Co ile wymieniać pasek rozrządu i ile to kosztuje?

Wymiana paska rozrządu to obok oczywistych wymian pozostałych elementów eksploatacyjnych jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu. Co ile wymieniać pasek rozrządu i ile to kosztuje?

Napęd rozrządu realizowany może być za pośrednictwem kół zębatych, łańcucha lub paska. Ostatnie rozwiązanie jest najtańsze w produkcji, przez co cieszy się największą popularnością wśród producentów. Zaniechania serwisowe w jego przypadku mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń w silniku. W poniższym poradniku przedstawiamy, co ile wymieniać pasek rozrządu i ile taka wymiana kosztuje.

Jakie jest zadanie rozrządu?

Zadaniem napędu rozrządu, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z paskiem czy łańcuchem, jest przenoszenie siły napędowej z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu.

Szybkość z jaką obraca się wałek rozrządu ustala częstotliwość otwierania i zamykania zaworów ssących i wydechowych w komorach spalania.

Dodatkowo, w większości konstrukcji mechanizm rozrządu napędza również pompę wody, wprawiającą w ruch zawartość układu chłodzenia. Jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy układu wynikające z błędnego montażu bądź zużycia materiałowego, bardzo szybko odbijają się na silniku.

Przeczytaj także: Jak dbać o turbosprężarkę, czyli jakich błędów nie popełniać eksploatując silniki z turbodoładowaniem

Pasek rozrządu wyposażony jest w zęby gwarantujące stabilność podczas pracy na kołach zębatych wałka rozrządu, wału korbowego i pompie wody.

Całość układu wspomagają rolki prowadzące i napinacze, odpowiedzialne za utrzymanie paska w ciągłym naprężeniu – dzięki nim pasek nie może przeskoczyć na kolejne zęby.

Dlaczego trzeba wymieniać pasek rozrządu?

Pamiętajmy o tym, że wykonany z gumy pasek rozrządu podatny jest na działanie warunków atmosferycznych – w zależności od aktualnych temperatur rozciąga się w innym stopniu.

Większość produkowanych obecnie jednostek napędowych to silniki kolizyjne, wymagające perfekcyjnej synchronizacji posuwistych ruchów tłoków w cylindrach z otwieraniem i zamykaniem zaworów.

Ewentualny brak synchronizacji spowodowany przeskoczeniem bądź zerwaniem paska we wspomnianym przypadku prowadzi do zderzenia tłoków z zaworami.

W optymistycznym wariancie uszkodzeniu ulegają tylko tłoki i zawory, narażając użytkownika na przynajmniej kilkuset złotową naprawę (w nowoczesnych silnikach koszty przekroczą przynajmniej 2 tysiące złotych).

Przeczytaj także: Które silniki nadają się do instalacji LPG?

Niestety, mechanicy donoszą o częstych uszkodzeniach kolejnych podzespołów takich jak wałek rozrządu, panewek, wału korbowego, a nawet głowicy. Tutaj rachunek za fachową naprawę przekroczy 10 tysięcy złotych, co skłania kierowców do zakupu sprawnego silnika.

Wielu kierowców zastanawia się nad rzeczywistą wytrzymałością paska rozrządu w swoich samochodach. Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Interwał różni się w zależności od silnika i producenta. Zawsze jednak specjaliści radzą dla bezpieczeństwa dokonywać częstszych wymian.

Co to jest tzw. mokry pasek rozrządu?

Rozwiązaniem spotykanym między innymi w czterocylindrowym silniku wysokoprężnym Forda 1.8 TDCI z lat 2008-2011 jest mokry pasek rozrządu.

W praktyce oznacza to, że pasek pracuje pod szczelną pokrywą w kąpieli olejowej – producent wymaga stosowania ściśle określonego oleju w trosce o żywotność paska.

Wadą tego rozwiązania jest obecność drugiego paska łączącego dwa wałki rozrządu.

W efekcie, mechanicy często zapominają o wymianie jednego z nich, co może skończyć się dewastacją silnika.

Wedle zaleceń Forda, mokry pasek rozrządu podlega wymianie co 10 lat lub 240 tysięcy km. Obecnie, podobne rozwiązanie stosowane jest w jednostce 1.0 EcoBoost – mechanicy nie zgłaszają problemów z niską wytrzymałością. Niemniej, warto skrócić interwał wymiany o połowę. Koszt kompleksowej usługi to 1300-1500 złotych.

Przeczytaj także: Skręcam w lewo na rondzie, czy muszę włączyć kierunkowskaz?

Jak ocenić stan zużycia paska rozrządu?

Pasek rozrządu w przeciwieństwie do łańcucha spełniającego to samo zadanie, nie daje żadnych oznak zużycia – np. niepokojącym dźwiękiem. Doświadczony fachowiec będzie w stanie wstępnie ocenić po demontażu osłon kondycję w jakiej są zęby paska i materiał, z którego jest wykonany.

Szczególną uwagę warto zwrócić na stan pompy wody – głośna praca lub zauważalne wycieki zwiastują kres jej wytrzymałości. Zatarta pompa zatrzyma się doprowadzając do zerwania paska.

Cena wymiany paska rozrządu wraz z rolkami napinającymi, prowadnicami i pompą wody może istotnie różnić nawet w obrębie jednej marki, wersji silnikowej i rocznika.

Doskonałym przykładem jest zachwalany przez specjalistów benzynowy silnik Volvo 2.4 140/170 KM, w którym wymiana kompletnego rozrządu kosztować będzie około 650 złotych (do 2004 roku), natomiast w późniejszym okresie już 900-1100 złotych. W przypadku szwedzkiej jednostki, różnica cenowa spowodowana jest wprowadzeniem zmiennych faz rozrządu wymagających zmiany osprzętu.

Przeczytaj także: Jakie opony wybrać na lato? Przegląd popularnych modeli wartych polecenia

Co ile wymieniać pasek rozrządu?

Regularna wymiana i kontrola stanu technicznego paska rozrządu i współpracujących z nim elementów jest gwarancją bezawaryjnej pracy silnika przez długie lata.

Aby zapewnić paskowi odpowiednie warunki, należy na bieżąco usuwać wszelkie wycieki płynów eksploatacyjnych, zwłaszcza oleju silnikowego wpływającego destrukcyjnie na jego wytrzymałość.

Przed kupnem auta, warto też sprawdzić, jakim napędem rozrządu dysponuje dany model. Zdarza się, że producent stosował w pierwszych latach produkcji silnika pasek, a w wersji po liftingu zmienił go na łańcuch.

Dodatkowo, polecamy skrócenie interwału o 30-40 tysięcy kilometrów. Zapewnienia producentów są dość optymistycznie i rzadko kiedy mają pokrycie z rzeczywistością.

Ryzyko kosztownej awarii rośnie wraz z upływem lat i rosnącym kilometrażem. Podstawowy pasek wymaga wymiany co 120 tysięcy lub 5 lat. W przypadku osprzętu zanurzonego w oleju, koncerny wydłużają konieczność serwisu do 240 tysięcy kilometrów i aż 10 lat.

Samochód, który wciśnie się w najwęższe miejsce parkingowe. W każdym kole ma osobny silnik

Więcej o:
Copyright © Agora SA