejście dla pieszych, przejazd zabezpieczony znakami lub znakami i sygnalizacją świetlną. Na przejazdach z rogatkami naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki).

Żółte naklejkiŻółte naklejki Fot. PKP

Żółte naklejki na przejazdach kolejowych - co na nich znajdziemy

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

  • Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
  • Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
  • Numery podane „w razie awarii” to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

Jak to działa?

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia służby PKP. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów. Dawniej w krytycznej sytuacji kierowca musiał opisywać miejsce, w którym się znajduje. Dyspozytor na bazie szczątkowych informacji decydował o wstrzymaniu ruchu pociągów na konkretnym torowisku. Często nie na tym, na którym była taka potrzeba.

Zdaniem PKP żółte naklejki znacząco poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. A jest nad czym pracować, bo co roku na skrzyżowaniach dróg z torami dochodzi średnio do 215 wypadków. Dwa lata temu na polskich przejazdach kolejowych zginęło 39 osób.

Czy twoim zdaniem żółte naklejki poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych?
Zobacz także
  • Hyundai i30 N 2017 Hyundai rozwija gamę "N". Teraz czas na crossovery
  • Nissan X-Trail 2017 Nissan sypnął rabatami. Największe daje na X-Traila
  • Mercedes klasy C W204 Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla
Komentarze (25)
Żółte naklejki na przejazdach kolejowych
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 26 razy 12

    Z moich doświadczeń z numerem 112 wynika, że używanie określenia miejsca zdarzenia innego niż "nazwisko zgłaszającego, powiat, miejscowość, ulica, numer domu, numer mieszkania" przekracza skromne możliwości intelektualne operatorów linii. Podanie numeru drogi krajowej i pikietażu ze słupka? Nie można. Współrzędne GPS? A co to takiego? Podanie miejscowości - mało, przecież powinienem dokładnie wiedzieć, że w województwie takim a takim są dwie Kozie Wólki i biedny operator nie wie, co z tym zrobić - to jest mój problem, jako zgłaszającego żeby wiedzieć jaki to powiat, a on nie jest przecież od tego, żeby się wyznawać na geografii i wiedzieć, przez którą Kozią Wólkę biegnie droga np. Kielce-Radom? Więc już widzę, jak zgłaszając wypadek na skrzyżowaniu numer 003 299 660 operator będzie wiedział co robić. I tak najpierw po raz trzeci zapyta o nazwisko (bo przecież ważne, czy ktoś zgłasza jako Kowalski czy Nowak), a potem będzie pytał o lokalizację w formie jakiej jemu jest wygodnie.

  • jck12

    Oceniono 4 razy 4

    To jeszcze teraz pozrywajmy reklamy umieszczone z partyzanta i już będzie dobrze.

  • Gość: Arecky

    Oceniono 18 razy 4

    A gdyby tak postawic tablice informacyjna z tymi danymi , a nie jakas naklejka wielkosci znaczka pocztowego , ktora wyblaknie po roku. Ciekawe ile osob bedzie wiedzialo o istnieniu tej informacji

  • Gość: Walter

    Oceniono 3 razy 3

    Osobiście uważam, że to rozwiązanie byłoby lepsze, gdyby zamiast numeru przejazdu byłby tylko podany specjalny numer telefonu, inny dla każdego przejazdu.
    Wystarczyłoby tylko zadzwonić pod ten numer, a obsługa od razu by wiedziała gdzie jest dany przejazd i mogłaby o wiele szybciej zareagować.
    Podobne rozwiązanie widziałem dawno temu, w czasach przed-Internetowych, w Kanadzie. Każdy przystanek autobusów miejskich miał swój numer telefonu i wystarczyło zadzwonić pod ten numer, żeby otrzymać informację kiedy następny autobus zatrzymuje się na tym przystanku.

    Pozdrawiam….

  • striepo

    Oceniono 5 razy 1

    Ponoć rzeczy najprostsze sa najtrudniejsze... dzień dobry, znajduje się na przejezdzie warszawa Gołąbki ul. xyz 5 nr xyx xyz xyz ale nie, niech najpierw Policja na PKP dzwoni

  • Witold Gedymin

    0

    Numer przejazdu na naklejkach powinien być zmieniony, to co najważniejsze czyli końcówka powinna być na początku, numer linii jako drugi, a kilometr na końcu. Ponadto powinno być kilka formatów naklejek dostosowanych do miejsc ich umieszczenia, tak aby tekst był poziomy.

  • radon13

    Oceniono 5 razy -1

    A może tak automatyka która reaguje sama gdy coś zawala przejazd a pociąg nadjeżdża ?

  • Gość: Góźdź H.

    Oceniono 12 razy -6

    te dwa dodatkowe nr są testem na spostrzegawczość chyba - to jest ten sam numer różnie zapisany :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane