Drogowcy obiecują aż 560 km nowych dróg w 2018. Czy to możliwe?

GDDKiA zamierza podpisać w tym roku jeszcze 19 umów na budowę nowych dróg. Powstanie m.in. cała trasa Via Baltica, S19 z Lublina do Rzeszowa oraz kilka innych kluczowych arterii. Drogowcy obiecują umowy na 560 km nowych dróg.

Patrząc na ostatnie dwa lata, takie obietnice wydają się niemożliwe do spełnienia. W całym 2016 roku GDDKiA podpisała 22 umowy na budowę dróg. W 2017 roku było jeszcze gorzej – w pierwszej połowie podpisano zaledwie dwie umowy, ale do końca roku udało się podkręcić ten wynik do 28 kontraktów. To wynik licznych pytań lub odwołań ze strony firm, ale urzędnicy również nie pozostali bez winy – często zwlekali z ogłaszaniem przetargów.

Kilka dni temu GDKKiA zapowiedziała przyspieszenie tempa podpisywania nowych kontraktów. Od początku roku podpisano już 11 umów, a przed nami czeka 19 kolejnych. W wielu przypadkach chodzi o uzupełnienie brakujących odcinków długich tras.

Jednym z przykładów jest droga ekspresowa Via Baltica, która połączy Warszawę z Suwalszczyzną i krajami nadbałtyckimi. Mieszkańcy miejscowości lezących wzdłuż istniejącej drogi nr 61 będą mogli odetchnąć od ruchu tranzytowego. Jeszcze w kwietniu zostaną podpisane kolejne umowy na cztery brakujące odcinki tej trasy.

W kwietniu i maju możemy liczyć na dobre wieści na dla mieszkańców wschodniej Polski. Dyrekcja dróg krajowych podpisze umowy na sześć odcinków drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Lublina. To z kolei część drogi Via Carpatia. Przy okazji rozpocznie się realizacja fragmentów drogi łączących Sokołów Małopolski z granicą Podkarpacia i Lubelszyczyny. Trasa z Rzeszowa do Lublina ma być gotowa pod koniec 2021 roku. Przy okazji pojawi się wygodne połączenie z Warszawą – S19 skomunikuje się z drogą S17 Lublin – Warszawa, która będzie ukończona w 2019 roku.

Niewykluczone, że w tym roku zostanie domknięta obwodnica Łodzi. W czerwcu drogowcy podpiszą dwa kontrakty na budowę zachodniej części wokół miasta – 30-kilometrowy odcinek S14, którego koniec zaplanowano na 2021 rok.

Być może w maju lub czerwcu uda się zawrzeć kontrakt na kolejne odcinki S6 na Pomorzu. W 2021 roku przejedziemy drogą ekspresową pomiędzy Gdynią i Bożepolem Wielkim przed Lęborkiem. W wakacje powinny zostać zakontraktowane prace na S3 z Bolkowa do granicy z Czechami – cała trasa będzie gotowa w 2023 roku.

Plany GDDKiA zakładają, że w tym roku uda się podpisać blisko 50 umów na prawie 560 km dróg, a do ruchu podłączy się prawie 440 km nowych tras. Wydatki na inwestycje drogowe w tym roku przewidziano na poziomie 20,4 mld zł – o 6 mld więcej niż w roku ubiegłym.

Skoda Karoq - test

Więcej o:
Komentarze (46)
Nowe drogi w Polsce
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • xroberto

    Oceniono 164 razy 162

    Panie Błażeju, czy przy takich artykułach standardem mogą być mapy?
    Np. Mapa Polski z zaznaczeniem tych fragmentów, na które planowane jest zawarcie umów i tych fragmentów, których oddanie planowane jest na 2018.
    Dziękuję!

  • bra-va1

    Oceniono 76 razy 66

    Drogowcy obiecują aż 560 km nowych dróg w 2018. Czy to możliwe?
    Nie, niemożliwe bo dziennikarz nie wie co pisze.
    Zawarcie umowy na budowę drogi nie oznacza że powstanie ona na drugi dzień. Te drogi powstaną w latach 2022-2023.
    Jaki kraj tacy dziennikarze !!!!!!!!!!!!!

  • osmiol

    Oceniono 59 razy 55

    Przecież podpisanie umów nie oznacza, że będą nowe drogi w tym roku. Budowa zakończy się za 2-3 lata.

  • ochujek

    Oceniono 37 razy 25

    PiS dobrze idzie tylko dojenie państwa, a nie budowanie dróg i innych obiektów użyteczności publicznej. Premie i nagrody znowu sobie przyznają bo im się należą za to że żyją.

  • opalinski19

    Oceniono 67 razy 21

    Tak przyglądam się, czytam: VIA CARPATIA i zastanawiam się? Dla kogo. Zapowiedzi demograficzne dla ściany wschodniej są fatalne. To będzie droga bez aut. No, może bez aut polskich, bo wg prognoz Polaków już tam w wieku produkcyjnym prawie nie będzie. Zatem to droga dla kogo? Do ewakuacji do Rumunii - naszych bonzów. Albo dla obcych, przepraszam za zwrot. Dla Estończyków, Litwinów, Łotyszy i Rosjan, po to żeby najbogatsi z nich mogli pojechać na w wczasy do Mamai w Rumunii albo Słonecznego Brzegu w Bułgarii, ale to tylko dla krezusów. Dla kogo jeszcze ta droga? Dla zabrania pracy Gdańskowi i Gdyni? Tak, bo teraz będzie się bardziej opłacało przesyłać towary przez porty litewskie. Komu jeszcze - może Amerykanom? Żeby mieli drogę dla czołgów i rakiet w kierunku Rumunii, gdzie podobno też mają bazy? No ale to krótkowzroczne - taką drogą będą mogli jeździć także Ruscy.
    To będzie droga na miarę naszych ambicji. Chyba tak, Dalej regulacja Wisły i Odry, przekop Mierzei Wiślanej, CPL koło Żyrardowa, Centralny Port Lotniczy w Radomiu, program budowy milionów aut elektrycznych w Ursusie, budowa nowych wojewódzkich i powiatowych siedzib IPN, budowa wojewódzkich i powiatowych siedzib PFN.
    Cała masa (raczej nie jasna) wybitnych fachowców zastanawia się; co by tu jeszcze? A prezes w latach 70. był prenumeratorem Przeglądu Technicznego i pamięta. że Gierek był wielki. On też tak kcę.

  • justas32

    Oceniono 29 razy 17

    Wątpię czy coś wybudują - PIS tak kradnie że już na nic nie zostanie pieniędzy ...

  • Jan Staszic

    Oceniono 38 razy 16

    Najwazniejsza jest via carphatia z suwalk na wegry i dalej do greckich portow.
    Czas przyspieszyc prace bo mieszkancy wschodniej czesci kraju chca jechac godnie na urlop.

  • bosman64

    Oceniono 22 razy 12

    Via Carpatia potrzebna od zaraz!!! Jak "Polskie wody" zamordują finansowo wszystkie przystanie na pojezierzu mazurskim to polacy będą mogli jeździć do Grecji i tam lokować 500+ Grecy cię ucieszą.

  • walek7003

    Oceniono 9 razy 9

    A tymczasem tzw. A18 to najdłuższe schodu europy, a A4 Wrocław- Legnica jest zakorkowana od rana do wieczora i do tego co dzień wypadek..lub kilka wypadków. Miała być zmodernizowana w 2016 r. No ale to na zgniłym zachodzie jest..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX