Okres próbny dla kierowców jednak nie w czerwcu. Ministerstwo piąty raz przekłada termin

Jak nieoficjalnie dowiedziała się "Rzeczpospolita", okres próbny dla młodych kierowców nie zacznie obowiązywać w czerwcu tego roku. W rozmowie z Moto.pl Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło tę informację.

"Rzeczpospolita" nieoficjalnie dowiedziała się, że zielone listki nie wrócą na szyby samochodów już w czerwcu tego roku. Nowi kierowcy nie będą objęci okresem próbnym, a zatem spodziewane oblężenie WORD-ów nie rozpocznie się w najbliższych miesiącach. W rozmowie z Moto.pl Ministerstwo Cyfryzacji oficjalnie potwierdziło informacje podane przez "Rz".

- Pamiętamy problemy z wprowadzeniem Centralnej Ewidencji Pojazdów z końca ubiegłego roku. Nie możemy sobie pozwolić na powtórkę w przypadku Centralnej Ewidencji Kierowców. Chodzi o komfort obywateli. Dziś możemy jedynie potwierdzić, że Ministerstwo Cyfryzacji faktycznie rozważa przełożenie terminu wprowadzenia okresu próbnego dla kierowców. Nie mogę jednak powiedzieć, kiedy zmiany dla kierowców wejdą w życie, bo w tej chwili jeszcze tego nie wiem - dowiedzieliśmy się w wydziale komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji.

Centralna Ewidencja Pojazdów sparaliżowała urzędy

Nowa Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców zadebiutowała 13 listopada ubiegłego roku. Trzynasty dzień miesiąca okazał się dla niej pechowy. W teorii miała ułatwić wymianę dokumentów między Stacjami Kontroli Pojazdów a Wydziałami Komunikacji. Wszystko po to, by "lewe przeglądy" przeszły do historii. Pożytecznych zmian dla kierowców miało być jeszcze więcej, o czym pisaliśmy tutaj: Nowy CEPiK to rewolucja w przeglądach. Ale nie tylko. Sporo zmian dla kierowców. Ale już pierwszego dnia pojawiły się problemy techniczne.

- Nie ma możliwości, by przy tak złożonym systemie nie występowały żadne problemy - tłumaczyło w listopadowej rozmowie z Moto.pl Ministerstwo Cyfryzacji. - Do wszystkich Stacji Kontroli Pojazdów wysłano dokładne instrukcje, jak podpiąć się do nowego systemu. Do niektórych pojechali nawet nasi przedstawiciele. Ponadto wciąż jesteśmy dostępni telefonicznie. Pomagamy w przypadku kłopotów.

Debiut nowego systemu sparaliżował Wydziały Komunikacji i Stacje Kontroli Pojazdów. Kierowcy mieli problemy z rejestracją samochodów, urzędnicy tonęli w dokumentach, a diagności tygodniami pracowali w trybie awaryjnym. O wszystkich problemach dokładnie pisaliśmy tutaj: Problemy z CEPiK 2.0 - co poszło nie tak?

Podobnego paraliżu, ale tym razem w WORD-ach chce uniknąć Ministerstwo Cyfryzacji. Stąd chęć przesunięcia terminu wprowadzenia okresu próbnego. Dodatkowe miesiące (bo zapewne tyle zechce uzyskać resort) miałyby pomóc w szkoleniu urzędników i dopracowaniu systemu. Ministerstwo dmucha na zimne.

Po raz pierwszy okres próbny dla kierowcy miał zostać wprowadzony już na początku 2013 roku. Przekładano go już cztery razy. Ten będzie piąty. Ministerstwo zapewnia jednak, że zmiany prędzej czy później wejdą w życie, ale na razie nie wiadomo kiedy. Co będą oznaczać dla kierowców?

Okres próbny dla kierowców

Każdy, kto zda egzamin na prawo jazdy, będzie objęty dwuletnim okresem próbnym. W jego trakcie, kierowca będzie zobowiązany odbyć między czwartym a ósmym miesiącem kurs doszkalający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym; przez pierwsze 8 miesięcy jeździć z naklejonym na szybie listkiem.

Obowiązkowe kursy doszkalające dla kierowców

Wspomniany kurs doszkalający będzie obejmował 2-godzinne szkolenie teoretyczne w ośrodku WORD i godzinną praktykę w ośrodku doskonalenia jazdy. Cel? Uświadomić młodemu kierowcy, czym grozi nadmierna prędkość. Obowiązkowe kursy doszkalające będą płatne. O cenie zadecyduje minister transportu, ale ich koszty nie mogą przekroczyć 100 zł za szkolenie teoretyczne oraz 200 zł za szkolenie praktyczne. Jeśli przed upływem 8 miesięcy od otrzymania prawa jazdy kierowca nie dostarczy do starosty zaświadczenia o ukończeniu kursu, straci prawko. To jednak nie wszystko.

Dodatkowe ograniczenia prędkości

Przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego kierowcy będą musieli przestrzegać bardziej restrykcyjnych ograniczeń prędkości - 50 km/h w obszarze zabudowanym (bez względu na porę dnia), 80 km/h poza obszarem zabudowanym (zamiast maksymalnie 100 km/h) oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej (limity na autostradach wynoszą 140 km/h, a na ekspresówkach - 120 km/h).

Zakaz pracy jako kierowca

Także przez pierwsze 8 miesięcy od momentu odebrania prawa jazdy, nie będzie można pracować jako kierowca ani osobiście wykonywać działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem kat. B.

Łatwiej stracić prawko

Jeżeli w czasie dwóch lat od odebrania prawa jazdy kierowca popełni dwa wykroczenia drogowe, okres próbny zostanie przedłużony o kolejne dwa lata. Dodatkową karą będzie w takim przypadku skierowanie na badania psychologiczne oraz na kurs reedukacyjny w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Jeśli podczas dwuletniego okresu próbnego kierowca popełni 3 wykroczenia lub jedno przestępstwo drogowe, straci prawo jazdy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.