Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Tani SUV podbija polski rynek. Skąd bierze się jego fenomen?

Filip Trusz
Ostatni miesiąc na polskim rynku to niemałe zaskoczenie. Polacy najczęściej kupowali nie Skodę, Opla czy Toyotę, a świetnie wycenionego SUV-a z Rumunii. To symboliczny moment. Skąd bierze się fenomen Dacii?

Przyzwyczailiśmy się, że o tytuł "ulubionego samochodu Kowalskiego" toczą zażarty bój dwa miejskie modele, Skoda Fabia i Toyota Yaris. Tuż za nimi zwykle znajduje się produkowany w Polsce Opel Astra, auto należące do segmentu kompaktów.

Jednak rynek zmienia się na naszych oczach. Niedawno do wyścigu dołączył Fiat Tipo, meldując się w ścisłej czołówce, ale teraz mamy prawdziwą bombę - Skoda i Toyota zostały pokonane przez budżetowego SUV-a z Rumunii. To właśnie Dacia Duster była nr 1 w kwietniu tego roku. Mówimy tu o klientach indywidualnych, czyli pomijamy zakupy, jakie robią firmy.

Najlepsza piątka kwietnia 2018 r. - Duster przed faworytami

Dacia Duster wygrała kwietniowy wyścig z dość wyraźną przewagą. SUV jako jedyny zbliżył się do 500 sprzedanych egzemplarzy. Tak wyglądała pierwsza piątka kwietnia:

  1. Dacia Duster - 487 szt.
  2. Toyota Yaris: - 446 szt.
  3. Skoda Fabia - 402 szt.
  4. Opel Astra - 387 szt.
  5. Fiat Tipo - 359 szt.

Jak to wygląda w całym 2018 r.?

Świetna sprzedaż Dacii Duster w kwietniu to nie przypadek, co potwierdzają wyniki w całym 2018 r. Sprzedaż SUV-a nabiera rozpędu, bo do salonów trafia nowa generacja bestsellera. Tak wyglądają statystyki sprzedaży za okres styczeń-kwiecień 2018 r.:

  1. Toyota Yaris - 3 056 szt.
  2. Skoda Fabia - 2 621 szt.
  3. Opel Astra - 2 064 szt.
  4. Dacia Duster - 1 669 szt.
  5. Skoda Octavia - 1 648 szt.

Wspomniany Fiat Tipo nie załapał się do pierwszej piątki, ale nie zabrakło mu wiele - znalazł się na siódmym miejscu.

Zobacz także: Jeździliśmy nową, szokująco tanią Dacią Duster

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 fot. Dacia

Cena czyni cuda? Dacia Duster to jeden z najlepiej wycenionych samochodów w Polsce

Za ogromnym sukcesem Dacii Duster stoi oczywiście znakomita cena. Polski cennik otwiera 39 900 zł. Z kolei za 52 100 zł dostaniemy już Dustera z bardzo przyzwoitym wyposażeniem, na 56 900 zł wyceniono wersję Prestige, gdzie w standardzie dostajemy asystenta martwego pola, kamerę cofania z czujnikami parkowania, nawigację z 7-calowym ekranem dotykowym, przyciemniane tylne szyby i 17-calowe felgi aluminiowe. Tak naprawdę, cenniki innych SUV-ów startują dopiero w tym miejscu.

Zobacz także: Nowa Dacia Duster nareszcie w Polsce. Znamy pełny cennik! Otwiera go 39 900 zł

Dacia to też jeden z najtańszych samochodów z napędem 4x4. W dodatku, napęd Dustera i jego właściwości terenowe są bardzo chwalone. Za 4x4 zapłacimy od 52 900 zł, a w wersji z klimatyzacją -  od 58 600 zł.

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 fot. Dacia

Budżetowy samochód, czyli co?

Producenci pokroju VW, Forda czy Toyoty nigdy nie przyznają otwarcie, że konkurują na rynku z Dusterem, Tipo, Citroenem C-Elysee czy Peugeotem 301. Te auta określa się mianem propozycji budżetowych, co ma oznaczać, że grają w niższej lidze niż pozostałe auta. I rzeczywiście z taką argumentacją można się po części zgodzić, bo są z założenia prostszymi samochodami niż reszta aut. Na ich pokładzie nie znajdziemy najnowszych technologicznych rozwiązań i topowego wyposażenia, a jakość wykorzystanych w kabinie plastików i innych materiałów odstaje od wyższych wersji konkurencji.

Dacia i Fiat musieli pójść na pewne kompromisy, aby zaproponować kierowcom samochody o identycznych rozmiarach i walorach praktycznych w cenie niższej nawet o kilkanaście tysięcy zł zł.

Tylko czy te uproszczenia trzeba odbierać jako wady? Moim zdaniem nie. Nie każdy kierowca potrzebuje przecież wielkich ekranów, masy systemów i mnóstwa technologicznych nowinek, których i tak nie wykorzysta. Wielu Polaków szuka po prostu nowego i praktycznego auta, którym będzie jeździć z punktu A do B. W takiej roli  Duster czy Tipo sprawdzają się wyśmienicie, co potwierdzają wyniki sprzedaży.

