Co oznacza świecąca się kontrolka akumulatora? Raczej nie będzie możliwości kontynuacji podróży

Jedną czerwonych kontrolek umieszczonych na desce rozdzielczej jest symbol akumulatora. Jego pojawienie zazwyczaj wiąże się ze sporymi wydatkami i koniecznością zakończenia podróży. Co oznacza świecąca się kontrolka akumulatora?

Wraz z rozwojem motoryzacji, w samochodach pojawiają się kolejne rozwiązania techniczne oraz elementy wyposażenia, które zasilane są energią elektryczną. By ułatwić codzienną eksploatację i wstępne rozpoznawanie ewentualnych problemów kluczowych układów, konstruktorzy umieszczają na desce rozdzielczej szereg kontrolek sygnalizujących rozmaite awarie. Jedną z nich jest symbol akumulatora. Jego pojawienie zazwyczaj wiąże się ze sporymi wydatkami i koniecznością zakończenia podróży.

Kiedyś było łatwiej

Brak rozbudowanych systemów elektronicznych w samochodach sprzed kilkunastu lat, przekładał się na nieporównywalnie mniejsze zapotrzebowanie na energię elektryczną. Tym samym, gdy pojawił się defekt ładowania, użytkownik przy odrobinie szczęścia mógł przejechać nawet kilkaset kilometrów.

Zobacz także: Nie wymieniaj, a naprawiaj. Na tych podzespołach zaoszczędzisz sporo pieniędzy!

Starsze auta z silnikami Diesla potrzebowały znikomą ilość prądu do kontynuowania jazdy. Gorzej z ponownym rozruchem jednostki napędowej, który był praktycznie niemożliwy. W przypadku silnika benzynowego, wystarczyło wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu – oświetlenie, radio, wycieraczki, by jechać dalej. W dzisiejszych czasach nie jest to jednak możliwe.

Po co w aucie akumulator?

Moc i pojemność akumulatora samochodowego dobrana jest względem rodzaju jednostki napędowej i skali poboru energii elektrycznej wszystkich układów pojazdu.

Kluczowym zadaniem baterii jest rozruch silnika, zaś w czasie jazdy zaopatrywanie w prąd wszystkich odbiorników energii – oświetlenia, elektroniki sterującej pracą silnika, czy systemów bezpieczeństwa.

Oczywiście, nawet najbardziej wydajny akumulator nie wytrzyma zbyt długo bez ciągłego uzupełniania zużywanej energii.

Zobacz także: Omijaj je szerokim łukiem. Oto najbardziej nieudane silniki - awaryjne i drogie w naprawie

To zadanie alternatora – prądnicy prądu przemiennego. To urządzenie napędzane paskiem klinowym bezpośrednio z wału korbowego zamienia ruch obrotowy na energię elektryczną trafiającą właśnie do akumulatora.

W zdecydowanej większości przypadków pojawienia się czerwonej kontrolki akumulatora, oznacza problem właśnie z ładowaniem. W takiej sytuacji zapotrzebowanie na energię elektryczną przewyższa jej aktualną produkcję.

Co oznacza świecąca się kontrolka akumulatora? - uszkodzenie paska

Zdecydowanie najczęstszą przyczyną braku ładowania jest zerwanie lub zsunięcie się paska przekazującego napęd z wału korbowego do alternatora. W starszych samochodach wynikać to może z naturalnego zużycia eksploatacyjnego przekaźnika bądź elementów z nim współpracujących - rolek, napinaczy.

Tutaj cała diagnostyka i rozwiązanie problemu opiera się na wymianie paska i zniszczonych elementów prowadzących. W starszych konstrukcjach, wprawny majsterkowicz dokona tej naprawy na poboczu, czy w przydomowym garażu.

Cała operacja wymaga jedynie dobrego dostępu do komory silnika i kilku podstawowych narzędzi w postaci kluczy, kombinerek i śrubokręta. Nie dziwi więc fakt, że nasi ojcowie wozili w bagażniku zapasowy pasek. Obecnie taka praktyka na poboczu jest w większości przypadków niemożliwa.

Co oznacza świecąca się kontrolka akumulatora? Awaria regulatora napięcia

Alternator generuje energię elektryczną o napięciu zmieniającym się wraz z obrotami silnika. W starszych samochodach było to widoczne przez zmieniające się natężenie pokładowego oświetlenia lub świateł zewnętrznych.

Aby do akumulatora trafiał prąd o stałym napięciu, zaczęto stosować regulator. Poza naturalnym zużyciem, jego awaria wynikać może z zalania wodą lub jakimkolwiek innym płynem eksploatacyjnym.

Problem rozwiąże wymiana lub regeneracja regulatora, a koszty zależne są od marki i modelu. Usunięcie usterki w starszych autach to wydatek rzędu 100-300 złotych. Nawet dwa razy więcej może kosztować naprawa w pojazdach z ostatnich kilku lat.

Zobacz także: Poradnik | Regeneracja części | Ile można zaoszczędzić?

Co oznacza świecąca się kontrolka akumulatora? Awaria alternatora

Po latach intensywnego użytkowania, istnieje spore ryzyko awarii samego alternatora. Jego przedwczesne zużycie spowodowanie może być także długotrwałą jazdą z akumulatorem kwalifikującym się wyłącznie do wymiany.

Słaba bateria wymaga ciągłego doładowywania – zmuszania elementów roboczych alternatora do zbyt intensywnej pracy. Uszkodzeniu ulec może wirnik odpowiadający za generowanie pola magnetycznego, łożyska, koło pasowe lub stojan. Przed naprawą lub regeneracją tego elementu (300-500 zł), należy sprawdzić stan akumulatora, aby sytuacja wkrótce się nie powtórzyła.

Uwaga na tanie zamienniki podczas napraw

Przedwczesne zużycie łożysk i koła pasowego przeważnie wynika z niskiej jakości zastosowanych materiałów przez producenta – dotyczy to przeważnie zamienników.

Rzadziej może być to efektem zanieczyszczeń dostających się do wnętrza łożysk.

Usterka uzwojonego stojanu – elementu, gdzie wytwarzany jest prąd, wynika zazwyczaj z zużycia eksploatacyjnego lub zbyt intensywnego użytkowania. W tym przypadku wracamy do niewydolnego i wiecznie rozładowanego akumulatora wymagający ciągłego doładowywania.

Problem stanowi też korzystanie z dużej ilości odbiorników energii elektrycznej. Prowadzi to do przegrzewania się stojanu, zniszczenia izolacji, aż w końcu do zwarcia i uszkodzenia instalacji.

Naprawiaj kompleksowo

Zdaniem mechaników, w przypadku wystąpienia jakichkolwiek trudności z podzespołami układu ładowania/alternatora, nie warto dokonywać jednostkowych, doraźnych napraw, które tylko chwilowo rozwiążą problem.

Zobacz także: Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie?

Wydając 600-1000 złotych, bez trudu kupimy nowy lub kompleksowo zregenerujemy dotychczasowy alternator zyskując spokój na kolejne lata. Koszty mogą być zdecydowanie większe w przypadku nowoczesnych konstrukcji. Tutaj finalna cena zależna będzie od zakresu i skomplikowania naprawy.

Warto kompleksowo rozwiązywać problem, by uniknąć konieczności częstego rozbierania elementów systemu ładowania. Zazwyczaj koszt wymiany uszkodzonego elementu układanki elektrycznej jest mniejszy, niż kilka roboczogodzin fachowca.

Czy ze świecącą kontrolką akumulatora można kontynuować podróż?

Nowoczesne technologie podnoszą komfort, ale utrudniają eksploatację. Akumulatory i alternatory muszą pracować pod większym obciążeniem, by utrzymać prawidłowe działanie systemów pokładowych.

Sytuacji nie poprawiają oszczędności materiałowe, przez co wystąpienie usterki w pogwarancyjnym okresie nie należy do rzadkości. Ponadto, we współczesnych, skomplikowanych pojazdach jedna awaria może wywołać lawinę kolejnych i spore koszty.

W związku z tym, nie warto odwlekać naprawy. Po pojawieniu się ikony akumulatora na desce rozdzielczej, należy czym prędzej zakończyć podróż kierując się do najbliższego warsztatu, celem wykonania wstępnej diagnostyki i fachowego serwisu.

"Samochód tankuje się wodorem w ciągu 2,5 minuty. Może przejechać 600 km, a Polska ma tego gazu pod dostatkiem."

Więcej o:
Komentarze (18)
Co oznacza świecąca się kontrolka akumulatora?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: znaffca_alternatorow

    Oceniono 8 razy 8

    mi nawalil alternator, serwis subaru chcial 800 dolarow, niefabryczny ale autoryzowany chcial 680, a ja kupilem za 100 i wymienilem sam (z pomoca kolegi); jezdze prawie rok bez problemow.

    wniosek - unikac serwisow fabrycznych

  • Gość: MaTT

    Oceniono 4 razy 4

    Uszkodzenia wirnika, stojana alternatora są naprawdę rzadkie . Gdy alternator nie ładuje zwykle skończyły się szczotki , zwykle sprzężone z regulatorem napięcia .w zależności od dostępności wymiana to 5 minut, lub 1/2 godziny. poza tym. Akumulator nowy czy stary i tak jest w czasie jazdy ciągle doładowywany - różnej wartości prądem w zależności od obrotów i wyładowania akumulatora. W zależności ile i jakich używamy odbiorników prądu - klimatyzacja, szyba ogrzewana, fotele, dmuchawa itd - producent stosuje alternatory o różnej dopasowanej do konkretnej wersji auta mocy.

  • spinaker99

    Oceniono 12 razy 4

    Dobre te rady,bez nich nie mogłyby miliony normalnie funkcjonować.20 lat temu jakoś nikt nie pisał że diesle smrodzą ,chociaż były bez katalizatora i DPF,Dzisiaj kaśdy wyładowuje się na nich jak na prostytutce.dzięki za rady,postoję

  • Gość: aaaaa

    Oceniono 5 razy 3

    trele morele-wyłączyć klime wentylator radio światła jak jest jasno ,hamować ręcznym w korku
    spokojnie 2-3h jazdy na akumulatorze.

  • stach_79

    Oceniono 1 raz 1

    Czasem zapala mi sie ikonka silnika, mam go wyłączyć w czasie jazddy jak sie zapali?

  • 3alfa.alfa

    Oceniono 1 raz 1

    Nie wierzcie Zomerowi. Niedawno przejechałem autem po pęknięciu paska około 50 km i to z włączonymi światłami. Po zatrzymaniu samochód dało się ponownie uruchomić, więc był jeszcze spory zapas energii w akumulatorze.

  • gosc-km

    Oceniono 3 razy 1

    I tak najbardziej mi się podoba lampka alladyna... pocieram parę razy i samochód startuje ;-)

  • Jacek Orkan

    0

    Jak widać autorowi mocno brakuje wiedzy. Bo świecąca się kontrolka dziś nie znaczy prawie nic.
    Mogę zdjąć pasek z alternatora i kontrolka zgaśnie po zapaleniu samochodu. Mogę mieć dobre ładowanie i kontrolka się zapali. A dziś alternatory nie są napędzane tylko paskami.

  • spinaker99

    0

    Dobre te rady,bez nich nie mogłyby miliony normalnie funkcjonować.20 lat temu jakoś nikt nie pisał że diesle smrodzą ,chociaż były bez katalizatora i DPF,Dzisiaj kaśdy wyładowuje się na nich jak na prostytutce.dzięki za rady,postoję

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX