Audi A6 - wygląda znajomo, ale to całkiem nowe auto

Genewskie targi to okazja nie tylko do zaprezentowania zdobyczy technologicznych w zakresie elektryfikacji, lecz również pokaz możliwości w klasycznych, wciąż napędzających rynek segmentach. Audi stawia na konserwatywne opakowania i na wskroś nowoczesne technologie. Tak w skrócie można przedstawić nowej generacji A6.

5 generacja A6 jest dla Polaków wyjątkowa. To za sprawą Parysa Cybulskiego, który jest odpowiedzialny za zewnętrzny wygląd nowego modelu. 40-letni projektant urodzony w Płocku upodobnił wyższej klasy limuzynę do flagowego A8 i zachował proporcje znane z poprzedniego wcielenia. Gabaryty też są zbliżone. Karoseria mierzy 494 centymetry długości, 188,5 szerokości i 146 wysokości. Warto natomiast odnotować rekordowo niski współczynnik oporu powietrza – 0,24. Dodatkowo, maska, drzwi, pokrywa bagażnika i błotniki wykonano z aluminium.

Naszpikowany gadżetami

O ile zachowawczy wygląd dla wielu będzie jedynie rozwinięciem języka stylistycznego poprzednich generacji, o tyle wewnątrz nie ma miejsca na nostalgię. Zmieniło się właściwie wszystko. Trudno znaleźć jakikolwiek element nawiązujący do przeszłości. Wzorem A8, projektanci postawili na wyświetlacze i dotykowe panele. Ten przed oczami kierowcy zastąpił analogowe wskaźniki i ma 12,3 cala. Zamiast standardowych pokręteł zawiadujących automatyczną klimatyzacją regulowaną w dwóch lub czterech strefach, pojawił się 8,6-calowy ekran. Nad nim umieszczono 10,1-calowy wyświetlacz obsługujący wszelkie pokładowe urządzenia. Reaguje na dotyk, a także polecenia głosowe i gesty. Jeśli komuś mało, może sparować własnego smartfona z centrum dowodzenia i sterować z pozycji telefonu centralnym zamkiem, ogrzewaniem postojowym i autonomicznym parkowaniem równoległym oraz prostopadłym.

Oprócz zaawansowanej elektroniki, możemy liczyć na wysokiej klasy materiały wykończeniowe i setki kompozycji kolorystycznych. Pozostaje jeszcze dobór odpowiednich tworzyw. Katalog przewiduje dekory z drewna, skóry, alcantary lub szczotkowanego aluminium. Każdy znajdzie coś dla siebie. Warto też wspomnieć o bagażniku, którego pojemność wynosi akceptowalne 530 litrów. Nowość są natomiast wycieraczki z wbudowanymi w ramię spryskiwaczami. Rozwiązanie znane od lat z Mercedesa.

Dwa silniki na początek

Pierwsze miesiące obecności rynkowej A6 to tylko dwie jednostki napędowe do wyboru. Pierwsza z nich to 6-cylindrowe, benzynowe V6 o pojemności trzech litrów. Generuje 340 koni mechanicznych i 500 Nm. Takie parametry pozwalają rozpędzić auto do 250 km/h. Podobnymi osiągami może pochwalić się 3-litrowe TDI (286 KM) z momentem obrotowym na poziomie 620 niutonometrów. Przyspieszenie do setki nie powinno przekroczyć 5 sekund. W późniejszym okresie, gamę uzupełni 231-konna odmiana wysokoprężnego V6 i 2.0 TDI o mocy 204 koni mechanicznych i 400 Nm.

Audi A6 2018Audi A6 2018 fot. Audi

Wszystkie silniki wysokoprężne V6 połączono z 8-stopniową, automatyczną przekładnią. TFSi i 2.0 TDI współpracują z dwusprzęgłową skrzynią S-Tronic. Podstawowy diesel przekazuje napęd na przednie koła. 6-cylindrowe wersje w standardzie wyposażono w quattro. Ponadto, użytkownicy mogą liczyć na nową technologię ochrzczoną nazwą mild-hybrid. Niezależnie od wybranej wersji silnikowej, układ napędowy wspomaga alternator-rozrusznik RSG sprzężony z akumulatorami litowo-jonowymi. To oznacza niewielkie oszczędności paliwa rzędu 0,7 litra na 100 kilometrów i możliwość „żeglowania” w zakresie 55-160 km/h.

Elektroniczni asystenci

Audi przyzwyczaiło nas do obecności wielu pokładowych asystentów. Elektroniczne systemy w C8 pozwalają zdalnie zaparkować auto lub wjechać i wyjechać z garażu za pomocą wciskania przycisku w aplikacji w smartfonie. Dodatkowo, możemy też liczyć na autonomiczną jazdę po autostradzie (utrzymanie auta w pasie ruchu i za poprzedzającym pojazdem) i układ wykrywający pieszych wbiegających na jezdnię. W razie wykrycia przeszkody. Auto uruchomi hamulce i zminimalizuje szkody.

Produkcja A6 została utrzymana w zakładach niemieckiego koncernu w Neckarsulm. Pierwsze egzemplarze pojawią się na polskim rynku w czerwcu. Kolejne wersje silnikowe powinny uzupełnić gamę w III i IV kwartale bieżącego roku. W 2019 dołączy Avant i prawdopodobnie odmiana hybrydowa. Fani sportowych wrażeń, muszą poczekać kilkanaście miesięcy na S i RS6.

Audi A8 | Prezentacja

Więcej o:
Komentarze (13)
Nowe Audi A6 - dane techniczne, zdjęcia
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Adam

    Oceniono 2 razy 2

    Skąd autor wymyślił przedni napęd w podstawowej wersji?

    Audi wyraźnie podaje Quattro Ultra.

  • Gość: gość

    Oceniono 1 raz 1

    Bardzo dobry samochód. Audi już kilkanaście lat temu wyprzedziło mercedesa, może za jakiś czas będzie lepsze od bmw...

  • Gość: Jacek A6 C7

    Oceniono 1 raz 1

    Hmm. Z boku jak patrzę na to niby piękne Audi to c7 z przodu a bmw serii 7 z tyłu i ogólnie podzespoły pachną mi chinami.

  • Andrzej T

    Oceniono 7 razy 1

    Nigdy mi Audi nie podnosiło ciśnienia, zawsze traktowałem tę markę, jako taki premium VW. Wszystko lepiej niż w popularnych samochodach, ale ciągle bez emocji.
    Nowe A6 wydaje się (w końcu!) wyróżniać i może zagrozić BMW i Mercedesowi. Nowa piątka jest absolutnie nijaka, środek jak w każdej beemce, tylko poprawnie ostrożna ewolucja, do tego bezpłciowy układ kierowniczy i ogólnie auto bardziej tatusiowe niż sportowe. Mercedes E, chociaż o rok starszy, ma 3 razy ładniejszy (choć niestety momentami przeciętnie wykonany) środek. W wersji E43 AMG oferuje świetne prowadzenie, sportowy wydech i dobre osiągi - świetna propozycja dla kogoś, kto nie chce diesla. Tańszy wyraźnie od 550M, lepiej hamuje i skręca, do tego jest tylko minimalnie wolniejszy na prostej. Ten Meś za to zjada poprzednie Audi S6 (mimo że miało mocniejszy silnik V8) lepiej przyspieszając i znacznie lepiej się prowadząc, a to wszystko przy niższej cenie.
    Audi na razie zaczyna tylko z 3 silnikami, trudno porównywać do pełnej oferty konkurencji, ale wykonanie wnętrza powinno być na najwyższym poziomie, nowe A8 robi świetne wrażenie, szczególnie na żywo czuć klasę. Audi ponoć zmieniło napęd Quattro (więcej momentu ma iść na tył) a do tego całość ma być dużo lżejsza od obecnej wersji.
    Jeżeli uporali się z podsterownością, to nowe S6 może być bardzo ciekawe, zapewne będzie miało silnik V6 zamiast V8, przy porównywalnej mocy.
    Podsumowując: BMW 5: nudy, bezpłciowe auto i w środku i na zewnątrz. Klasa E - super design i trzeszcząca konsola, świetne E43 AMG, mniejsze silniki bez jaj. Audi zaskakuje świetną linią, doskonałym wykonaniem, pozostaje czekać na mocne wersje i zobaczyć czy poszli z prowadzeniem w kierunku sportu czy (jak dotychczas) bezpiecznym i nudnym wykopywaniem się ze śniegu.

  • Gość: damian99

    Oceniono 2 razy 0

    fajne fajne, ja jednak szukałem czegoś bardziej rodzinnego i w bardziej przystepnej cenie i udało mi się na prawdę fajnego suva od peugeota dostać. :) bardzo zadowolony z tego zakupu jestem

  • Gość: napalonyskodziarz

    Oceniono 8 razy -6

    To tylko skoda octavia w nieco lepszej kaście. Jak kupowałem swoją oktavkę to sprzedawca sam przyznał że na co dzień jeździ Audi A8 ale nie widzi różnicy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX