Przyczyny problemów z uruchamianiem ciepłego silnika

Wbrew pozorom, problem z uruchomieniem ciepłego silnika nie dotyczy tylko leciwych samochodów z pokaźnym przebiegiem, lecz również kilkuletnich, nowoczesnych konstrukcji. Jaka może być przyczyna takiej usterki?

Lista potencjalnych usterek, które mogą być przyczyną problemów z uruchomieniem ciepłego silnika jest niestety długa. A zwlekanie z ich naprawą przyczyni się do przyspieszonego zużycia szeregu innych podzespołów.

Masz problemy z uruchomieniem ciepłego silnika? Przyczyną może być usterka zaworów

Jedną z częstszych przyczyn problemów z "odpaleniem" ciepłej jednostki jest jej naturalne zużycie oraz brak niezbędnych regulacji przeprowadzanych wedle zaleceń producenta. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów z pokaźnymi przebiegami.

W każdym silniku spalinowym po czasie dochodzi do degradacji elementów eksploatacyjnych.

Przeczytaj także: Jaki wpływ na eksploatację auta ma instalacja gazowa?

Zwłaszcza w samochodach zasilanych LPG lub CNG, szybciej zużywają się gniazda zaworowe i same zawory.

W większości przypadków, problem rozwiązywany jest przez hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Jeżeli tak się nie dzieje, co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów należy zlecić mechanikowi ręczne zniwelowanie luzu – brak takiej regulacji objawi się między innymi problemem z uruchomieniem ciepłego silnika.

Częściowo otwarte zawory powodują dużą utratę kompresji, co przekłada się na spore problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, zaś w czasie jazdy wyraźny spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa.

Koszt usługi w warsztacie wynosi około 400-500 złotych.

Problem z uruchomieniem ciepłego silnika Diesla jest często powodowany brakiem paliwa w listwie wtryskowej

Wielu właścicieli aut napędzanych nowoczesnymi silnikami Diesla boryka się z problemem rozruchu rozgrzanej już jednostki.

Przeczytaj także: Czy zimą należy używać klimatyzacji samochodowej?

Przyczyną w tym przypadku może być brak paliwa w listwie wtryskowej, a dokładniej niewystarczające ciśnienie w układzie paliwowym.

Drobne nieszczelności w układzie paliwowym jednostek wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem common-rail powodują cofanie się oleju napędowego do zbiornika paliwa "po zgaszeniu" silnika.

W efekcie, próba ponownego uruchomienia wymaga długiego kręcenia rozrusznikiem. Dopiero wówczas pompa paliwa ponownie wygeneruje odpowiednie ciśnienie w układzie.

Olej napędowy w całkowicie sprawnym silniku powinien pozostać w listwie wtryskowej pod wysokim ciśnieniem – tylko w takich warunkach wtryskiwacze są w stanie stworzyć w komorach spalania odpowiednie warunki do zapłonu.

Przeczytaj także: Jak radzić sobie z problemem nadmiernie parujących szyb w samochodzie?

Problem ten dotyczy głównie jednostek pozbawionych elektrycznej pompy paliwa zlokalizowanej w baku (1.6 HDI koncernu PSA lub 1.6 CRDI montowany w Hyundai i Kii).

Nieszczelności w układzie powinniśmy szukać w pompie wysokiego ciśnienia, bądź w zużyciu zaworów sterujących pracą wtryskiwaczy common-rail – tą ostatnią dolegliwość wskazuje próba przelewowa.

Membrany i gumowe uszczelnienia pracujące w pompie wysokiego ciśnienia pod wpływem niskiej jakości oleju napędowego ulegają szybszej degradacji.

Zanieczyszczenia jak i wysoka zawartość niepożądanych substancji przyczyniają się do twardnienia oraz wulkanizacji gumowych uszczelnień, co prowadzi do utraty szczelności.

Przeczytaj także: Co oznaczają różne kolory spalin?

Naprawa pompy wiąże się z wydatkiem przynajmniej 500-600 złotych. Koszty podniesie uszczelnienie urządzenia i wymiana zużytych mechanizmów. Wymiana elementu na nowy to około 3-5 tysięcy zł – w zależności od modelu i producenta.

Przyczyną problemów z rozruchem mogą być problemy z rozrusznikiem

Standardową przyczyną problemów z rozruchem jednostki napędowej może być... rozrusznik. Pamiętajmy, że również ten element podlega zużyciu eksploatacyjnemu – po latach nie generuje już wymaganej do sprawnego startu prędkości obrotowej silnika. Tutaj usterkę rozwiązuje wymiana lub regeneracja tego podzespołu.

Wymiana rozrusznika w silniku benzynowym pochłonie od 400 do 800 złotych.

Zdecydowanie więcej kosztuje ten element dla silników Diesla, gdzie za taki element trzeba zapłacić nawet 3-4 tysiące złotych. Rozwiązaniem problemu i obniżeniem kosztów naprawy może być też regeneracja – 300-500 złotych.

Masz problem z rozruchem silnika, sprawdź napęd rozrządu

Ogromny wpływ na sprawne uruchamianie silnika ma poprawnie funkcjonujący napęd rozrządu. Za sprawą tego mechanizmu (realizowanego z pomocą paska lub łańcucha) sterowana jest praca faz rozrządu.

Przeczytaj także: Zaparkujesz w nieodpowiednim miejscu i zapłacisz kilkaset zł. Kiedy służby mogą odholować samochód?

Problem pojawia się szczególnie w nowoczesnych motorach wyposażonych w łańcuch rozrządu – niższa jakość stosowanych materiałów i duże wysilenie jednostek napędowych przekłada się na szybsze zużycie podzespołu. Łańcuch rozciąga się, czego skutkiem jest rozregulowanie faz rozrządu.

Tutaj problem rozwiąże wyłącznie wymiana kompletnego łańcucha rozrządu. Problem dość często pojawia się w pierwszych silnikach 1.4 TSI grupy VAG, a także w 1.6 THP będącego dziełem inżynierów BMW i koncernu PSA.

Wymiana łańcucha nie będzie tania. Zaawansowane mechanizmy wykorzystujące koła zębate, zestaw napinaczy oraz ślizgaczy wymagają sporo czasu na serwis, a nierzadko zdemontowanie kilku elementów celem uzyskania dostępu do napędu rozrządu. W jednostkach 1.4 TSI, usługa kosztuje od 2 do 3 tysięcy złotych. Podobną kwotą zostawią w warsztacie właściciele silników 1.6 THP.

Przeczytaj także: Jak prawidłowo uruchomić samochód przy pomocy kabli rozruchowych?

Chcesz uniknąć kłopotów, pamiętaj o zaleceniach producenta

Bez względu na wiek i zaawansowanie techniczne samochodu, ogromne znaczenie ma regularny serwis. Zgodne z zaleceniami producenta wymiany eksploatacyjne, a także regulacje są kluczem do bezawaryjnego i sprawnego użytkowania przez długie lata.

Z pozoru drobne niedomagania, mogą powodować opisywane trudności z uruchomieniem ciepłego silnika. Niestety, w przypadku nowoczesnych silników, trzeba liczyć się z dużymi kosztami wymian lub regeneracji zużytych podzespołów, zwłaszcza w przypadku kulejących wtryskiwaczy common-rail, które nie poddają się naprawie.

Czy wiesz jak prawidłowo włączać się do ruchu? Dzięki tym zasadom, każdemu będzie jeździć się wygodniej

Więcej o:
Copyright © Agora SA