Przełomowy wyrok sądu. Niemcy na potęgę sprzedają stare diesle. Polscy handlarze zacierają ręce

Niemcami wstrząsnął wyrok sądu, który zezwala niemieckim miastom zakazywać wjazdu autom z silnikami Diesla. Taka decyzja odmieni drogi u naszych zachodnich sąsiadów i sprawi, że stare, niespełniające norm silniki trafią nad Wisłę.

Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku wydawał w tym tygodniu wyrok, który diametralnie odmieni motoryzację w całych Niemczech. Sąd zezwolił bowiem niemieckim miastom wprowadzenie zakazu wjazdu samochodom z silnikami Diesla. Co ważne, miasta nie muszą konsultować decyzji ani z władzami federalnymi, ani władzami landów.

Aż 37 niemieckich miast może uśmiercić diesle

Zakaz wjazdu dla samochodów z silnikami Diesla będą mogły wprowadzić te miasta, w których w ciągu roku przekraczany jest limit zawartości dwutlenku azotu wynoszący 40 mikrogramów na 1 m³.

To właśnie silniki wysokoprężne w znacznej mierze odpowiadają za emisję tlenków azotu. Warto przypomnieć, że cała afera Dieselgate wybuchła właśnie z ich powodów. Instalowane przez Volkswagena nielegalne oprogramowanie w jednostkach TDI miało za zadanie podczas testu ograniczać osiągi silnika, dzięki czemu udawało się im spełnić bardzo rygorystyczne normy emisji tlenków azotu.

Urząd Ochrony Środowiska w Niemczech szacuje, że w co najmniej 37 niemieckich dużych miastach limity są znacznie przekroczone. W niechlubnym rankingu przoduje Monachium.

Zobacz także: W jakim stopniu transport samochodowy odpowiada za smog?

Zakazy będą dotyczyć nawet kilkunastu milionów samochodów

Niemcy to jeden z bastionów silników wysokoprężnych na świecie. Urząd ds. motoryzacji KBA podaje, że w Niemczech zarejestrowano ponad 15 milionów samochodów z silnikami Diesla.

Prawdopodobnie niemieckie miasta od razu nie zdecydują się na zakaz wjazdu dla wszystkich samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Początkowo restrykcje mają nie dotyczyć silników, które spełniają najnowszą normę emisji Euro 6. Jednak to niewielka część niemieckich samochodów - KBA mówi o 2,7 mln aut. Reszta niemieckich kierowców będzie miała problem. Docelowo władze miast chcą zakazać diesli w ogóle.

Fot. Jens Meyer / AP Photo

Jeżeli Niemcy będą musieli pozbyć się samochodów z silnikami Diesla, to te najpewniej trafią nad Wisłę

Wyrok Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku będzie miał ogromny wpływ na Polskę. To właśnie z Niemiec trafia nad Wisłę najwięcej używanych samochodów. Nic więc dziwnego, że wiele osób bije już w Polsce na alarm, ostrzegając że zaleje nas fala starych diesli, które nie spełniają najnowszych norm.

Zobacz także: Niemiec płakał jak sprzedawał? Niekoniecznie, bo średni wiek ściąganych do Polski aut przeraża

To scenariusz wysoce prawdopodobny, ponieważ na niemieckich portalach aukcyjnych już w tym tygodniu możemy zaobserwować znaczne spadki cen samochodów z silnikami Diesla. Niemcy w panice zaczynają wyprzedawać auta, którymi już niedługo nie będą mogli jeździć po miastach. Niska cena może się okazać powodem, przez który wielu Polaków zdecyduje się na import samochodu zza Odry.

Wyrok sądu w Lipsku wpisuje się w ogólnoeuropejski trend

Niemcy bardzo długo opierali się walce z silnikami Diesla, ale w zeszłym roku mogliśmy zaobserwować załamanie tamtejszego rynku. W poprzednich latach rejestracje diesli stanowiły ok. połowy wszystkich aut, w 2017 r. było to już tylko 39 proc.

Taki trend możemy zaobserwować w całej Europie. Udział diesli w europejskim rynku spada konsekwentnie od kilku lat i w 2017 r. wynosił już tylko 43,8 proc., co jest wynikiem najniższym od 2004 r. Na spadkach diesli zyskują silniki benzynowe i napędy alternatywne (głównie auta hybrydowe, elektryki to dopiero pieśń przyszłości).

Udział diesli w rynku samochodów pasażerskich w EuropieUdział diesli w rynku samochodów pasażerskich w Europie fot. JATO

Do wprowadzenia zakazu wjazdu przygotowują się także inne europejskie miasta. Już w przyszłym roku planuje to Kopenhaga. Do 2025 r. zakazy mają się pojawić także w takich metropoliach, jak Madryt, Rzym, Paryż i Londyn.

Zużycie 2,5 l benzyny na 100 km? Z tymi samochodami niemożliwe staje się możliwe

Czy Twoim zdaniem również polskie miasta powinny wprowadzić podobne zakazy?
Więcej o:
Komentarze (134)
Przełomowy wyrok sądu. Niemcy na potęgę sprzedają stare diesle. Polscy handlarze zacierają ręce
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: naprawdęTrzeźwy

    Oceniono 43 razy 35

    a za 5lat zakażą w całej UE jak już odkupimy od nich 80% złomu :)

  • blablick

    Oceniono 47 razy 21

    Tam jest panika i można wyrwać naprawdę fajnego kopciucha. Wywalamy filtr cząstek i mamy zrywną karocę. :)
    Że co, że sąsiadowi śmierdzi? On w nocy starymi butami pali!
    Abo my są biedni. Nie stać nas.
    Tak wogóle to wszystko przez Żydów i rowerzystów, no!

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 26 razy 14

    Handlarze zacierają ręce bo wszystkim jest to w dupie czy jeżdżą auta z katalizatorem czy bez, nikt tego nie kontroluje. Ludzie narzekają na smog, a tu jakaś pani zachwala palenie torebek foliowych w piecykach bo to oznacza zaradność. Zapewne minister Antoni powie też, że był zaradny, dostał karty kredytowe i korzystał. 2018 rok...

  • good-year

    Oceniono 16 razy 14

    przeciez już teraz bez "zielonej naklejki" (euro 4) nie wjedziesz do centrum np. Berlina, Bremy Czy Monachium :)
    Po prostu w naturalny sposób podnszą standard do Euro 5-Euro 6.

    Euro 5 obowiązuje od 2009 więc artykuł można było zatutułować" 10 letnim dieslem do centrum miast nie wjedziesz. Niemcy masowo wyprzedają stare motoryzacyjne trupy"

    wyobrażacie ze jakikolwiek lokalny polityk podejmie w niemczech decyzję, że Helmut nie bedzie mógł jezdzić swoim NOWYM dieslem ? Tępią stare trupy. Zresztą po dieselgate i obowiązkowej zmianie firmware w silnikach TDI (nie przyjedziesz na aktualizację - nie dostaniesz przeglądu) Niemcy są wsciekli na diesle. Po aktualizacji oprogramowania mocy jest mniej a DPF załącza sie duzo czesciej.

  • daniel.jed

    Oceniono 15 razy 11

    Nie polscy handlarze tylko złomiarze. Nazywajmy rzeczy po imieniu.

  • Gość: justi

    Oceniono 14 razy 10

    Już niedługo wyjdziemy z Unii - i samochody będą u nas tylko na wyngiel ...

  • 92ilme

    Oceniono 30 razy 10

    Za to zaplaci polski podatnik. Wiecej diesli w Polsce z niemieckiego demobilu to pogorszenie jakosci powietrza i zwiekszenie zapylenia. To znaczy, ze Polska walk o lepsze powietrze skazana jest na niepowodzenie. EU juz naklada kary finansowe na Polske za niespelnianie norm i brak ustawodastwa. Z dieslami z Niemiec ta walka bedzie skazana na niepowodzenie, a kary beda jeszcze dotkliwsze. Politycy powinni zapobiec temu i albo zakazac importu uzywanych diesli od zaraz, albo razem z Niemcami wprowadzic zakaz jazdy diesli po duzych miastach (np. powyzej 100.000 mieszkancow). To by ostudzilo nieco zapal handlarzy i klientow do kupowania starych diesli.

  • seboc

    Oceniono 30 razy 10

    "Zakaz wjazdu dla samochodów z silnikami Diesla"

    To jest manipulacja. Zakaz nie obowiazuje dla samochodow z EURO 6, wiec nowych lub kilkuletnich.
    Zakaz dotyczy starych rupieci.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX