Jak prawidłowo zmieniać biegi w ręcznej skrzyni? Te błędy mogą doprowadzić do zniszczenia mechanizmu

Efektywna zmiana biegów to nie tylko szybsza i bardziej płynna jazda, lecz również ochrona mechanizmu skrzyni. W teorii każdy wie, jak żonglować przełożeniami. Praktyka jednak pokazuje, że wielu kierowców popełnia elementarne błędy.

Obie ręce na kierownicy

Trzymanie obu rąk na kierownicy stanowi klucz do bezpieczeństwa i panowania nad samochodem w każdej sytuacji. Spoczywająca na lewarku dłoń tylko w filmach jest akceptowalna. Oderwanie prawej ręki od wieńca powinno wynikać tylko z konieczności zmiany przełożenia. Wówczas należy chwycić za szczytową cześć dźwigni i zdecydowanym oraz szybkim ruchem zmienić jego położenie. Należy pamiętać, by nie robić tego ze zbyt dużą siłą. Mocowanie się z drążkiem manualnego mechanizmu prowadzi do jego szybszego zużycia, a w skrajnej sytuacji do uszkodzenia i kosztownej naprawy.

Wciskaj sprzęgło do końca

Przed zmianą biegu trzeba pamiętać o wciskaniu sprzęgła do końca. Wówczas nie wystąpią żadne szarpnięcia i zgrzyty towarzyszące zmianie położenia lewarka. Sprzęgło pracuje w takiej sytuacji efektywnie i nie naraża elementów przeniesienia napędu na uszkodzenie.

Niektórzy wychodzą z założenia, że możliwa jest też zmiana biegów bez sprzęgła. To bardzo efektowne rozwiązanie nie przekłada się na efektywność i grozi uszkodzeniem mechanizmu.

Problemy występują też podczas zmiany biegów bez zdejmowania nogi z gazu. O ile może to pozytywnie wpływa na szybkość „wbijania” kolejnych przełożeń, o tyle naraża sprzęgło i elementy przeniesienia napędu na przedwczesne zużycie i uszkodzenie. Naprawa mechanizmu sprzęgła wraz dwumasowym kołem zamachowym wiąże się z wydatkiem w wysokości przynajmniej 2 tysięcy złotych. W przypadku bardziej skomplikowanych rozwiązań, mechanik wystawi rachunek na 5-8 tysięcy zł.

Jak prawidłowo wrzucać wyższy bieg

Aby skutecznie i bezpiecznie dla skrzyni zmienić bieg z 1 na 2, z 3 na 4 i z 5 na 6, należy delikatnie chwycić szczyt lewarka lekko zgiętą dłonią i wykonać szybki ruch do tyłu. Czynność trzeba przeprowadzić zdecydowanie i z odpowiednim wyczuciem. W tej sytuacji najwięcej do powiedzenia powinien mieć nadgarstek. Jego odpowiednie ułożenie zagwarantuje płynność i komfort zmiany przełożenia. Niepotrzebne usztywnianie nadgarstka wymusi użycie większej siły i nie przełoży się na szybkość. Wręcz przeciwnie, wydłuży czas niezbędny do zmiany biegu.

Jak prawidłowo redukować biegi

Redukcja biegów bezpośrednio ze sobą sąsiadujących (z 4 na 3 lub z 6 na 5) wiąże się z nakryciem górnej części dźwigni lekko zgiętej dłoni i wykonanie płynnego ruchu w linii prostej. Należy pamiętać, by oprzeć na lewarku środek dłoni i delikatnie ugiąć nadgarstek, kierując jednocześnie palce ku górze. Przy tej czynności największą rolę odgrywa ramię.

Zmiana biegów na ukos

Prawidłowa zmiana biegów na ukos to przede wszystkim przemieszczanie lewarka prawie w linii prostej. Trzeba pamiętać, by nie robić ręką zygzaka. Delikatny i jednocześnie zdecydowany ruch zagwarantuje szybkie wskoczenie dźwigni w pożądane miejsce.

Wyjątkiem od powyższej reguły jest zmiana z 2 na 3. W takiej sytuacji, najlepiej wykonać ruch ręki do przodu, by lewarek wskoczył na luz i znalazł się na wprost położenia trzeciego biegu. Następnie środkiem dłoni opartym na dźwigni trzeba znów z odpowiednią siłą przesunąć lewarek do przodu.

Dbaj o skrzynię biegów

Właściwa zmiana biegów wydłuża życie mechanizmu i podzespołów układu przeniesienia napędu. Siłowanie się z lewarkiem, niewciskanie sprzęgła do końca czy niezdejmowanie nogi z gazu szybko doprowadzą do kosztownych awarii. Poddają się przede wszystkim łożyska, koła zębate, synchronizatory, poduszki mocujące skrzynię, a także popychacze. Generalny remont manualnej skrzyni to przynajmniej 4-5 tysięcy złotych.

Skoda Karoq - test

Więcej o:
Komentarze (174)
Jak prawidłowo zmieniać biegi
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Oceniono 225 razy 217

    Nie wiem dlaczego, ale przeczyyalem całe. Do samego konca myslałem , ze nastąpi jakiś przełom, cos czego nie wiem, coś zaskakującego. Ze mną tez jest coraz gorzej chyba. Żeenujące.

  • Gość: redahtor

    Oceniono 106 razy 98

    W następnym odcinku jak prawidłowo wcisnąć gaz. Z gazem trzeba obchodzić się umiejętnie powinniśmy go obsługiwać płynnie, nie powinniśmy wciskać w tym czasie sprzęgła. Pewnie jakiś redaktorek rozciągnie mój tekst na całą stronę zarys artykułu przecież już wymyślony, można napisać czym to grozi jakie awarie itp. Ubrać w jakieś ładne kwieciste zdania, powtarzające się i znaczące to samo i artykuł na główną gotowy.

    A tak na serio zmianę biegów można opisać "jak to robić prawidłowo" ale teksty by to robić szybko, giętko i z wciśniętym sprzęgłem, chyba są pisane przez 12 latka, któremu 5 minut tłumaczono jazdy i napisał o tym wypracowanie.

    Ja jak zmieniam bieg to puszczam sprzęgło na dwa razy, czyli pół i stopniowo drugie pół. W każdym razie coś w tym stylu, bo robię to automatycznie. Nie szarpę itd. nie jestem jakimś dobrym kierowcą. Tak mi mówił instruktor. Prawdę mówiąc nikt mi nie tłumaczył "lepiej" co jak robić i dlaczego. Jednak takie głupie teksty to jakiś żart, przecież to zmieściłoby się w trzech zdaniach i jest absolutną podstawą, to tak jakby ktoś tłumaczył jak smarować chleb.

  • Gość: rechot

    Oceniono 80 razy 74

    panu Zomerowi należy napisać porady dotyczące "efektywnej zmiany zawodu" - będzie z korzyścią dla czytelników portalu, a i biedak nie będzie się musiał męczyć tym, czego robić nie umie... naprawdę jest dużo pięknych zawodów

  • Black Swan

    Oceniono 70 razy 66

    Jasiu... Nie zawracaj dorosłym dupy... Idź sie pobawić do innego pokoju....

  • popijajac_piwo

    Oceniono 57 razy 53

    "należy delikatnie chwycić szczyt lewarka lekko zgiętą dłonią i wykonać szybki ruch do tyłu."

    Najlepiej wielokrotny i rytmiczny...

  • homeini78

    Oceniono 55 razy 51

    Data 05.02, to jednak nie jest prima aprilis. Ktoś to chyba napisał poważnie. Może liczy na to, że nikt nie sprawdza tych wypocin, a automat liczący pensję zlicza słowa w artykule, bez zwracania uwagi na treść. W takim przypadku gratuluję pomysłowośći. Następny odcinek: "Jak skręcać na zakrętach". Jeżeli droga zakręca w prawo, to układamy ręce w pozycji za piętnaście trzecia i lekko, jednostajnie zaczynamy kręcić w prawo, jeżeli zaobserwujemy, że samochód zbliżą się do zakrętu ...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX