Jakie są przyczyny piszczenia hamulców i jak się tego dźwięku pozbyć?

Piszczenie hamulców to przypadłość wielu pojazdów. W większości przypadków objawia się dopiero podczas hamowania. Jakie są przyczyny tego zjawiska, jak je wyeliminować i czy wiąże się to z dużymi kosztami?

Nie w każdym przypadku piszczenie hamulców jest oznaką jakiejść nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego. W przypadku układów sportowych, cechujących się wysoką skutecznością, a także odpornością na przegrzanie, niepokojące dźwięki są wpisane w ich eksploatację.

Wynika to m.in. z wyższej temperatury pracy układu, a także spasowania poszczególnych elementów. Klocki hamulcowe mogą się przemieszczać wewnątrz zacisku i delikatnie trzeć o tarczę. W przypadku tego typu produktów, okładzina cierna jest twardsza niż w tańszych i mniej wydajnych odpowiedników.

W sportowych układach hamulcowych stosuje się tarcze żeliwne lub ceramiczne. Mają większą średnicę i są zdecydowanie twardsze od stalowych. To z kolei sprawia, że mogą być lżejsze i cieńsze. Tym samym, łatwiej wpadają w wibracje i rezonans. Ich specyficzną pracę łatwo dostrzec podczas oglądania wyścigów. Niemal każde dotknięcie pedału hamulca wiąże się z wyraźnym i donośnym piskiem.

Przeczytaj także: Zasady dotyczące parkowania 2018

Co ciekawe, tego typu hamulce powoli zaczynają się pojawiać w autach dostępnych w salonach. Ceramikę można dokupić do Porsche Cayenne, 911, Audi RS6 lub R8. Problem stanowi jedynie cena. W rodzinnym, niemieckim kombi, ceramiczny zestaw kosztuje około 45 tysięcy złotych, a w sportowym roadsterze aż 60 tysięcy.

Przyczyny piszczenia hamulców w popularnych samochodach

W popularnych samochodach pisk hamulców oznacza zazwyczaj konieczność wizyty w serwisie. Nieprzyjemny dźwięk jest owocem tarcia między klockami, a tarczą hamulcową i powstającymi wibracjami. Jego intensywność zależy od materiału ciernego klocka, a także energii przekazywanej do tarczy. Zależność jest wprost proporcjonalna.

Piszczenie mogą generować czynniki zewnętrzne (woda), a także kondycja podzespołów zawieszenia i układu hamulcowego. Jeżeli powstanie jakikolwiek luz na łożyskach lub tarcza ma nierównomierną grubość, irytujący dźwięk gwarantowany.

Przeczytaj także: Aktualny taryfikator punktów karnych

Piszczenie to również efekt zużytego, przegrzanego, przypalonego klocka lub tarczy hamulcowej. Na powierzchni klocka powstaje szklista warstwa (przegrzanie) i generuje niemiły dla ucha hałas.

By się go pozbyć, trzeba zdemontować ten element i wyczyścić papierem ściernym lub drucianą szczotką. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku przepracowanej tarczy, jednak mechanicy zamiast czyszczenia zalecają wymianę. Zestaw tarcz na przednią oś do popularnego samochodu to wydatek rzędu 200-400 złotych. Ich wymiana pochłonie dodatkowe 50 zł.

Jak pozbyć się piszczenia w układzie hamulcowym?

Kolejnym powodem piszczenia układu hamulcowego może być brud zalegający w okolicach zacisku. W szczeliny może dostać się piasek lub drobne kamyczki. Nieprzyjemnego dźwięku można się pozbyć tylko poprzez czyszczenie układu po wcześniejszym demontażu kłopotliwych elementów.

Dodatkowe zagrożenie niesie niewłaściwa eksploatacja. Pisk wzmaga się podczas jazdy w korkach wiążącej się z częstym i zbyt mocnym dociskaniem hamulca, a także forsowaniem stromych zjazdów ze zbyt długo wciśniętym pedałem hamulca. Problem powstanie również po długotrwałym postoju, które doprowadzi do utleniania się tarcz hamulcowych i gromadzenia wilgoci przez klocki.

Przeczytaj także: Nowe przepisy dotyczące kierowców. Od 4 czerwca 2018 r. duże zmiany w redukcji punktów karnych

Hamulce bębnowe

Na rynku coraz mniej jest samochodów wyposażonych w hamulce bębnowe, ale w segmentach A, B i czasem C, wciąż się trafiają. W tym przypadku, pisk może wynikać z rdzewiejącego mechanizmu samoregulacji luzów szczęk. Fachowcy zalecają, by przy każdym serwisie go przeczyścić. Jeśli dojdzie do zapieczenia, konieczne stanie się kupno zestawu naprawczego z cylinderkami i szczękami. Koszt naprawy zamknie się w 150-200 złotych.

Klocki z dźwiękiem ostrzegawczym

Większość aut informuje o skrajnym zużyciu okładzin hamulcowych kontrolką na desce rozdzielczej. Zdarzają się jednak klocki hamulcowe, które o kresie żywota zawiadamiają dźwiękiem przypominającym gwizd. Wówczas, należy udać się do serwisu i wymienić element. Zwlekanie z naprawą doprowadzi do uszkodzenia tarczy hamulcowej, podniesie koszty usługi warsztatowej i negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo.

Wkurzają cię korki? Zobacz, w jaki sposób powinno się jeździć, żeby je rozładować

Więcej o:
Copyright © Agora SA