Wszystkie liczby wzięliśmy z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. My skupiliśmy się na czołówce rankingu, jeżeli interesuje Was całość, to odsyłamy do źródła: TOP30 modeli dla Kowalskiego. Mamy zmianę lidera!

Mitsubishi Eclipse Cross - test

Czy kupiłbyś/-aś sobie nowy samochód, który określa się mianem budżetowego?
Więcej o:
Komentarze (123)
Dacia Duster - ceny w Polsce, sprzedaż
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • dezyderymarchewka

    Oceniono 38 razy 22

    Dacia właśnie zakończyła produkcję dusterów z silnikiem benzynowym 1.2 TCe 125KM, silnik 1.6 115KM jest słaby i trzeba go kręcić wysoko, aczkolwiek świetnie nadaje się pod LPG.
    Po wakacjach ma wejść na rynek silnik benzynowy 1.3 TCe, mało jednak o nim wiadomo.
    Na zamówionego dustera już teraz trzeba czekać miesiącami więc na wersję z nowym silnikiem trzeba już chyba ustawiać się na 2019 rok.
    Dacia duster sprzedaje się tak dobrze w całej Europie, że producent nie nadąża z produkcją i zabrakło tych najfajniejszych felg dla odmiany prestige, które widać na reklamach. Dealerzy sprzedają wersję prestige z felgami od niższej wersji, w sumie też fajnymi, ale bez jakiegokolwiek upustu z tego powodu.
    Duster zmontowany jest zaskakująco fajnie, kupują go ludzie których często stać na droższego suva, ale nie chcą wozić po podmiejskich wertepach psa, dzieci czy sadzonek drzewek na działkę samochodem za 200 tysięcy. Nie dla każdego drogi samochód to wyznacznik pozycji społecznej. Duster jest fajny i tani w utrzymaniu, oryginalny serwis w porównaniu z takim BMW kosztuje śmieszne grosze, w ogóle nie ma o czym mówić. Ubezpieczenie silnika 1.3 to też grosze przy ubezpieczeniu takiego np. mustanga GT. Taki duster 4WD to świetne auto bez napinki do użytku na co dzień, a że nie da się tym zadawać szyku przed znajomymi to trudno.

  • fantavision

    Oceniono 25 razy 19

    Oglądałem i chyba się skuszę jako alternatywę do "wypasionej używki". W porównaniu do Dustera 1-generacji, różnica w wyciszeniu, wykończeniu kabiny i foteli jest diametralna. A za 55-58 tys PLN, mamy dobrze wyposażony nowy samochód z dużym bagażnikiem (większym niż w większości hatchbacków), lakierem metalik, radiem, klimą itp itd. Z silnikiem 1.6 115 trzeba się będzie jakoś oswoić, ale w sumie po 30stce już mi za bardzo na "mocy" nie zależy

  • heliheli

    Oceniono 38 razy 16

    Duster sie sprzedaje bo jest dobry i tani . Proste jak konstrukcja kija . Kupilem Dustera 4 x 4 za 64 tysie , brat kupil troche lepsza Ravke .... tylko mnie zostal0 104 tysie w kieszeni na paliwo ....

  • Gość: Fabi(ed)a

    Oceniono 17 razy 9

    Dobry tekst. Krótki i rzeczowy.

  • kamuimac

    Oceniono 17 razy 9

    poczekajcie jak się bedzie sprzedawała w styczniu/lutym bo w tym roku wielu ludzi czekało z zakupem Dustera na to kiedy nowy model wejdzie na rynek i dostanie tradycyjne styczniowe obniżki ;)

    prawda jest taka że zarówno Duster i Sandero to jedne z niewielu nowych samochodów na kieszen przecietnego kowalskiego który nie bierze samochodu w leasing na firmę .

  • darek8125

    Oceniono 26 razy 8

    zarobki zwyklego polaka ~2 tys zł/mc ( czyli 500 euro)
    zarobki zwykłego niemca ~2,5tys euro (czyli ~10tys )
    czyli zwykły niemiec za 6 swoich wypłat może sobie kupić taką NOWĄ dacie, a zwykły polak za 6 wypłat może sobie kupić 15 letniego passata tdi z poł milionowym przelotem....
    I TYM SIĘ RÓŻNI POLSKA OD CYWILIZOWANYCH KRAJÓW EUROPY.... PO PROSTU -PL- TOZADUPIE...I KOMUNA.

  • kantrzyn

    Oceniono 14 razy 4

    Tylko na co przeciętnemu kowalskiemu potrzebny SUV z napędem 4x4?

  • Gość: Wons

    Oceniono 4 razy 4

    Po wyjściu chevroleta z Europy miejsce zajęła Dacia brakuje w europie konkurencji w tym przedziale cenowym dlatego Dacia odnosi sukces dla porównania chevrolet Orlando startował też od 40000 tys zł

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX