Liczniki na skrzyżowaniach to przeszłość, teraz to auto poinformuje cię za ile zmieni się światło

Brzmi to jak bajka przyszłości, ale na kilkuset skrzyżowaniach w Waszyngtonie pracuje sygnalizacja świetlna, która komunikuje się z wybranymi autami. Kierowcy są informowani o tym, kiedy światła zmienią się na zielone.

W Polsce od kilku lat działają sekundniki umieszczone przy sygnalizatorach świetlnych, a w USA pracują dużo bardziej zaawansowane rozwiązania. Jakiś czas temu w Waszyngtonie i Las Vegas uruchomiono sygnalizację, która komunikuje się z samochodami.

Jakiś czas temu testowano w Europie podobne rozwiązanie, ale na Starym Kontynencie brakowało jednolitych standardów danych oraz cyfrowej infrastruktury.

Kolejny krok w rozwoju samochodów autonomicznych

Skrzyżowania pracujące w technologii car-to-X to kolejny krok do wprowadzenia pełnej autonomii w samochodach osobowych.

Technologia Car-to-X to swoista platforma, która zbiera przeróżne informacje wysyłane przez nasz samochód, innych użytkowników dróg oraz urządzenia w otoczeniu. Dzięki tak obszernej bazie danych system może nas na bieżąco informować o sytuacji na drodze. Dowiemy się nie tylko o zielonym świetle, warunkach na jezdni, pogodzie, korkach, ale też o zagrożeniu, jakiego jeszcze nie możemy dostrzec. Przykładowo, piracie drogowym, który kilometr od nas jedzie pod prąd.

Samochody Audi (to one jako pierwsze testują ten system) potrafią komunikować się z sygnalizatorami za pomocą systemu Traffic Light Information, który wyświetla na desce rozdzielczej lub wyświetlaczu head-up sekundy pozostałe do zmiany świateł. Usługa nazywa się „time-to-green”. System jest sprzężony z nawigacją, dzięki temu trasa może być modyfikowana na bieżąco, żeby kierowca jak najszybciej dotarł do celu.

Audi skrzyżowania, licznikAudi skrzyżowania, licznik fot. Audi

Chociaż rozwiązanie z powodzeniem działa za wielką wodą, to raczej nieprędko doczekamy się takich rozwiązań w Polsce.

Najnowsze modele Audi potrafią się ze sobą komunikować - wysyłają do chmury informacje o korkach, wypadkach i robotach drogowych. Dzięki temu inne modele z dostępem do sieci mogą pobrać te informacje. Podobne rozwiązania wprowadzają oczywiście także pozostali producenci obecni w Polsce. To nie tylko marki premium, jak Audi, BMW i Mercedes, ale coraz częściej także producenci dużo przystępniejszych cenowo aut.

Jednak na komunikację ze światłami nad Wisłą przyjdzie jeszcze poczekać. Wszystko przez przepisy prawne.

Czy Twoim zdaniem takie rozwiązanie powinno zostać wprowadzone również w Polsce?
Więcej o:
Copyright © Agora SA