Koncern FCA zwalnia w Polsce. Co z tyską fabryką?

Zarząd firmy Comau Poland, działającej na rzecz grupy FCA Poland, poinformował o likwidacji firmy i zwolnieniu wszystkich pracowników tej spółki. Amerykańsko-włoski koncern zamierza przejąć część zwalnianej załogi.

Działająca w FCA Solidarność zorganizowała pikietę przeciwko zapowiadanej likwidacji spółki. Zarząd firmy Comau Poland poinformował pracowników o swoich planach. Proces potrwa do końca września br.

Przewodnicząca Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ Solidarnosć FCA Poland, Wanda Stróżyk, oceniła decyzję pracodawcy jako niezrozumiałą. Firma Comau Poland przygotowuje linię produkcyjną fabryki do produkcji nowych modeli samochodów. Taki ruch sugeruje, że koncern FCA nie planuje w Tychach żadnych inwestycji.

Zobacz także: Fiat Tipo odniósł wielki sukces. Polacy kochają ten model

Przedstawiciele FCA Poland zapowiedzieli, że decyzja o likwidacji spółki nie ma związku, z przyszłymi inwestycjami w fabryce. Tym samym rzeczniczka prasowa w kwestii pytań o szczegóły tej decyzji odesłała do turyńskiej centrali firmy.

Związkowcy przedstawili sytuację w liście do premiera Morawieckiego. Zaapelowali również, żeby sprawę likwidacji spółki zbadała prokuratura. Domagają się zapewnienia pracownikom Comau Poland możliwości przejścia do innych spółek w trybie art. 23 prim Kodeksu pracy, czyli z zachowaniem dotychczasowych warunków zatrudnienia. Chcą też dużo wyższych odpraw dla pracowników, którzy nie zdecydują się na przejście do innej firmy z grupy. FCA Poland zapewnia, że inne polskie spółki wchodzące w grupę będą chciały przejmować zwalnianych pracowników.

Zobacz także: Fiat Punto uzyskał tragiczny wynik w teście zderzeniowym!

Podczas protestu związkowcy domagali się podwyżek płac w spółkach grupy FCA. Rzeczniczka grupy przypomniała, że w lipcu 2015 roku sześć związków zawodowych działających na terenie fabryki (bez Solidarności) podpisało porozumienie płacowe. Oprócz podwyżki o 130 zł wprowadzono nowe elementy wynagrodzenia, które zapewnią w kolejnych latach bezpośredni udział załogi w wynikach koncernu. Zgodnie z umową, pracownicy otrzymają premię roczną zależną od wyników osiągniętych przez spółkę.

Produkcja w tyskiej fabryce opiera się głównie na Fiacie 500. W ubiegłym roku wyprodukowano w sumie 263 424 samochody – rok wcześniej wynik wyniósł 273 768 sztuk. W 2016 roku zaprzestano produkcji Forda Ka, ale braki udało się zrekompensować wzrostem produkcji Fiata 500 i Abartha 500. O 5,3 tys. zmniejszyła się produkcja Lancii Ypsilon.

Więcej o:
Copyright © Agora SA