Pierwszy kontakt z nowym Mercedesem Klasy A - mocny podmuch z dwóch stron

Nowy Mercedes Klasy A to potężny podmuch świeżości i nowoczesności, a z drugiej strony, dzięki spokojniejszej i bardziej wyważonej stylistyce nadwozia, elegancji i stateczności. Czy właśnie zaprezentowano kompakt, który będzie wzorem dla całego segmentu?

Premierę nowego Mercedesa Klasy A zorganizowano w Amsterdamie, gdzie przyjechało ok. 300 osób. Od przedstawicieli europejskich mediów, przez Australijczyków, aż po dziennikarzy z Chin. Prezentację przygotowano z rozmachem, a my mogliśmy poznać Klasę A zaskakująco dokładnie, jak na prezentację statyczną.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - wymiary i miejsce w środku

Nowy Mercedes Klasy A mierzy 4419 mm długości, 1796 mm szerokości, 1440 mm wysokości oraz 2729 mm rozstawu osi. Rozstaw osi wzrósł o 30 mm, a rozstaw osi kół przednich - o 14 mm. Z ważnych liczb Mercedes chwali się jeszcze miejscem na wysokości ramion (+9 mm z przodu/+22 mm z tyłu), na wysokości łokci (+35/+36 mm) oraz na głowy (+7/+8 mm), a także łatwiejszym dostępem do wnętrza.

Bagażnik pomieści 370 l, czyli o 29 l więcej niż w poprzednim modelu. Co więcej, otwór załadunkowy jest teraz o 20 cm szerszy, a podłoga bagażnika - o 11,5 cm dłuższa niż dotąd.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - jednostki napędowe

Nowy Mercedes Klasy A zadebiutuje na rynku w trzech wersjach silnikowych:

- A 200 (163 KM, 250 Nm) z przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT (średnie zużycie: 5,1 l/100 km lub 6-stopniową skrzynią manualną (5,6 l/100 km)

- A 250 z 7G-DCT (224 KM, 350 Nm; 6,0 l/100 km)

- A 180 d z 7G-DCT (116 KM, 260 Nm; 4,1 l/100 km)

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - wygląd i zdjęcia:

Relację poprzecinamy zdjęciami z samej premiery. Mamy dla Was także prasowe zdjęcia nowego Mercedesa. Całą galerię znajdziecie w tym miejscu: Nowy Mercedes Klasy A - galeria i wideo. Tutaj wrzucę kilka z nich:

Nowy Mercedes Klasy ANowy Mercedes Klasy A fot. Mercedes

Nowy Mercedes Klasy ANowy Mercedes Klasy A fot. Mercedes

Wnętrze nowego Mercedesa Klasy A:

Nowy Mercedes Klasy ANowy Mercedes Klasy A fot. Mercedes

Nowy Mercedes Klasy ANowy Mercedes Klasy A fot. Mercedes

Nowy Mercedes Klasy A - samochód dostojny i elegancki jak nigdy dotąd

Zmiana w stylistyce nowej Klasy A nie jest rewolucyjna, ale zauważalna. Poprzednia generacja musiała być ostra, bezkompromisowa i agresywna - Mercedes chciał nią definitywnie uciec od wizerunku praktycznego, a przez to nudnego minivana. Zerwać z poprzednikiem jednym ostrym cięciem.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Teraz jest inaczej. Mercedes umyślnie nową Klasę A trochę uspokoił. Zniknęła charakterystyczna dla tego modelu agresywność i ostrość, by ustąpić miejsca elegancji. Nowy Mercedes Klasy A upodobnił się do pozostałych modeli w gamie. Czy to dobrze? Zależy... Bo moim zdaniem, Klasa A straciła trochę swojego charakteru i ciut za bardzo upodobniła się do innych kompaktów na rynku.

Jednak dla wielu kierowców może się to okazać ogromną zaletą nowej generacji. Wyniki sprzedaży pokazują, że im samochód bardziej neutralny, tym słupki rosną.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - wnętrze, które deklasuje całą konkurencję

Poprzednia generacja odmłodziła statystycznego klienta Klasy A aż o 10 lat. Po opisie nadwozia moglibyście wnioskować, że najnowsza Klasa A kierowana jest do starszego, bardziej statecznego kierowcy. I chyba nic bardziej mylnego!

Rewolucyjne nowości i zmiany znajdziemy w kabinie małego Mercedesa. Tak innowacyjnego i nowoczesnego wnętrza nie ma nikt w segmencie. A najważniejsze w tym wszystkim jest to, że cała ta nowoczesność (lekko zahaczająca nawet o futuryzm) nie odbiła się na intuicyjności obsługi.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Sam projekt przypomina oczywiście inne samochody ze Stuttgartu, ale jest dużo świeższy, a projektantom pozwolono na parę pomniejszych zmian i wprowadzenie do kabiny kilku ciekawych stylistycznych nowinek.

Zwykle na statycznych prezentacjach jedyne, co dziennikarze mogą, to posłuchać przemówień, w ogromnym ścisku obejrzeć przedprodukcyjne auto z zewnątrz i na chwilę usiąść w środku. Mercedes przyszykował jeszcze warsztaty, podczas których mogliśmy poznać każdy szczegół nowego systemu multimedialnego.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Największe wrażenie robi wirtualny kokpit przed oczami kierowcy, czyli duży wyświetlacz, zastępujący analogowe zegary.

Mercedes oferował już podobne rozwiązanie, ale nie prezentowało się równie dobrze, co u konkurenta z Ingolstadt. Nowa Klasa A zostawia Audi kawałek z tyłu. Nie dość, że obraz jest niesamowicie ostry i czytelny, to cieszy oko pięknym wyglądem, a przy tym wszystkim oferuje mnogość funkcji. Wirtualne zegary można szeroko personalizować i dostosować do swoich preferencji.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - System MBUX

Nową szatę graficzną i masę nowych funkcji ma również system multimedialny. Jego duży, dotykowy ekran tworzy z wyświetlaczem wirtualnego kokpitu jedną powierzchnię.

System multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji ma unikalną cechę: zdolność uczenia się. Może być personalizowany i dopasowywany do potrzeb użytkownika. Wrażenie robi nawigacja korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości oraz inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy, aktywowane komendą „Hej, Mercedes”.

Lista opcji w nowej Klasie A obejmuje również ekran head-up.

Wraz z MBUX debiutują nowe lub udoskonalone usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X (przesyłane z auta do auta informacje, m.in. o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki, takich jak awaryjne hamowanie lub interwencja układu ESP, oraz zgłoszenia kierowcy, np. o wypadku) czy śledzenie pojazdu, ułatwiające odnalezienie go na parkingu i wysyłające komunikat w razie stłuczki albo odholowania.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy A - warto jeszcze wspomnieć o:

- Armia aktywnych i inteligentnych systemów bezpieczeństwa i asystentów kierowcy. Nowa Klasa A zapożycza wiele z nich z flagowej Klasy S. Przykładowo, auto jest zdolne do częściowej jazdy autonomicznej.

- Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi zaledwie 0,25. To najlepszy wynik w klasie.

- W opcji dostępne są: nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach i iluminowane otwory wentylacyjne, a także: podgrzewanie i wentylacja foteli, oraz pakiet wielokonturowych foteli z przednimi siedzeniami z funkcją masażu.

- Zmodyfikowane przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona i aluminiowymi wahaczami poprzecznymi. Wersje 4MATIC oraz z mocniejszymi silnikami otrzymują tylną oś z czterema wahaczami na koło.

- Aktywna regulacja tłumienia (opcja) z elektronicznym sterowaniem: w połączeniu ze standardowym układem wyboru profilu jazdy DYNAMIC SELECT (cztery tryby) oferuje wybór komfortowej lub sportowej charakterystyki resorowania.

- Udoskonalony napęd na obie osie 4MATIC z elektromechanicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym.

- Lepsza widoczność z kabiny za sprawą smuklejszych okładzin słupków (poprawa o około 10%).

Nowy Mercedes Klasy A - ceny

Oczywiście jest jeszcze za wcześnie, by mówić o polskim cenniku. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że możemy spodziewać się lekkiej podwyżki, którą klientom wynagrodzi bogatsze wyposażenie w standardzie. W klasie premium trudno uznać, to za wadę, bo i tak prawie nikt nie kupuje bazowych odmian.

Nowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w AmsterdamieNowy Mercedes Klasy A - pierwsza prezentacja w Amsterdamie fot. Filip Trusz

Nowy Mercedes Klasy - czekamy aż auto wyjedzie na ulice, bo zapowiada się znakomity kompakt

Po statycznej prezentacji bardzo trudno oceniać jakikolwiek samochód, w końcu nie ma okazji, by się nim przejechać, a to przecież w aucie najważniejsze. Jednak nowa Klasa A zrobiła na mnie znakomite pierwsze wrażenie. Może nie stylistyka nadwozia, bo przy niej postawiłbym mały minus, ale wnętrze to absolutny numer 1 w segmencie. System multimedialny MBUX to najciekawsze rozwiązanie tego typu na rynku. Poza tym nowa Klasa A zaoferuje kierowcom mocne i wydajne silniki, świetne wykonanie, bogactwo luksusowych opcji i cały legion systemów bezpieczeństwa.

Czekamy więc na pierwsze jazdy, by sprawdzić, czy Klasa A sprosta wysokim wymaganiom, jakie sama sobie postawiła. Po pierwszym kontakcie mogę tylko stwierdzić, że zapowiada się znakomity kompakt. Audi A3 i BMW serii 1 muszą szybko odrobić lekcje.

Nowy Mercedes Klasy A

Czy Twoim zdaniem nowy Mercedes Klasy A zdystansuje konkurentów z Niemiec?
Więcej o:
Komentarze (22)
Nowy Mercedes Klasy A - zdjęcia, premiera, wnętrze, MBUX,
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Andrzej T

    Oceniono 12 razy 6

    Oczywiście na 11 komentarzy 9 krytycznych. Witamy w Polsce. Stylistyka wnętrza nowych Mercedesów też mi się nie podobała, byłem zażenowany tymi 2 tabletami w E i S klasie, do momentu, kiedy jednak odwiedziłem salon i usiadłem w środku.
    Napiszę na przykładzie E klasy - środek robi na żywo piorunujące wrażenie (oprócz konsoli, jeżeli jest w piano black). W końcu Mercedes pod tym względem trzyma poziom. Jeżdżę dużo A6 z tego roku, a kolega chciał zamówić nowe 540i, ale po sprawdzeniu E klasy BMW już mu się nie podoba, mimo, że jest o rok nowszą konstrukcją. Tak na marginesie, E43 AMG zjada w odczuciach z jazdy nawet nową serię 5. Piszę to jako wieloletni fan i posiadacz wielu BMW.
    Jeżeli w tej A klasie nie przyoszczędzili na materiałach wykończeniowych, to będzie to najlepszy kompakt premium, jeżeli chodzi o wnętrze. Oczywiście do tego dochodzi jeszcze technika, więc na pełną ocenę przyjdzie czas, ale na środek nowych Mercedesów nie ma co narzekać!

  • Gość: zxc

    Oceniono 6 razy 4

    Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że możemy spodziewać się lekkiej podwyżki,
    ----------------------------------------------------------------------------------

    Hahaha, teraz najtansza wersja to 92k zl. Po podwyzce bedzie pewnie 112k zl a bogatsze wyposazenie bedzie oznaczalo, ze w standardzie pojawi sie thermotronic zamiast manualnej klimy. Tacy łaskawcy.

  • Gość: karol

    Oceniono 3 razy 3

    Samochod urosl o 12 cm (sporo) a rozstaw osi tylko o 3 cm (malo), mogli sie postarac bardziej.

    Gdzie ten powiew swiezosci?

  • Gość: Abc

    Oceniono 12 razy 2

    Czy w tych zachytach nad wnetrzem chodzi o cos wiecej niz o tablet z zegarami polaczony plynnie z tabletem na srodku deski...?

    Bo tak pacze pacze i tej wszechzajebiaszczej uberdeklasacji wszystkiego trudno mi dostrzec w kwestii stylistycznej, jakosciowej a zwlaszcza ergonomicznej.

  • Gość: 2def

    0

    Belka skrętna z tyłu! To! Jest Kpina I Hańba. To jest obrzydliwe, żałosne. Mercedes po raz drugi się zeszmacił w klasą A. To jest taczka nie auto.

  • Gość: 2def

    0

    Belka skrętna z tyłu! T0 J.E_ST Kpina I Hańba. To jest obrzydliwe, żałosne. Mercedes po raz drugi się zeszmacił w klasą A. To jest taczka nie auto.

  • Gość: 2def

    0

    Belka skrętna z tyłu! TO JEST KPINA I HAŃBA. To jest obrzydliwe, żałosne. Mercedes po raz drugi się zeszmacił w klasą A. To jest taczka nie auto.

  • Gość: lolo

    0

    poprzednia A klasa była fajna, świeżo i ze sportowym zacięciem, tu troche udziwnili i być może przedobrzyli z tą świeżością ale pewnie będzie jak z każdym nowym mercem, na poczatku odpycha nowoczesnością ale z czasem sie opatrzy i będzie wychwalany, co mnie osobiście sie nie podoba to pchanie wszedzie gdzie tylko można wyświetlaczy czy ekranów dotykowych przez co obsługa pewnych funkcji jest zagmatwana a przez to mało intuicyjna

  • Gość: as

    Oceniono 9 razy -1

    Zmiany na gorsze. Byl jeden maly diadowski tablet, teraz sa dwa sklejone ze soba. Tylne swiatla jak Leon drugiej generacji i wciaz te same fatalne nieregulowane zaglowki. To juz bym wolal poprzednika.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX