Cupra - sportowa dywizja Seata idzie na swoje

Cupra to zupełnie nowa marka na motoryzacyjnej mapie świata. Seat postanowił wydzielić swoją sportową dywizję i dać inżynierom więcej swobody w tworzeniu szybkich i wciąż niezbyt drogich sportowych aut.

Plany powstania zupełnie nowej marki pod skrzydłami koncernu VAG zostały potwierdzone w styczniu tego roku. Uroczysta inaugaracja Cupry odbyła się wczoraj w Barcelonie, gdzie dziennikarze z całego świata mogli zobaczyć pierwsze samochody Hiszpanów.

"Cupra to ogromna okazja dla Seata, naszych klientów i naszego biznesu. Cały projekt zaczął się od marzenia grupki ludzi, którzy chcieli trafić naszymi samochodami do nowego grona miłośników samochodów" - tłumaczył wydzielenie ze struktur Seata prezes marki Luca de Meo.

Cupra AtecaCupra Ateca fot. Cupra

Cupra Ateca - SUV, na którego czekało wielu

W dobie szalonej popularności SUV-ów i crossoverów wszelkiej maści trudno wyobrazić sobie lepsze auto do zadebiutowania na rynku. Hiszpanie postanowili w pierwszej kolejności wprowadzić na rynek Cuprę Atekę - sportową wersję popularnego, kompaktowego SUV-a.

Cupra Ateca ma pod maską dwulitrowy silnik Volkswagena o mocy 300 KM. Moc trafia na wszystkie koła za pośrednictwem 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG.

Osiągi Cupry Ateki:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,4 s
  • Prędkość maksymalna: 245 km/h

Cupra AtecaCupra Ateca fot. Cupra

Cupra Ateca to nie tylko mocny silnik, ale także zawieszenie i układ kierowniczy dostrojone pod kątem sportowej jazdy. Auto w standardzie wyposażone jest w adaptacyjne zawieszenie i możliwość wyboru trybu jazdy, z obowiązkowym ekstremalnym trybem Cupra.

Na drogach usportowioną Atekę rozpoznamy po agresywnym pakiecie stylistycznym i charakterystycznym znaczku nowej marki. W środku nie zabrakło Alcantary i kontrastowych przeszyć. Samochody Cupry będą także bardzo bogato wyposażone - na pokładzie Cupry Ateki znajdziemy m.in. indukcyjną ładowarkę, 8-calowy ekran dotykowy, system kamer 360 oraz wirtualny kokpit.

Cupra AtecaCupra Ateca fot. Cupra

Miało nie być Ibizy Cupra, więc będzie Cupra Ibiza

Przy okazji nowej generacji pisaliśmy, że Seat nie przewiduje wprowadzenia do oferty małego hot-hatcha z dopiskiem Cupra. Dziwiliśmy się tej decyzji my, dziwiliście się jej również wy w komentarzach. Teraz wiemy już, co Hiszpanie mieli na myśli.

Mały hot-hatch powstaje. W Barcelonie zaprezentowano jego koncepcyjną zapowiedź, możemy więc spodziewać się szybkiej premiery rynkowej.

Szykowana jest także usportowiona Arona.

Cupra IbizaCupra Ibiza fot. Cupra

Cupra Leon także na liście

Seat Leon Cupra cieszy się niesłabnącą popularnością. Dlatego też nowa marka nie mogła zapomnieć o lubianym kompakcie. Cupra Leon również wyjedzie na drogi. Prawdopodobnie premierę konceptu zaplanowana na zbliżający się wielkimi krokami Salon Samochodowy w Genewie. Na produkcyjnego Cupra Leona poczekamy jednak do kolejnej generacji kompaktu. Na razie Cupra będzie dbała o aktualnego Leona, ale sportowa wersja będzie się ukazywać pod starą nazwą.

W Barcelonie pokazano usportowionego Leona jeszcze pod marką Seata - Seat Leon STR Cupra.

Seat Leon STR CupraSeat Leon STR Cupra fot. Cupra

Coś dla fanów motorsportu - Cupra TCR

Ambicją Hiszpanów jest podbój nie tylko dróg publicznych, ale także torów. Stąd pomysł na Cuprę TCR, auto wyścigowe na bazie Leona, które ma brać udział w zmaganiach na torach serii TCR.

Cupra TCRCupra TCR fot. Cupra

Co myślicie o nowej marce? Dajcie nam znać w komentarzach i sondażu poniżej.

Audi A8 | Prezentacja

Czy Twoim zdaniem samodzielna marka Cupra odniesie sukces na rynku?
Więcej o:
Komentarze (9)
Cupra - nowa marka, Ateca, Ibiza, Leon, Arona
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: festus

    Oceniono 15 razy 11

    W obecnej motoryzacji najsmutniejsze jest to, że bez znaczka ni cholery nie wiadomo z jakim samochodem ma się do czynienia.

  • Andrzej T

    Oceniono 9 razy 5

    Konkurencja (zapewne ciut tańsza) dla Alfa Romeo Stelvio. Osiągi niby porównywalne, natomiast Alfa oferuje znaczenie lepszy napęd 4x4, o stylistyce nie wspominając. Seat będzie miał lepsze systemy w środku, ale wszystko zależy od ceny. Stelvio można dostać po rabacie za około 200-210 tys. za maks. wyposażenie i największy silnik.
    Fajnie, że ktoś wprowadza sportowe auta, a nie tylko hybrydy i eco coś tam nudy.

  • Gość: la kuprakabra

    Oceniono 6 razy 4

    Seat z nowym znaczkiem, czyli jak sprzedać skodę jeszcze drożej...

  • Gość: sfdf

    Oceniono 4 razy 4

    ze to niby takie amg w tdi ?czyli ceny + 20% od obecnych hotow, reszta bez zmian i jest gites/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX