Test Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT - nic dodać nic ująć?

Tomasz Korniejew
Mazda3 jest obecna na polskim rynku od dłuższego czasu. Ale w błędzie są ci, którzy myślą, że "Trójka" nie jest już ciekawą ofertą. Przyjrzeliśmy się z bliska wersji z wolnossącym benzynowym silnikiem o mocy 120 KM w najbogatszym wariancie wyposażenia SkyPassion.

Mazda to jeden z niewielu producentów samochodów, którzy długo czekają z wprowadzaniem na rynek kolejnych generacji modeli. Obecna „Trójka” miała premierę w 2013 r., a po drodze wersje na rok modelowy 2017 i 2018 przeszły modernizację.

Przeczytaj także: Mazda3 przechodzi lifting, co się zmieniło?

Dlatego, choć od premiery minęło już sporo czasu, Mazda3 wciąż prezentuje się świeżo. Zwłaszcza w najbogatszej wersji SkyPassion, której standardowym wyposażeniem są dodające nadwoziu nowoczesnego sznytu reflektory LED.

Mazda3 SkyPassionMazda3 SkyPassion Tomasz Korniejew

Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT – solidne wykonanie

Dobre wrażenie jakie robi wygląd pojazdu nie znika po zajęciu miejsca za kierownicą. Owszem, w przedziale pasażerskim królują ciemne kolory, ale ponure wnętrze nieco ożywiają czytelne wyświetlacze umieszczone w obrębie „zegarów” oraz kolorowy ekran (o przekątnej siedmiu cali) umieszczony na górze środkowej konsoli.

Największą bolączką w funkcjonowaniu tego ostatniego jest fakt, że reaguje na dotyk jedynie podczas postoju. W trakcie jazdy ta funkcja jest zablokowana, a poszczególne strony menu systemowego przełącza się korzystając z pokrętła umieszczonego pomiędzy przednimi fotelami.

Mazda 3 2017 (USA)Mazda 3 2017 (USA) fot. Mazda

Jakość tworzyw użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego jest dobra, nie zapomniano o zastosowaniu miękkiego tworzywa na boczkach drzwi, co w połączeniu z wysoką jakością montażu sprawia dobre wrażenie.

Pasażerowie o wzroście do ok 180 cm nie będą też narzekali na ilość miejsca w przedniej części kabiny. Ale, gdy usiądą z tyłu to mogą fryzurą zahaczać o podsufitkę.

Bagażnik Mazdy3 ma pojemność 364 l.

Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT – optymalny wybór

Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany przez benzynową, wolnossącą jednostkę napędową o pojemności 2l, która rozwija moc maksymalną 120 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.

Według danych producenta, ważący 1205 kg kompakt rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,9 s i może pojechać z maksymalną prędkością 195 km/h.

Dane techniczne mogą sugerować, że opisywane „Trójka” ma problem z dynamiką w dolnym zakresie obrotów.

Nic z tego. Auto sprawnie przyspiesza już od około 1400 obr./min. na drugim i trzecim biegu. Oczywiście, najwidoczniejszy przyrost dynamiki następuje po przekroczeniu ok 3,5 tys. obr./min., ale trzeba przyznać, że Mazda rozpędza się sprawnie w pełnym zakresie obrotów.

Zobacz wideo

Przyjemność jazdy potęgują precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów (z krótkim skokiem), dający kierowcy poczucie kontroli nad pojazdem układ kierowniczy oraz sprężyste zawieszenie.

Przeczytaj także: Jeździliśmy prototypem Mazdy z nowym silnikiem Skyactiv-X

120 konna Mazda3 dobrze radzi sobie także na autostradzie. Podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością we wnętrzu jest cicho, a auto jest stabilne. W takich warunkach Mazda3 "spala" około 8l benzyny na 100 km.

Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT – dobra oferta?

Opisywana Mazda3, wyposażona w 120 konny silnik benzynowy i manualną przekładnię, w najbogatszej wersji wyposażeniowej SkyPassion, jest wyceniona na 87 900 zł. W skład wyposażenia standardowego tej odmiany wchodzą m.in. system monitorownia martwego pola, reflektory LED, tylne lampy LED i światła do jazdy dziennej LED, system nagłośnieniowy Bose, kamera cofania, przednie i tylne czujniki parkowania, bezkluczykowy dostęp do samochodu, kolorowy wyświetlacz przezierny HUD, podgrzewane fotele przednie i podgrzewana kierownica, czy dwustrefowa automatyczna klimatyzacja.

Przeczytaj także: Mazda pracuje nad rewolucją w silnikach spalinowych

Biorąc pod uwagę powyższe i dokładając do tego wysokiej jakości prowadzenie, układ jezdny i poręczność w codziennej eksploatacji, nie mam wątpliwości, że ta konfiguracja Mazdy3, to oferta którą warto wziąć pod uwagę.

Mazda3 I Dane techniczne

Silnik: benz. R4, poj. 1998 cm3
Moc: 120 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr.: 210 Nm od 4000.
Skrzynia biegów: manualna, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 446,5/205,3/145 cm
Pojemność bagażnika: 364 litrów
Masa własna: 1205 kg
Rozstaw osi: 270 cm
0-100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Zużycie paliwa: 5,1 l/100 km (średnie, dane producenta)
Cena: od 87 900 zł

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.