Solaris jest jedną z marek, które odniosły duży sukces za granicą. Producent autobusów spod Poznania osiągnął rekordowe wyniki sprzedaży i obrotów w 2017 rok, a właściciele firmy mogą ze spokojem patrzeć w przyszłość.
Zamówienia na 2018 rok to ponad 1400 autobusów i trolejbusów, a większość kontraktów to pojazdy z napędem elektrycznym. Zresztą Solaris jest jednym z liderów w tym segmencie. Solaris Urbino 12 electric zdobył w ubiegłym roku tytuł najlepszego autobusu miejskiego w Europie.
Produkty polskiej firmy możemy spotkać w 700 miastach, 32 krajach, na 4 kontynentach.
Zobacz także: Polski producent autobusów znów bije rekord. Eksport napędza sprzedaż Solarisa
Mimo tego dotychczasowi właściciele postanowili poszukać kupca na swój biznes, głównie z powodów osobistych. Zainteresowanych nie brakuje – wśród potencjalnych chętnych są gracze z Turcji i Chin, ale nie należy się spodziewać, żeby polska marka została przejęta np. przez Mercedesa lub MAN. O sprawie poinformował serwis "dziennik.pl".
Niewykluczone, że właściciele zdecydują się na sprzedaż części biznesu – wtedy zaangażują do tego inwestora mniejszościowego lub oddadzą zarządzanie firmą osobom niezwiązanym z rodziną. Jednak analitycy oceniają, że jest to najmniej prawdopodobny scenariusz.
Kolejna opcja to Polski Fundusz Rozwoju, ale podmiot nie komentuje swoich działań. Do tej pory był zaangażowany w ratowanie firmy Pesa i jest jedynym podmiotem, który został dopuszczony do negocjacji w sprawie kapitałowego wejścia w bydgoską spółkę. O wyłączność w tej sprawie walczyła również czeska Skoda. Gdyby udało się postawić Pesę na nogi i przejąć udziały w Solarisie – taka wizja konsolidacji polskich producentów taboru może pozwolić na budowę podmiotu, który będzie konkurować z największymi europejskimi graczami.
Na razie przedstawiciele Solarisa nie komentują medialnych doniesień.
Perspektywy do rozwoju biznesu są bardzo optymistyczne. Solaris przygotowując raport za ubiegłoroczną działalność podkreślił, że zarówno w Polsce jak i za granicą jest zauważalny trend wzrostu sprzedaży autobusów elektrycznych i hybrydowych. Warto przypomnieć, że polska firma była jednym z pierwszych producentów, którzy postawili na rozwój tych technologii.
Źródło: auto.dziennik.pl