Zauważyłeś żółte naklejki na przejazdach kolejowych? To nie reklama. Mogą pomóc uratować życie

Piotr Kozłowski
Na przejazdach kolejowych w Polsce pojawiły się żółte naklejki. Jakie informacje się na nich znajdują i jak mają one zwiększyć bezpieczeństwo kierowców?

PKP od 26 kwietnia do 31 maja oznakowały blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowych. Na każdym są minimum dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Nigdy wcześniej takiego oznakowania na polskich przejazdach nie było.

Odblaskowe naklejki znajdują się na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja – jeśli są to: przejście dla pieszych, przejazd zabezpieczony znakami lub znakami i sygnalizacją świetlną. Na przejazdach z rogatkami naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki).

Żółte naklejkiŻółte naklejki Fot. PKP

Żółte naklejki na przejazdach kolejowych - co na nich znajdziemy

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

  • Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
  • Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
  • Numery podane „w razie awarii” to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

Jak to działa?

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia służby PKP. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów. Dawniej w krytycznej sytuacji kierowca musiał opisywać miejsce, w którym się znajduje. Dyspozytor na bazie szczątkowych informacji decydował o wstrzymaniu ruchu pociągów na konkretnym torowisku. Często nie na tym, na którym była taka potrzeba.

Zdaniem PKP żółte naklejki znacząco poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. A jest nad czym pracować, bo co roku na skrzyżowaniach dróg z torami dochodzi średnio do 215 wypadków. Dwa lata temu na polskich przejazdach kolejowych zginęło 39 osób.

Czy twoim zdaniem żółte naklejki poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych?
Więcej o:
Komentarze (32)
Żółte naklejki na przejazdach kolejowych
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 29 razy 13

    Z moich doświadczeń z numerem 112 wynika, że używanie określenia miejsca zdarzenia innego niż "nazwisko zgłaszającego, powiat, miejscowość, ulica, numer domu, numer mieszkania" przekracza skromne możliwości intelektualne operatorów linii. Podanie numeru drogi krajowej i pikietażu ze słupka? Nie można. Współrzędne GPS? A co to takiego? Podanie miejscowości - mało, przecież powinienem dokładnie wiedzieć, że w województwie takim a takim są dwie Kozie Wólki i biedny operator nie wie, co z tym zrobić - to jest mój problem, jako zgłaszającego żeby wiedzieć jaki to powiat, a on nie jest przecież od tego, żeby się wyznawać na geografii i wiedzieć, przez którą Kozią Wólkę biegnie droga np. Kielce-Radom? Więc już widzę, jak zgłaszając wypadek na skrzyżowaniu numer 003 299 660 operator będzie wiedział co robić. I tak najpierw po raz trzeci zapyta o nazwisko (bo przecież ważne, czy ktoś zgłasza jako Kowalski czy Nowak), a potem będzie pytał o lokalizację w formie jakiej jemu jest wygodnie.

  • Gość: Arecky

    Oceniono 20 razy 6

    A gdyby tak postawic tablice informacyjna z tymi danymi , a nie jakas naklejka wielkosci znaczka pocztowego , ktora wyblaknie po roku. Ciekawe ile osob bedzie wiedzialo o istnieniu tej informacji

  • jck12

    Oceniono 4 razy 4

    To jeszcze teraz pozrywajmy reklamy umieszczone z partyzanta i już będzie dobrze.

  • szlachcic

    Oceniono 3 razy 3

    ale wy jestescie durnie
    PKP mialo syf z identyfikacja przejazdow
    Wreszcie zrobili porzadek ...... a banda debili nadal niezadowolona, a czesc z nich podaje przyklady sprzed miesiecy gdy systemu nie bylo zadnego.
    Do kogo macie pretensje? Do operatora ktory byl niewinny za to ze PKP nie mial systemu?
    Wam sie durnie wydaje ze operatorzy siedza w kazdym zadupiu i wiedza ze przejazd jest za chata soltysa a przed stodola Ziutka ktory w stodole ma dziuple
    k..... mac
    mentalnosc Polaka to rzecz straszna

  • 3-kuleczka

    Oceniono 1 raz 1

    nigdy więcej nie zadzwonię na numer 112
    gdy dzwonię na pogotowie 999 mam kontakt z jedna osoba, wiem że rozmawiam z pogotowiem i czego oczekiwać
    Swego czasu zadzwoniłam na 112 bo znajoma dostała ataku padaczki, była przed operacją na mózgu, zzostawiona sama sobie z kobietą w ataku i jej malutkimi dziećmi histerycznie leżącymi na matce musiałam opowiadać 10 minut co sie dzieje i póżniej jak juz myślałam że koniec rozmowy, dyspozytorka powiedziała ze mnie łączy z pogotowiem i musiałam drugi raz opowiadać to samo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Czy jak dorosły człowiek dzwoni po pomoc i mówi ze ma ciężko chorą osobę w trakcie padaczki musi to potwierdzić 10 razy i opowiadać że kobieta ma wynik tomografu z guzem?
    Głupie koorwy tam siedzą i tyle

  • Gość: Walter

    Oceniono 5 razy 1

    Osobiście uważam, że to rozwiązanie byłoby lepsze, gdyby zamiast numeru przejazdu byłby tylko podany specjalny numer telefonu, inny dla każdego przejazdu.
    Wystarczyłoby tylko zadzwonić pod ten numer, a obsługa od razu by wiedziała gdzie jest dany przejazd i mogłaby o wiele szybciej zareagować.
    Podobne rozwiązanie widziałem dawno temu, w czasach przed-Internetowych, w Kanadzie. Każdy przystanek autobusów miejskich miał swój numer telefonu i wystarczyło zadzwonić pod ten numer, żeby otrzymać informację kiedy następny autobus zatrzymuje się na tym przystanku.

    Pozdrawiam….

  • Witold Gedymin

    0

    Numer przejazdu na naklejkach powinien być zmieniony, to co najważniejsze czyli końcówka powinna być na początku, numer linii jako drugi, a kilometr na końcu. Ponadto powinno być kilka formatów naklejek dostosowanych do miejsc ich umieszczenia, tak aby tekst był poziomy.

  • biker7

    Oceniono 3 razy -1

    którego znajomego firma dostarczy nalepki

  • striepo

    Oceniono 7 razy -1

    Ponoć rzeczy najprostsze sa najtrudniejsze... dzień dobry, znajduje się na przejezdzie warszawa Gołąbki ul. xyz 5 nr xyx xyz xyz ale nie, niech najpierw Policja na PKP dzwoni

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX