Rejestracja samochodu z zagranicy

Co roku do Polski napływa około miliona samochodów z zagranicy. Ale zanim ich właściciele będą mogli korzystać z samochodu na polskich drogach muszą dopełnić formalności. Jak przebiega proces rejestracji samochodu z zagranicy?

Zakup samochodu z importu to spore ryzyko, ale jest możliwe "upolowanie" bogato wyposażonego egzemplarza w rozsądnej cenie. Mimo że interes nie jest tak opłacalny jak jeszcze kilka lat temu, to potok używanych samochodów wciąż do Polski płynie.

Warto jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że rejestracja pojazdu z zagranicy wymaga przejścia znacznie dłuższej drogi względem pojazdu pochodzącego z rynku krajowego.

Rejestracja samochodu z zagranicy - obowiązkowe OC i tablice rejestracyjne

Jeśli kupujący auto z zagranicy chce wrócić do domu zakupionym samochodem, bez potrzeby wynajmowania lawety musi zadbać o dopełnienie formalności.

Pierwszą z nich jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli sprzedający go nie posiada, należy wykupić już pierwszego dnia krótkoterminową polisę obowiązującą przez 30 dni. Kosztuje około 60 złotych i gwarantuje pełną opiekę prawną w razie jakiejkolwiek nieprzyjemnej sytuacji na drodze.

Do tego dochodzi obowiązek dopełnienia formalności z tablicami rejestracyjnymi. Jeśli auto nie zostało wyrejestrowane w macierzystym kraju, można się na nich poruszać do momentu rejestracji w Polsce, czyli przez maksymalnie 30 dni, bowiem tyle przewidział ustawodawca na dopełnienie wszelkich formalności. Jeżeli tablic nie ma, auto do miejsca zamieszkania należy przetransportować lawetą.

Przeczytaj także: Co jest sprawdzane na przeglądzie rejestracyjny i ile taki przegląd kosztuje?

Rejestracja samochodu z zagranicy - tłumaczenie dokumentów

W celu rejestracji samochodu w Polsce, należy przetłumaczyć wszelkie dokumenty pojazdu (dowód rejstracyjny tylko w przypadku sprowadzenia z kraju poza UE i jeśli występuje to karta pojazdu) u tłumacza przysięgłego. Dodatkowo trzeba przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży (rachunkek lub faktura).

Przełożenie dokumentów na język polski jest wymagane przez Wydziały Komunikacji i kosztuje około 150 złotych. Nieco więcej w dużych miastach i trochę mniej w małych miejscowościach. By uniknąć tych kosztów, warto ze sprzedającym sporządzić umowę dwujęzyczną.

Jeżeli samochód został sprowadzony z egzotycznego kraju i w Polsce nie ma tłumacza przysięgłego, urzędy dopuszczają dokumenty sporządzone przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd pochodzi. Dodatkowo, warto skserować uzyskane dokumenty i poprosić autora przekładu o pieczątki na każdym z nim.

Co ważne, nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego wydanego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państwo należące do EFTA.

Przeczytaj także: Podatek od zakupu samochodu

Rejestracja samochodu z zagranicy - podatek akcyzowy

Ustawodawca zniósł w Polsce opłatę recyklingową (500 zł), ale należy być przygotowanym na podatek akcyzowy. To najdroższy etap rejestracji auta.

Do urzędu celnego, gdzie opłacana jest akcyza, należy zgłosić się w ciągu 14 dni od daty nabycia pojazdu i złożyć uproszczoną deklarację wewnątrzwspólnową (AKC-U).

Wpłaty można dokonać na miejscu lub przez indywidualne konto bankowe wpisując w tytule markę, nr nadwozia i informację dotyczącą opłacenia akcyzy.

Aby uzyskać stosowny dokument wymagany później podczas rejestracji w Wydziale Komunikacji, należy do AKC-u dołączyć umowę kupna-sprzedaży, dowód identyfikacyjny pojazdu, potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej oraz wniosek do naczelnika urzędu celnego o wydanie potwierdzenia zapłaty podatku akcyzowego. Cała procedura nie powinna zająć więcej, niż kilka godzin.

Przeczytaj także: Po czym poznać, że samochód ma duży przebieg

Wysokość akcyzy uzależniona jest od pojemności silnika. Jeżeli jest mniejszy do 2000 ccm, stawka podatku wynosi 3,1% wartości z faktury. Dla większych jednostek napędowych, do urzędu należy odprowadzić 18,6% z kwoty widniejącej na umowie kupna sprzedaży.

Jeżeli urzędnik uzna, że nabywca zaniżył wartość transakcji, może dokonać własnej wyceny na podstawie widełek wartości danych modeli w katalogach Eurotaxu. W przypadku pojazdów uszkodzonych, warto udać się do urzędu celnego z dokumentacją fotograficzną lub wyceną rzeczoznawcy.

Przeczytaj także: Jak uzyskać elektroniczne potwierdzenie opłacenia akcyzy

Rejestracja samochodu z zagranicy - badanie techniczne

Kwestia badań technicznych samochodu jest mocno dyskusyjna w Polsce. Teoretycznie, urzędnicy powinni uznawać dokumenty wystawiane przez zagranicznych diagnostów, ale w praktyce wymagają wizyty w lokalnej stacji kontroli pojazdów. Wystarczy, że brakuje w potwierdzeniu wykonania diagnostyki roku produkcji lub nacisku na osie, przedstawiciel Wydziału Komunikacji odeśle petenta celem przeprowadzenia badania uzupełniającego (60 zł) lub przejścia całej ścieżki diagnostycznej – 98 złotych.

Przeczytaj także: Indywidualne tablice rejestracyjne. Koszty i zasady wyrabiania

Rejestracja samochodu z zagranicy - wydział komunikacji

Mając w rękach wszystkie niezbędne dokumenty, można udać się do przypisanego do adresu zameldowania Wydziału Komunikacji i złożyć wniosek o rejestrację pojazdu.

Urzędnik musi otrzymać przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży, dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu, zagraniczne tablice rejestracyjne, potwierdzenie uiszczenia akcyzy, zaświadczenie o pozytywnym przejściu badania technicznego, a także dowód tożsamości do wglądu (dowód osobisty lub paszport).

Po pomyślnym przejściu urzędowej weryfikacji dokumentów, pozostaje zapłacenie 256 złotych. W skład tej kwoty wchodzi 75 zł za kartę pojazdu, 80 zł za polskie tablice rejestracyjne, pozwolenie czasowe oraz nalepki legalizacyjne.

Tymczasowe tablice rejestracyjne

Jeśli przedstawiciel Wydziału Komunikacji nie stwierdzi nieprawidłowości, wyda właścicielowi auta pozwolenie czasowe i czerwone tablice rejestracyjne umożliwiające poruszanie się po drogach przez 30 dni. W tym czasie można też wykupić roczną polisę od odpowiedzialności cywilnej i czekać na informację z urzędu dotyczącą gotowości odbioru polskich numerów rejestracyjnych.

Po kilkunastu dniach gotowe powinny być wszelkie oznaczenia identyfikacyjne, co oznacza powrót do urzędu. Tam należy odebrać białe tablice rejestracyjne, naklejkę identyfikacyjną na szybę, a także miękki dowód rejestracyjny.

Od tej chwili, urzędnicy mają 30 dni na wyrobienie twardego dowodu. W razie pozostawienia kontaktu mailowego lub telefonicznego, Wydział Komunikacyjny poinformuje drogą elektroniczną o możliwości zgłoszenia się po dowód rejestracyjny.

Czy to alternatywa dla paliwa i elektryczności? Powstał samochód całkowicie zasilany energią słoneczną

Więcej o:
Komentarze (17)
Rejestracja samochodu z zagranicy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Dodo

    Oceniono 3 razy 3

    przeciez to, ze paliwo jest droższe to nie jest wina oplaty emisyjnej, bo te akurat placa wielkie korporacje paliwowe tylko żydów co namowili trumpa do ataku na Iran

  • Gość: Ponton

    Oceniono 1 raz 1

    Zawsze gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta, jednak to my nim nie jesteśmy tylko eksporterzy

  • Gość: tadek

    Oceniono 1 raz 1

    skoro pojazd ma fabryczną homologacje to może osoba fizyczna też ma jakieś ulgi?

  • peter1958

    Oceniono 3 razy 1

    Rejestrowałem pojazd zakupiony we Francji; żadnych tablic tymczasowych nie otrzymałem; od razu otrzymałem "białe" tablice. Mam wątpliwości czy nie należy tłumaczyć dowodu rej. Ja, miałem tłumaczenie. Cytuję instrukcję z wydz. kom.:"dokumenty przedkładane przy rejestracji sporządzone w języku innym niż polski należy przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego".

  • Gość: Łukasz

    Oceniono 2 razy 0

    Niecałkowicie zgodzę się z tym artykułem, ryzyko istnieje, jak się samochód kupuje od jakiegoś Turka w Niemczech, ale jak korzysta się z normalnych firm, to takowego ryzyka praktycznie nie ma, ja kupuję przez carsontheweb, co prawda nie jestem jakimś dużym brokerem samochodowym, ale na swoje wychodzę...

  • Gość: Jaś

    0

    Ja mam problem z zarejestrowaniem samochodu z UE chce tłumaczenie bo on nie wie co tam napisane. Wszędzie dzwoniłem już nikt nie chce a w Lipsku woj. Mazowieckie wielkie mądrale i muszę dołożyć do interesu 120 zł. Tak pomagają petenyowi

  • Gość: Agnieszka

    Oceniono 2 razy 0

    widzieliscie czy sie rozni shell od naszych polskich stacji? podnosza ceny jak zydzi. polskie stacje bronia przed podwyzkami

  • Gość: Karina

    0

    Spodziewałem się, że z biegiem czasu odczujemy konflikty geopolityczne i nawet jak Morawiecki walczy z cenami to amerykanie i zydzi je winduja

  • Gość: zawaha

    Oceniono 2 razy 0

    tylko na polskich stacjach paliwo drozeje wolniej, bo oni staja przeciw zydom i amerykanom co podnosza ceny

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX