Rząd szykuje kolejną opłatę, a nas czekają podwyżki cen na stacjach? Ministerstwo uspokaja

PKN Orlen

PKN Orlen (fot. Orlen)

Dużo kontrowersji wzbudza projekt ustawy o biopaliwach przyjęty przez Stały Komitet RM. Ministerstwo Energii tłumaczy, że obłożenie paliw silnikowych opłatą emisyjną nie powinno skutkować wzrostem cen dla klientów detalicznych.

Ostatnia wersja projektu nowelizacji ustawy o biopaliwach zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w postaci 80 zł od 1000 litrów benzyny i oleju napędowego, które trafią na polski rynek. Środki z tej opłaty w 85 proc. zasilą NFOŚ (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), a 15 proc. będzie wykorzystane na rzecz tworzonego na mocy nowelizacji Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Ministerstwo uspokaja kierowców

Ministerstwo Energii w opublikowanym w środę komunikacie tłumaczy, że koszty opłaty będą rozłożone na podmiotu zaangażowane w rozwój i wprowadzenie alternatywnych, czystych technologii w transporcie. Projekt nowelizacji został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów 2 marca 2018 roku.

Oprócz utworzenia nowego funduszu będą dostępne dodatkowe środki na walkę ze smogiem dla NFOŚ. Jednym z zadań Funduszu Niskoemisyjnego Transportu będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności i transportu opartego na paliwach alternatywnych. Środki, którymi będzie dysponować NFOŚ posłużą do realizacji projektów zmniejszających lub unikających szkodliwej emisji substancji gazowych, stałych i ciekłych, powodujących zanieczyszczenia powietrza.

Jednym ze źródeł przychodów dla funduszu będą np. wpływy z tytułu opłaty zastępczej, które do tej pory trafiały do NFOŚiGW, a także część dotacji celowej z budżetu państwa w ramach wpływów z podatku akcyzowego.

Zobacz także: 'Same znaki zapytania, żadnych odpowiedzi', czyli dlaczego polskie auto elektryczne to wciąż mrzonka

Finansowanie rozwoju elektromobilności nad Wisłą

Zarządzanie FNT będzie leżeć w gestii NFOŚ, ale dysponentem Funduszu jest Minister Energii. Trzecim uczestnikiem wspierającym działanie tego Funduszu jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Dzięki istnieniu FNT będą finansowane projekty wymienione m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Ministerstwo zaznacza, że wsparcie otrzymają inicjatywy związane z pojazdami zasilanymi energią elektryczną oraz oparte na paliwach alternatywnych jak CNG i LNG.

Zobacz także: W jakim stopniu transport samochodowy odpowiada za smog?

Honda Civic Type R - wciąż liczą się emocje!

Czy Twoim zdaniem, mimo zapowiedzi Ministerstwa, nowa opłata oznacza podwyżki cen paliw dla kierowców?
Zobacz także
  • Opel Vectra C 3.0 CDTi Omijaj je szerokim łukiem! Te wersje popularnych aut doprowadzą Cię do bankructwa
  • Mercedes klasy R 2011 Omijaj je szerokim łukiem | Samochody najdroższe w serwisowaniu
  • Volkswagen Passat B6 Te auta omijaj szerokim łukiem. Psują się na potęgę, a ich naprawa doprowadza do bankructwa
Komentarze (19)
Ceny paliw w Polsce - kolejna podwyżka
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Loki

    Oceniono 10 razy 10

    "Ministerstwo Energii tłumaczy, że obłożenie paliw silnikowych opłatą emisyjną nie powinno skutkować wzrostem cen dla klientów detalicznych." - HAHAHAHAAAAAAA

  • dziurowice

    Oceniono 9 razy 9

    Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska? Czy to nie ten z którego miliony czerpie pewien Pan na "geotermię" która nigdy nie ruszy. Wiercą, wiercą, wiercą...... tak kopią te bitcoiny.

  • pietrix79

    Oceniono 11 razy 9

    Teraz jest powrót do starych metod rządzenia. Kiedyś jak rząd mówił, że "zrobi ludziom na rękę" - to robił. Jak to pięknie brzmi, że girmy paliwowe wezmę całkowicie na siebie koszty nowych podatków i opłat proponowanych przez rząd! Dzięki ci Orlenie i Lotosie! Po prostu odpiszcie sobie z zysków te niewarte uwagi miliony i zapomnijmy o sprawie.
    Dla kogo ten przekaz jest tworzony? Rząd ma nas za debili, naprawdę. No, ale jak takie decyzje się podobają takiej rzeszy ludzi, to w sumie słuszne założenie. Powiem debilom, że będzie nowy podatek, ale on ich nie dotyczy, tylko tych co wy od nich kupujecie. I uwierzą, a co? Dobra zmiana jest przecież, to chyba ok?

  • adolfiutin11

    Oceniono 5 razy 5

    Kolejny argument aby do końca zajeździć swojego 15 letniego złomka i już więcej auta nie kupować. Wyjdzie to na dobre budżetowi domowemu i zdrowiu :)

  • Gość: trolololo

    Oceniono 4 razy 4

    Wredne pi sow skie kulsony i złodzieje. Już teraz w cenie paliwa większość to podatki. I jak widać wiecznie im mało. ;-)

  • year68

    Oceniono 6 razy 4

    Będzie jak ze wszystkimi dotychczsowymi nowymi podatkami i opłatami wprowadzonymi przez PiS. Zaplacimy za to my wszyscy. Precz z pisią komuną, nam zabierają a biorą dla siebie i Rydzyka.

  • Gość: Jeremy

    Oceniono 5 razy 3

    CNG i LNG ciekawe czemu LPG już nie 😂 bo biednych Polaków trzeba łupić na każdym kroku...

  • e.olsen

    Oceniono 2 razy 2

    > Ministerstwo Energii tłumaczy, że obłożenie paliw silnikowych opłatą emisyjną nie
    > powinno skutkować wzrostem cen dla klientów detalicznych.

    Wyrażenie "nie powinno" nie znaczy "nie będzie". Jawnie dymają w d..ę i robią wała z suwerena, a ten ciągle bezkrytycznie wierzy PiS-im bolszewikom...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane