Test Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT - nic dodać nic ująć?

Mazda3 jest obecna na polskim rynku od dłuższego czasu. Ale w błędzie są ci, którzy myślą, że "Trójka" nie jest już ciekawą ofertą. Przyjrzeliśmy się z bliska wersji z wolnossącym benzynowym silnikiem o mocy 120 KM w najbogatszym wariancie wyposażenia SkyPassion.

Mazda to jeden z niewielu producentów samochodów, którzy długo czekają z wprowadzaniem na rynek kolejnych generacji modeli. Obecna „Trójka” miała premierę w 2013 r., a po drodze wersje na rok modelowy 2017 i 2018 przeszły modernizację.

Przeczytaj także: Mazda3 przechodzi lifting, co się zmieniło?

Dlatego, choć od premiery minęło już sporo czasu, Mazda3 wciąż prezentuje się świeżo. Zwłaszcza w najbogatszej wersji SkyPassion, której standardowym wyposażeniem są dodające nadwoziu nowoczesnego sznytu reflektory LED.

Mazda3 SkyPassionMazda3 SkyPassion Tomasz Korniejew

Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT – solidne wykonanie

Dobre wrażenie jakie robi wygląd pojazdu nie znika po zajęciu miejsca za kierownicą. Owszem, w przedziale pasażerskim królują ciemne kolory, ale ponure wnętrze nieco ożywiają czytelne wyświetlacze umieszczone w obrębie „zegarów” oraz kolorowy ekran (o przekątnej siedmiu cali) umieszczony na górze środkowej konsoli.

Największą bolączką w funkcjonowaniu tego ostatniego jest fakt, że reaguje na dotyk jedynie podczas postoju. W trakcie jazdy ta funkcja jest zablokowana, a poszczególne strony menu systemowego przełącza się korzystając z pokrętła umieszczonego pomiędzy przednimi fotelami.

Mazda 3 2017 (USA)Mazda 3 2017 (USA) fot. Mazda

Jakość tworzyw użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego jest dobra, nie zapomniano o zastosowaniu miękkiego tworzywa na boczkach drzwi, co w połączeniu z wysoką jakością montażu sprawia dobre wrażenie.

Pasażerowie o wzroście do ok 180 cm nie będą też narzekali na ilość miejsca w przedniej części kabiny. Ale, gdy usiądą z tyłu to mogą fryzurą zahaczać o podsufitkę.

Bagażnik Mazdy3 ma pojemność 364 l.

Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT – optymalny wybór

Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany przez benzynową, wolnossącą jednostkę napędową o pojemności 2l, która rozwija moc maksymalną 120 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.

Według danych producenta, ważący 1205 kg kompakt rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,9 s i może pojechać z maksymalną prędkością 195 km/h.

Dane techniczne mogą sugerować, że opisywane „Trójka” ma problem z dynamiką w dolnym zakresie obrotów.

Nic z tego. Auto sprawnie przyspiesza już od około 1400 obr./min. na drugim i trzecim biegu. Oczywiście, najwidoczniejszy przyrost dynamiki następuje po przekroczeniu ok 3,5 tys. obr./min., ale trzeba przyznać, że Mazda rozpędza się sprawnie w pełnym zakresie obrotów.

Przyjemność jazdy potęgują precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów (z krótkim skokiem), dający kierowcy poczucie kontroli nad pojazdem układ kierowniczy oraz sprężyste zawieszenie.

Przeczytaj także: Jeździliśmy prototypem Mazdy z nowym silnikiem Skyactiv-X

120 konna Mazda3 dobrze radzi sobie także na autostradzie. Podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością we wnętrzu jest cicho, a auto jest stabilne. W takich warunkach Mazda3 "spala" około 8l benzyny na 100 km.

Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT – dobra oferta?

Opisywana Mazda3, wyposażona w 120 konny silnik benzynowy i manualną przekładnię, w najbogatszej wersji wyposażeniowej SkyPassion, jest wyceniona na 87 900 zł. W skład wyposażenia standardowego tej odmiany wchodzą m.in. system monitorownia martwego pola, reflektory LED, tylne lampy LED i światła do jazdy dziennej LED, system nagłośnieniowy Bose, kamera cofania, przednie i tylne czujniki parkowania, bezkluczykowy dostęp do samochodu, kolorowy wyświetlacz przezierny HUD, podgrzewane fotele przednie i podgrzewana kierownica, czy dwustrefowa automatyczna klimatyzacja.

Przeczytaj także: Mazda pracuje nad rewolucją w silnikach spalinowych

Biorąc pod uwagę powyższe i dokładając do tego wysokiej jakości prowadzenie, układ jezdny i poręczność w codziennej eksploatacji, nie mam wątpliwości, że ta konfiguracja Mazdy3, to oferta którą warto wziąć pod uwagę.

Mazda3 I Dane techniczne

Silnik: benz. R4, poj. 1998 cm3
Moc: 120 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr.: 210 Nm od 4000.
Skrzynia biegów: manualna, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 446,5/205,3/145 cm
Pojemność bagażnika: 364 litrów
Masa własna: 1205 kg
Rozstaw osi: 270 cm
0-100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Zużycie paliwa: 5,1 l/100 km (średnie, dane producenta)
Cena: od 87 900 zł

Więcej o:
Komentarze (23)
Test Mazda3 SKYACTIV-G 120KM 6MT
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • remo29

    Oceniono 15 razy 7

    Użytkuję toto od pół roku i powiem, że wrażenia bardzo na plus. Ten silnik tak naprawdę ma sporo więcej (tu i ówdzie mierzono na hamowni i wychodziło ok. 135-140 KM), więc daje radę, ale z tą mocą maksymalną przy 6000 rpm to bzdura, bo przy 4700 rpm kończy mu się "para". Spalanie przy spokojnej jeździe w okolicy 5.0 litra, w mieszanej miasto/trasa 6.0, w mieście 7.0 też jest niczego sobie, biorąc pod uwagę, że to 2-litrowy motor bez turbiny. Z miejscem w środku nie jest tak jak pisze autor - mam sporo ponad 180 cm, a wygodnie siedzę i z przodu, i z tyłu. Z mankamentów - po 3 miesiącach zaczął się łuszczyć "chrom" na tym plastiku udającym metal wokół grilla, klapa bagażnika jest jak teściowa, jak nie trzaśniesz, to się nie zamknie, a wykładzina w bagażniku wygląda jakby tuż przed sprzedażą ktoś zajarzył "ej, panowie, brakuje podłogi w bagażniku", więc pobiegli do Castoramy, kupili kawałek poliwęglanu i przykryli pledzikiem z IKEI. No i otwieranie bagażnika... Żeby w XXI wieku trzeba było macać upieprzoną klapę, żeby znaleźć guziczek? Bez przycisku na desce, bez przycisku na pilocie, jakby zapomnieli, że to TEŻ się powinno otwierać...

  • Gość: ehg

    Oceniono 3 razy 1

    jeszcze jedno
    TO JEDYNY KOMPAKT Z WIELOWACHACZEM Z TYŁU W PODSTAWOWEJ WERSJI SILNIKOWEJ

  • Gość: Jacek

    Oceniono 3 razy 1

    Miałem przyjemność posiadania tego samochodu, i uczciwie mogę co polecić z opisanym silnikiem. Zużycie paliwa pomiędzy 5-6,5l/100km. Środek dość monotonny, ale dobrze wyciszony i dość ergonomiczny. Światła ksenonowe mocne i wyraziste w trakcie jazdy nawet w deszczu. Awarii nie było żadnych. Nie wiem kto pisał artykuł, ale silnik dobrze ciągnie od ok 1500rpm, a mocy nie brakuje. Dobre, wygodne i świetnie wycenione autko klasy średniej, ale zdecydowanie nie premium. Całości niewiele można zarzucić. Samochód niezawodny , ale tak jakby zaprojektowany na 400-500 tys km i na śmietnik. Osobiscie cenię sobie wspomnienia wspólnych trzech lat, wyżej niż kolejnym Audi A3, ale z pewnością nie tak wysoko jak obecne Volvo V40, tyle że mazda kosztowała lekko ponad 80tys zł, a volvo 130 tys...

  • hansolo88

    Oceniono 5 razy 1

    "...wnętrze nieco ożywiają czytelne wyświetlacze umieszczone w obrębie „zegarów” oraz kolorowy ekran (o przekątnej siedmiu cali) umieszczony na górze środkowej konsoli. Największą bolączką w funkcjonowaniu tego ostatniego jest fakt, że reaguje na dotyk jedynie podczas postoju. W trakcie jazdy ta funkcja jest zablokowana, a poszczególne strony menu systemowego przełącza się korzystając z pokrętła umieszczonego pomiędzy przednimi fotelami."

    To nie bolączka, tyko zaleta. Kto użytkował na dłuższej trasie, ten wie....

  • Trolluj T

    0

    Ja bym dodał jednak coś. Mianowicie - zabezpieczenie antykorozyjne podłogi.

  • Gość: abc

    Oceniono 2 razy 0

    Zwykle wozidlo. Uklad jezdny na conajmniej 4. Mowienie o sportowym prowadzeniu lub komunikatywnym ukladzie kierowniczym uznam za zart, bo odczucia sa takie jakbym jezdzil autem dla panienek jeżdżących do galerii i z powrotem. Byc moze wsrod coraz gorszych aut Mazda sie jakos wybija plus pewnie wiekszosc leci na ksztalt karoserii orsz ładne wnetrze (szkoda, ze nieergonomiczne).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX