Drogowcy obiecują aż 560 km nowych dróg w 2018. Czy to możliwe?

GDDKiA zamierza podpisać w tym roku jeszcze 19 umów na budowę nowych dróg. Powstanie m.in. cała trasa Via Baltica, S19 z Lublina do Rzeszowa oraz kilka innych kluczowych arterii. Drogowcy obiecują umowy na 560 km nowych dróg.

Patrząc na ostatnie dwa lata, takie obietnice wydają się niemożliwe do spełnienia. W całym 2016 roku GDDKiA podpisała 22 umowy na budowę dróg. W 2017 roku było jeszcze gorzej – w pierwszej połowie podpisano zaledwie dwie umowy, ale do końca roku udało się podkręcić ten wynik do 28 kontraktów. To wynik licznych pytań lub odwołań ze strony firm, ale urzędnicy również nie pozostali bez winy – często zwlekali z ogłaszaniem przetargów.

Kilka dni temu GDKKiA zapowiedziała przyspieszenie tempa podpisywania nowych kontraktów. Od początku roku podpisano już 11 umów, a przed nami czeka 19 kolejnych. W wielu przypadkach chodzi o uzupełnienie brakujących odcinków długich tras.

Jednym z przykładów jest droga ekspresowa Via Baltica, która połączy Warszawę z Suwalszczyzną i krajami nadbałtyckimi. Mieszkańcy miejscowości lezących wzdłuż istniejącej drogi nr 61 będą mogli odetchnąć od ruchu tranzytowego. Jeszcze w kwietniu zostaną podpisane kolejne umowy na cztery brakujące odcinki tej trasy.

W kwietniu i maju możemy liczyć na dobre wieści na dla mieszkańców wschodniej Polski. Dyrekcja dróg krajowych podpisze umowy na sześć odcinków drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Lublina. To z kolei część drogi Via Carpatia. Przy okazji rozpocznie się realizacja fragmentów drogi łączących Sokołów Małopolski z granicą Podkarpacia i Lubelszyczyny. Trasa z Rzeszowa do Lublina ma być gotowa pod koniec 2021 roku. Przy okazji pojawi się wygodne połączenie z Warszawą – S19 skomunikuje się z drogą S17 Lublin – Warszawa, która będzie ukończona w 2019 roku.

Niewykluczone, że w tym roku zostanie domknięta obwodnica Łodzi. W czerwcu drogowcy podpiszą dwa kontrakty na budowę zachodniej części wokół miasta – 30-kilometrowy odcinek S14, którego koniec zaplanowano na 2021 rok.

Być może w maju lub czerwcu uda się zawrzeć kontrakt na kolejne odcinki S6 na Pomorzu. W 2021 roku przejedziemy drogą ekspresową pomiędzy Gdynią i Bożepolem Wielkim przed Lęborkiem. W wakacje powinny zostać zakontraktowane prace na S3 z Bolkowa do granicy z Czechami – cała trasa będzie gotowa w 2023 roku.

Plany GDDKiA zakładają, że w tym roku uda się podpisać blisko 50 umów na prawie 560 km dróg, a do ruchu podłączy się prawie 440 km nowych tras. Wydatki na inwestycje drogowe w tym roku przewidziano na poziomie 20,4 mld zł – o 6 mld więcej niż w roku ubiegłym.

Więcej o:
Copyright © Agora SA