O odszkodowania będzie łatwiej i będą dużo wyższe - UE pomoże konsumentom w walce z koncernami

Afera Dieselgate przynosi pozytywną zmianę dla konsumentów. Władze UE chcą wprowadzić zmiany, które dadzą większe szanse konsumentom w walce z dużymi koncernami.

Do tej zmiany przyczyniła się afera Dieselgate, w której tysiące konsumentów zrzeszyło się przeciwko koncernowi Volkswagen po tym, jak okazało się, że producent wgrał zmodyfikowane oprogramowanie dla silników wysokoprężnych. Zmiany w prawie mają ułatwić podejmowanie ruchów przeciwko dużym koncernom.

W sporach zbiorowych klienci będą mogli egzekwować dużo wyższe kary. Europejska komisarz ds. sprawiedliwości w Europie, Vera Jourova powiedziała, że w końcu władze konsumenckie będą miały narzędzia do skutecznego karania oszustów. Do tej pory wielkie przekręty uchodziły firmom na sucho lub z niewielkim uszczerbkiem.

Po tym, jak wybuchła afera Dieselgate, brakowało skutecznych narzędzi, żeby zaoferować poszkodowanym klientom odszkodowania. Tylko dwa programy ochrony konsumentów w UE narzuciły na koncern kary w łącznej wysokości 6,7 mln dolarów. To nic w porównaniu z tym, co Volkswagen zapłacił w USA.

Propozycje zostały ciepło przyjęte przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC). Takie zmiany powinny zostać wdrożone już dawno, ale przedstawiciele podkreślili, że to sędziowie i władze poszczególnych krajów będą miały decydujący głos w przypadku długich procesów sądowych. Jednak ten ruch może uruchomić wiele pozwów konsumenckich na terenie Unii Europejskiej ze strony wielkich kancelarii prawniczych, a chodzi głównie o to, żeby obywatele zyskali więcej praw i możliwości.

Proponowane przepisy będą dotyczyć nie tylko branży motoryzacyjnej. Nowe przepisy pozwolą na podjęcie ruchów przeciwko takim podmiotom jak np. Facebook czy Google. Unia Europejska szuka sposobów na to, żeby skutecznie chronić dane osobowe swoich obywateli.

Skoda Karoq - test

Czy Twoim zdaniem Volkswagen wypłacił zbyt małe odszkodowania europejskim konsumentom?
Więcej o:
Komentarze (9)
Pozwy zbiorowe
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • kamillwawa

    Oceniono 6 razy 4

    Kiedy koniec z podawaniem przez producentów laboratoryjnego spalania w mieście rzędu 5.5 l silnik benzynowy, turbo 1.2. Rzeczywiste spalanie w ruchu miejskim - korki plus ciągłe ruszanie i przyspieszanie 8.5 l. Spalanie w katalogach to ściema.

  • vomiting_frog

    Oceniono 6 razy 4

    Trzeba sobie zadać pytanie jaka jest geneza tej głupoty. A no taka że ue wymyśliła durne normy spalin (za krótki czas na osiągnięcie) które aby spełnić producenci musieli najpierw kombinować a jak się już nie dało to oszukiwać. Przykładem niech będzie idiotyzm w postaci recyrkulacji spalin przecież to kretynizm skończony by w ramach ekologi karmić silnik spalinami, wzór na sprawność silnika cieplnego cały czas ten sam. Kolejnym etapem tej głupoty było wzorowanie się USA na UE w zakresie spalin (ale też na przykład czasów pracy kierowców co akurat jest całkiem OK). I teraz firmy najpierw zmarnowały czas na ślepe uliczki potem oszukiwały. W końcu USA dobrało im się do tyłka, a teraz UE się będzie wzorować. Tylko ze za tym rakiem stoi UE. A USA dobrało się do VW tylko po to żeby dokopać gospodarczo UE. Teraz UE dokopie sobie sama.

  • karrampa

    Oceniono 3 razy 1

    Unia, gdzie niemieckie firmy nie są uprzywilejowane nie ma przecież dla Niemiec sensu.
    To albo gadanie pod publiczkę, albo mówią o jednym, a w tym czasie wprowadzą zupełnie inne przepisy - np. żeby dokopać jeszcze większej liczbie firm z krajów "nowej UE", które zaczęły być znaczącą konkurencję dla firm ze "starej UE", jak w przypadku pracownikó "delegowanych".
    Sprawa Nord stream 2 mówi wszystko jak to wygląda.

  • Peter Parahuz

    0

    czy bede mogl domagac sie odszkodowania od rzadu RP za trucie spalinami z gratow, ktore dopuszcza do jazdy?

  • bartekgryko

    Oceniono 1 raz -1

    Po tym, jak wybuchła afera Dieselgate, brakowało skutecznych narzędzi,... po tym KIEDY wybuchła. Cezurą jest moment wybuchu, więc zaimek kiedy a nie jak. Jak wybuchła ? np bardzo, kiedy wybuchła ? 14 lutego 2016 roku... nie ma w redakcji nikogo, kto samodzielnie zdał maturę z języka polskiego ?

  • Yan Yarecky

    Oceniono 4 razy -2

    W końcu! W USA jeśli udowodnią koncernowi oszustwo, to płaci gigantyczne pieniądze, i państwu i indywidualnym ludziom. A w Europie wyraża ubolewanie uzdalnia jakiegoś kozła ofiarnego.
    Pytanie tylko jak to będzie działać w niemiecko-francuskiej unii, bo zarówno ta afera, jak i NordStream, a przedtem produkty regionalne pokazały, że nie ma unii dwóch prędkości, ale jest unia ich i innych.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX