Mazda to jeden z niewielu producentów samochodów, którzy długo czekają z wprowadzaniem na rynek kolejnych generacji modeli. Obecna „Trójka” miała premierę w 2013 r., a po drodze wersje na rok modelowy 2017 i 2018 przeszły modernizację.
Przeczytaj także: Mazda3 przechodzi lifting, co się zmieniło?
Dlatego, choć od premiery minęło już sporo czasu, Mazda3 wciąż prezentuje się świeżo. Zwłaszcza w najbogatszej wersji SkyPassion, której standardowym wyposażeniem są dodające nadwoziu nowoczesnego sznytu reflektory LED.
Mazda3 SkyPassion Tomasz Korniejew
Dobre wrażenie jakie robi wygląd pojazdu nie znika po zajęciu miejsca za kierownicą. Owszem, w przedziale pasażerskim królują ciemne kolory, ale ponure wnętrze nieco ożywiają czytelne wyświetlacze umieszczone w obrębie „zegarów” oraz kolorowy ekran (o przekątnej siedmiu cali) umieszczony na górze środkowej konsoli.
Największą bolączką w funkcjonowaniu tego ostatniego jest fakt, że reaguje na dotyk jedynie podczas postoju. W trakcie jazdy ta funkcja jest zablokowana, a poszczególne strony menu systemowego przełącza się korzystając z pokrętła umieszczonego pomiędzy przednimi fotelami.
Mazda 3 2017 (USA) fot. Mazda
Jakość tworzyw użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego jest dobra, nie zapomniano o zastosowaniu miękkiego tworzywa na boczkach drzwi, co w połączeniu z wysoką jakością montażu sprawia dobre wrażenie.
Pasażerowie o wzroście do ok 180 cm nie będą też narzekali na ilość miejsca w przedniej części kabiny. Ale, gdy usiądą z tyłu to mogą fryzurą zahaczać o podsufitkę.
Bagażnik Mazdy3 ma pojemność 364 l.
Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany przez benzynową, wolnossącą jednostkę napędową o pojemności 2l, która rozwija moc maksymalną 120 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.
Według danych producenta, ważący 1205 kg kompakt rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,9 s i może pojechać z maksymalną prędkością 195 km/h.
Dane techniczne mogą sugerować, że opisywane „Trójka” ma problem z dynamiką w dolnym zakresie obrotów.
Nic z tego. Auto sprawnie przyspiesza już od około 1400 obr./min. na drugim i trzecim biegu. Oczywiście, najwidoczniejszy przyrost dynamiki następuje po przekroczeniu ok 3,5 tys. obr./min., ale trzeba przyznać, że Mazda rozpędza się sprawnie w pełnym zakresie obrotów.
Przyjemność jazdy potęgują precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów (z krótkim skokiem), dający kierowcy poczucie kontroli nad pojazdem układ kierowniczy oraz sprężyste zawieszenie.
Przeczytaj także: Jeździliśmy prototypem Mazdy z nowym silnikiem Skyactiv-X
120 konna Mazda3 dobrze radzi sobie także na autostradzie. Podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością we wnętrzu jest cicho, a auto jest stabilne. W takich warunkach Mazda3 "spala" około 8l benzyny na 100 km.
Opisywana Mazda3, wyposażona w 120 konny silnik benzynowy i manualną przekładnię, w najbogatszej wersji wyposażeniowej SkyPassion, jest wyceniona na 87 900 zł. W skład wyposażenia standardowego tej odmiany wchodzą m.in. system monitorownia martwego pola, reflektory LED, tylne lampy LED i światła do jazdy dziennej LED, system nagłośnieniowy Bose, kamera cofania, przednie i tylne czujniki parkowania, bezkluczykowy dostęp do samochodu, kolorowy wyświetlacz przezierny HUD, podgrzewane fotele przednie i podgrzewana kierownica, czy dwustrefowa automatyczna klimatyzacja.
Przeczytaj także: Mazda pracuje nad rewolucją w silnikach spalinowych
Biorąc pod uwagę powyższe i dokładając do tego wysokiej jakości prowadzenie, układ jezdny i poręczność w codziennej eksploatacji, nie mam wątpliwości, że ta konfiguracja Mazdy3, to oferta którą warto wziąć pod uwagę.
Silnik: benz. R4, poj. 1998 cm3
Moc: 120 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr.: 210 Nm od 4000.
Skrzynia biegów: manualna, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 446,5/205,3/145 cm
Pojemność bagażnika: 364 litrów
Masa własna: 1205 kg
Rozstaw osi: 270 cm
0-100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Zużycie paliwa: 5,1 l/100 km (średnie, dane producenta)
Cena: od 87 900 zł