Fiat Punto Evo - opinia, awarie, zalety, najlepsze silniki

Auta segmentu B do dziesięcioleci cieszą się wielkim uznaniem europejskiej klienteli oczekującej wszechstronnego charakteru, coraz bogatszego wyposażenia z zakresu komfortu i niskich kosztów użytkowania. Bardzo ciekawym autem, choć pozostającym trochę w cieniu Fabii, jest Fiat Punto Evo

Ciekawą alternatywą dla Skody Fabii drugiej generacji jest Fiat Punto Evo produkowany od 2009 do 2012 roku. Wówczas doszło do zmiany nazewnictwa, a Punto po kosmetycznych zmianach oferowany jest do dziś. W rzeczywistości mamy tutaj do czynienia jedynie ze znanym od 2005 roku Grande Punto po liftingu. Trzy lub pięciodrzwiowe nadwozie jest wystarczająco dobrze zabezpieczone przed korozją. Po latach płowieją jedynie ochronne listwy i inne nielakierowane plastikowe elementy.

Kabina pasażerska oferuje podobną przestrzeń z przodu i nieco mniej miejsca na nogi z tyłu. Mniejszy jest za to bagażnik, który zmieści 275 litrów. Ma węższy i trochę wyżej umieszczony próg załadunku. Niestety, zastosowane materiały wykończeniowe nie są tak trwałe i odporne na zużycie, co w czeskim aucie. Punto Evo nadrabia w innych kategoriach. Wyposażenie większości egzemplarzy nie rozczarowuje - elektrycznie sterowane szyby i lusterka, fabryczne radio z CD i MP3, klimatyzacja i komputer pokładowy. Nader często pojawiają się egzemplarze z panoramicznym oknem dachowym i częściowo skórzaną tapicerką.

Fiat Punto EvoFiat Punto Evo fot. Fiat

Szeroka paleta jednostek napędowych

Bogata paleta jednostek napędowych Fiata cieszy się znacznie lepszymi opiniami specjalistów względem czeskiego konkurenta. Zarówno wolnossące silniki 1.2 65-69 KM i 1.4 77-105 KM jak i turbodoładowane 1.4 Multiair 135-165 KM, nie sprawiają większych trudności eksploatacyjnych, choć nie są już tak bezobsługowe, jak 1.4 T-Jet. Ewentualna regeneracja turbosprężarki to koszt około 1000 złotych. Do miasta wystarczy jeden z motorów bez doładowania. Ma słabe osiągi, ale odwdzięcza się bezproblemowym funkcjonowaniem. Psują się drobiazgi w postaci cewek w układzie zapłonowym, czujników w układzie elektrycznym, alternator lub pompa paliwa. Dostęp do tanich zamienników jest niemal nieograniczony. W każdej hurtowni dostaniecie wybraną część prawie od ręki.

Dopracowane diesle Fiata Punto

Miłośnicy silników diesla mogą pokusić się o zakup dopracowanej konstrukcji włoskich inżynierów: 1.3 Multijet generujący odpowiednio 75, 90 i 95 KM. Motor produkowany w Polsce cechuje się wyjątkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W mieście nietrudno uzyskać wyniki na poziomie 5,5-6 litrów. W trasie rekordziści schodzą poniżej 4. W jego przypadku nie ma mowy o poważnych błędach konstrukcyjnych, ale warto pilnować poziomu oleju. W układzie jest go niewiele, a ewentualny niedobór doprowadzi do niewłaściwej pracy napinacza rozrządu, co może skutkować rozciągnięciem łańcucha. Delikatne jest też sprzęgło połączone z dwumasowym kołem zamachowym.

Podobnie jak Fabia, Punto Evo oferowany był również z automatyczną przekładnią. To zautomatyzowany mechanizm ręcznej skrzyni. Pogarsza osiągi i wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na paliwo. Mechanicy zgodnie odradzają zakup tej wersji z uwagi na wysokie koszty napraw.

Fiat Punto EvoFiat Punto Evo fot. Fiat

Sytuacja rynkowa Fiata

W stosunku do Fabii, oferta na rynku wtórnym Punto Evo przedstawia się zdecydowanie skromniej. Niemniej, łatwiej trafić na zadbany egzemplarz z niewielkim przebiegiem i długą listą dodatków podnoszących komfort. Zadbane sztuki z kilometrażem rzędu 80-120 tysięcy kilometrów to wydatek na poziomie 16-18 tysięcy złotych. Ciekawostkę stanowi 165-konny Abarth. Ma trwałą mechanikę, dobre osiągi i cenę w granicach 35-40 tysięcy.

Honda Civic Type R - wciąż liczą się emocje!

Więcej o:
Komentarze (26)
Fiat Punto Evo - opinia, awarie, zalety, najlepsze silniki
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: przegość

    Oceniono 16 razy 12

    Niestety, zastosowane materiały wykończeniowe nie są tak trwałe i odporne na zużycie, co w czeskim aucie. Taak oczywiście... Materiały w Skodzie są tak doskonałe, że po 30tyś materiał z kierownicy się zciera i wychodzi gąbka...

  • konska_peezda_w_galarecie

    Oceniono 17 razy 11

    Po 8 latach eksploatacji Punto Evo, przy prawie 110 tys. na liczniku, szczerze polece to auto. Fabryczny akumulator Magneti Marelli wymienilem po 7 latach, rozrzad po 8 latach, zadnych powaznych awarii. Jedynie drobne, kosmetyczne wrecz naprawy: uszczelka wybieraka, uszczelka polosi, uszczelka szkrzyni, dwie zarowki w panelu klimy, linki podnosnikow mechanicznych szyb z tylu. Nawet przednie tarcze fabryczne daja jeszcze rade. Jedyne co moze irytowac, to lekko wyrobione od zamykania drzwi, spinki tapicerki niektórych drzwi, dajace sporadyczne delikatne popiardywanie/pobrzekiwanie. Spalanie po 8 latach, dramatycznie :) wzroslo z 5,9 l, do 6,3 l. OC to koszt roczny 685zl. Polemika zawsze ma sens, ale jesli ktos potrzebuje wiarygodnego, zawsze sprawnego auta, bardzo pojemnego i pakownego, ze smiesznym spalaniem (nawet przy nieustannie wlaczonej klimie) to zachecam do rozwazenia Fiatow, których oryginalne czesci, przeważnie Magneti Marelli, sa odrazajaco tanie i wytrzymałe.

  • olsztyniak79

    Oceniono 4 razy 4

    W 1.3 multijet (diesel)trwałość łańcucha to ok 160 tys km. Wymiana trochę kosztuje (z robocizną, olejem i uszczelkami to blisko 2000), ale to konieczność. Poza tym silnik pali śmiesznie małe ilości paliwa.

  • zartiepl

    Oceniono 3 razy 3

    Fabieda - rozstaw osi 247 cm. Co tu porównywać?

  • remo29

    Oceniono 7 razy 1

    Ale te rozciągające się łańcuchy w MJet 1.3 to im chwały nie przyniosły. Reszta jest ok.

  • Gość: Alicja

    0

    Elektromobilność to przyszłość, olac ceny paliw

  • Gość: Szym

    0

    to trump podwyzszyl nam ceny paliwa

  • Gość: pqe

    0

    ludzie. ogarnijcie sie. wszytkie ceny paliw poszly w gore bo sytuacja w zatoce perskiej czy wyjscie usa z porozumienia nuklearnego z iranem sa wina Donalda Trumpa i stojacych z nim zydow

  • Gość: wwwa

    0

    ropa drożeje, paliwo na stacjach też. trzeba przeczekać. to wszystko zalezy od sytuacji geopolitycznej i żydow

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX