Drogówka nie ufa własnym radarom? Specjalny zespół sprawdzi ich działanie i przyjrzy się samym policjantom

Piotr Kozłowski
Policjanci sprawdzą, dlaczego sądy uniewinniają kierowców, którym udowodniono przekroczenie dozwolonej prędkości. W Komendzie Głównej Policji powstaje specjalny zespół, który przyjrzy się fotoradarom i pracy drogówki.

"Dziennik" informuje, że w Komendzie Głównej Policji powstanie zespół ekspertów analizujących wyroki sądowe, które anulowały kary nałożone na kierowców przez drogówkę. W 2016 roku policjanci wystawili 1,6 mln mandatów na podstawie pomiarów dokonanych radarami. W prawie 12 tys. przypadków kierowcy odmówili ich przyjęcia. Do dziś sądy wydały wyroki uniewinniające w 87 przypadkach. To niewiele, ale policja zastanawia się, z czego to wynika. I właśnie na to pytanie ma odpowiedzieć nowy zespół KGP.

Iskra na cenzurowanym

Najwięcej kontrowersji wzbudzają radary Iskra-1, codziennie wykorzystywane przez drogówkę. Sami policyjni związkowcy wielokrotnie apelowali o ich wycofanie. Ich podstawową wadą jest fakt, że nie rejestrują kontrolowanego pojazdu. Nie ma zatem pewności, czy policjant mierzył prędkość naszą, czy może pojazdu jadącego obok. Głośne protesty związkowców zachęciły część kierowców do składania odwołań.

Ich powodem są nie tylko wątpliwości związane ze sposobem pomiaru dokonywanego przez drogówkę, ale też z samym działaniem radarów Iskra-1. Część ekspertów twierdzi, że pomiary są niewiarygodne. MSWiA odbija piłeczkę przypominając, że wszystkie radary używane przez polską drogówkę mają niezbędne zezwolenia Głównego Urzędu Miar.

Co dziesiąty pomiar niemiarodajny?

Nieoficjalnie szacuje się, że nawet co dziesiąty pomiar prędkości jest niemiarodajny. I nie dotyczy to wyłącznie radarów Iskra-1, ale też wideorejestratorów zainstalowanych w policyjnych radiowozach. Już kilka lat temu w rozmowie z Moto.pl biegły sądowy, ekspert ds. pomiarów prędkości Jarosław Teterycz wyliczał błędy przy przetargu na fotoradary, krytykując też ręczne mierniki prędkości (Mnóstwo nieprawidłowości przy przetargu na nowe fotoradary? Mandaty do kosza?).

Policja zamówiła co prawda nowe, amerykańskie radary LTI 20/20 TruCAM z funkcją rejestracji obrazu, ale już dziś pojawiają się wątpliwości co do ich funkcjonowania. Sąd Rejonowy Kraków-Podgórze w marcu podważył pomiar dokonany tym urządzeniem.

Policjanci z Komendy Głównej Policji apelują o wstrzymanie się z oceną działań systemu radarowego do czasu zakończenia prac nowego zespołu.

Nowy Citroen C3 - test

Czy twoim zdaniem do czasu wyjaśnienia sprawy policja powinna przestać używać radary Iskra-1?
Więcej o:
Komentarze (22)
Policja sprawdzi fotoradary. Specjalny zespół w KGP
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • aa1000

    Oceniono 21 razy 21

    ""W Komendzie Głównej Policji powstaje specjalny zespół, który przyjrzy się fotoradarom i pracy drogówki.""
    Należy powołać cywilny zespół do przyjrzenia się pracy przełożonych policjantów [wskaźniki mandatów, wykrywalności itp.].
    Kiedy człowiek zobaczywszy w Polsce policjant ucieszy się, że jest ktoś w pobliżu, który czuwa nad jego bezpieczeństwem.
    Jak dotąd to człowiek wpada w stres i myśli do czego się może przyczepić?

  • poppers68

    Oceniono 16 razy 10

    Dosyć to ciekawe.
    Zatrzymuje nas nieoznakowany radiowóz Policji z wideorejestratorem na pokładzie.
    Panowie pokazują filmik ( zazwyczaj robią taki trick , pokazując nam nasz pojazd w zbliżeniu np. 15 x zoom oraz z wyświetloną prędkością) i już rozmawiamy o wymiarze kary. Przy czym : jeśli pokazuje nam się zoom i poprosimy o skalę 1 : 1 to się okazuje, że widzimy piękną panoramę z pomiarem wszystkiego co jest dookoła. Mało tego, jeśli większość radiowozów posiada wideo z zapisem.... swojej prędkości, to pytam, na jakiej podstawie funkcjonariusz określa naszą prędkość? " Bo my jedziemy doganiając Pana, Panie kierowco 120 km/h, to i Pan się porusza z taką prędkością" NAPRAWDĘ?

  • gepard14

    Oceniono 8 razy 8

    Tu nie ma czego analizować, tu trzeba cały system kontroli ruchu zbudować na nowo! Od kiedy kierowcy dostali własne kamery zaczęła się lawina ujawnianych skandalicznych nieprawidłowości w pracy Policji, to nie tylko sprzęt, to karygodne ignorowanie instrukcji obsługi, często wrabianie w wykroczenia których nie było - cały system jest chory, bez wymiany i sprzętu i ludzi nie da się go uzdrowić!

  • Gość: dn

    Oceniono 9 razy 7

    TruCAM potrafi zmierzyć prędkość z odległości 1000 - 1200 m. Tę prędkość można traktować jako orientacyjną i przygotować się do właściwego pomiaru. Odległość z jakiej można zrobić pomiar, który nadaje się jako dowód wynosi 70 -90 m. Pomiar zrobiony z odległości większejj niż 90 m nadaje się tylko do kosza.

  • tani_dran

    Oceniono 4 razy 4

    To tylko mały fragment większego problemu, jakim jest w ogóle rola policji i innych służb.
    W naszym kraju służą one do nękania obywateli i ratowania budżetu jak największą ilością nakładanych kar. Bajki o tym że ci ludzie dbają o bezpieczeństwo na drogach czy w ogóle o nasze dobro to bzdury, rola służb nie zmieniła się zasadniczo od czasów Stalina - mają one trzymać ludzi za twarz i budzić strach - vide Wrocław i Igor - i mandatować, mandatować, mandatować ....

  • Gość: SKF

    Oceniono 8 razy 4

    Zaraz zaraz, to nie jest przeciez wiedza magiczna. Po pierwsze, producent radaru powinien podac charakterystyke promieniowania anteny radaru i szerokosc wiazki w miejscy gdzie dokonywany jest pomiar. Powinen tez w instrukcji obslugi i materialach szkoleniowych okreslic w jakich warunkach powmiar jest wiarygodny, tzn. z odchyleniem standardowym ponizej zadanej wartosci. Powinen tez okreslic w jakich warunkach niemozliwe jest rozroznienie odbic od kilku pojazdow. To ze poprawny pomiar moze byc niemozliwy w pewnych warunkach jest chyba oczywiste. Inna sprawa, ze mozna zastosowac zarowno pomiar dopplerowski jak i czasu impulsu. Pomiar dopplerowski da nam predkosc, pomiar czasu da nam polozenie. DSP do zrobienia tego nie jest jakos specjalne trudne.

  • luki.wawa

    Oceniono 3 razy 3

    ...Policjanci sprawdzą, dlaczego sądy uniewinniają kierowców, którym udowodniono przekroczenie dozwolonej prędkości....Policja zakłada że udowodniła, a nie może udowodnić bo sprzęt którym się posługuje nie pozwala na udowodnienie, tak samo jest z wiedzą samych Policjantów.

  • Gość: Gość Darek

    Oceniono 2 razy 2

    Zacznijmy od tego że według PRAWA które często jest przez niebieskich ignorowane jak na zdjęciu jest więcej niż 1 wóz to taki mandat mogą sobie w D wsadzić to są przepisy odgórne tak samo jak instrukcja fotoradarów która wyraźnie mówi że nie wolno ich stawiać ani nawet używać jak jest silne pole elektromagnetyczne lub jakaś duża metalowa przeszkoda w pobliżu. Warto dodać że w pojazdach z wideo nie powinno być łuku drogi bo to fałszuje pomiary czyli jak ktoś na filmie widzi że jego auto i auto kontrolujące skręca w czasie pomiaru to powinien to ZAKWESTIONOWAĆ i powiedzieć nie przyjmuje takiego mandatu!!!

  • Gość: dn

    Oceniono 5 razy 1

    TruCAM potrafi zmierzyć prędkość z odległości 1000 - 1200 m. Tę prędkość można traktować jako orientacyjną i przygotować się do właściwego pomiaru. Odległość z jakiej można zrobić pomiar, który nadaje się jako dowód wynosi 70 -90 m. Pomiar zrobiony z odległości mniejszej niż 90 m nadaje się tylko do kosza.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX