Jak jeździć po rondzie? Czyli kto ma pierwszeństwo i czy trzeba używać na nim kierunkowskazów

W przepisach ani razu nie pada słowo rondo. Istnieją jednak zasady, których trzeba przestrzegać na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Jak jeździć po rondzie?

Ronda jedno- i dwupasmowe, małe, średnie, turbinowe - trudno się połapać w samych rodzajach, a co dopiero w przepisach. Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Tymczasem według prawa całe rondo traktowane jest jak skrzyżowanie. Tyle teorii. Praktyka okazuje się znacznie trudniejsza - im więcej pasów ruchu, tym więcej wątpliwości. Jak korzystać z kierunkowskazów na rondzie? Kto ma na nim pierwszeństwo? Który pas zająć, chcąc jechać prosto? Oto instrukcja obsługi ronda.

Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo

W zdecydowanej większości przypadków przed rondem stoją dwa znaki: C-12, czyli informacja o ruchu okrężnym, i znak "ustąp pierwszeństwa". Wówczas wjeżdżając na rondo musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy po rondzie się przemieszczają. Tramwaje nie są tu wyjątkiem - wjeżdżając na takie rondo muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj chce rondo opuścić - wtedy zawsze ma pierwszeństwo. Jeżeli tramwaj, opuszczając rondo, skręca, również ma pierwszeństwo przed samochodami.

Czy wiesz jak prawidłowo włączać się do ruchu? Dzięki tym zasadom, każdemu będzie jeździć się wygodniej

WAŻNE: Jeśli przed rondem nie ustawiono znaku "ustąp pierwszeństwa", obowiązuje na nim zasada prawej ręki - pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się po naszej prawej stronie, czyli de facto ci wjeżdżający na rondo. Na takich rondach tramwaj ma pierwszeństwo w każdej sytuacji - i wjeżdżając, i zjeżdżając z ronda.

Jak jeździć po rondzie? Który pas zająć

Jeżeli na rondzie są dwa pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:
- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
- Chcąc jechać prosto, zajmujemy prawy lub lewy pas.
- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Jeżeli na rondzie są trzy pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:
- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
- Chcąc jechać prosto, możemy zająć dowolny pas.
- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Tyle przepisów. W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone, choć po części zrozumiałe, bo prawy pas na rondzie jest najbezpieczniejszy. Pamiętajmy, że opuszczając rondo z lewego pasa musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy jadą prawym pasem. Na rondach obowiązuje taka sama zasada jak na zwykłej drodze - zmieniając pas ruchu trzeba ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na tym pasie się już znajdują.

Sytuacja jest znacznie prostsza na rondach turbinowych. Zaprojektowano je tak, że system zapór i linii ciągłych wyklucza możliwość kolizji. Trzeba jednak pamiętać, by przed wjazdem na tego typu rondo zająć odpowiedni pas - na rondach turbinowych niemożliwy jest np. skręt w lewo z prawego pasa.

Jak jeździć po rondzie? Używanie kierunkowskazów

Ile szkół jazdy, tyle teorii dotyczących używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo. Skoro przepisy uznają je za zwykłe skrzyżowania, to dlaczego zasada używania kierunkowskazów na rondach miałaby być inna? Wyjaśnił to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, którego wyrok z 2016 roku wyjaśnił tę sporną kwestię.

Przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie musimy włączać kierunkowskazu. Obowiązkowe jest jego włączanie podczas opuszczania ronda oraz zmiany pasa ruchu na rondach i więcej niż jednym pasie ruchu.

Sąd uzasadnił wyrok tym, że włączając kierunkowskaz przed wjazdem na rondo wprowadzamy innych kierowców w błąd.

Mandaty za złamanie przepisów na rondach

Najczęściej łamanymi przepisami na rondach są te dotyczące pierwszeństwa. Jakie kary grożą za przewinienia, których na rondach najczęściej dopuszczają się kierowcy?

- Nieustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu - 250 zł/5 pkt
- Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem - 150 zł
- Nieustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu - 250 zł/6 pkt
- Niezastosowanie się do znaku C-12 „ruch okrężny” - 250 zł/5 pkt
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo - do 500 zł/6 pkt

Czy przed wjazdem na rondo włączasz kierunkowskaz?
Więcej o:
Komentarze (436)
Jak jeździć po rondzie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: demmonn

    0

    "WAŻNE: Jeśli przed rondem nie ustawiono znaku "ustąp pierwszeństwa", obowiązuje na nim zasada prawej ręki - pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się po naszej prawej stronie, czyli de facto ci wjeżdżający na rondo. Na takich rondach tramwaj ma pierwszeństwo w każdej sytuacji - i wjeżdżając, i zjeżdżając z ronda." - tekst sprzeczny z Prawem o ruchu drogowym. Przecież na skrzyżowaniu równorzędnym zawsze ustępujemy pierwszeństwo pojazdowi, który znajduje się na skrzyżowaniu. Generalnie autorowi mieszają się zasady, miesza pojęcia i wprowadza zamęt. Ciekawe czy autor posiada prawo jazdy?

  • Gość: Krzysztof z Piły

    Oceniono 1 raz 1

    Ja zawsze włączam lewy kierunkowskaz, gdy chcę obrać ostatni zjazd. Tuż przed opuszczeniem ronda włączam prawy migacz. Eksperci mogą mówić, że nie muszę tego robić, ale chcę, bo tak jest bezpieczniej.

  • jura-59

    0

    Po przeczytaniu postów uznałem że będę omijał wszystkie ronda i zawsze będę skręcał w prawo i zakupię wóz pancerny , albowiem każdy popyla jak mu fantazja podpowiada. Chcę czuć się bezpiecznie na drodze.

  • Gość: gosc

    Oceniono 1 raz 1

    znam kolesia który przez ronda przejeżdża zawsze / gdy jest na bani / na wprost

  • jurek42

    Oceniono 1 raz 1

    "W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone, choć po części zrozumiałe, bo prawy pas na rondzie jest najbezpieczniejszy." panie autor jakie przepisy zabraniają jeździć dookoła ronda prawym pasem ? cos się panu autorowi popieprzyło, wyscigowanie się na rondzie jest objawem idiotyzmu i braku instynktu samozachowawczego.

  • wojtekbajer

    Oceniono 4 razy -4

    Jeśli mamy traktować rondo jak skrzyżowanie, to powinniśmy używać kierunkowskazów jak na skrzyżowaniu. Jadąc prosto nie włączam kierunku, skręcając w lewo lub zawracając, włączam do momentu zjazdu z ronda, samego zjazdu nie sygnalizuję prawym kierunkowskazem uznając, że jadę prosto po wykonaniu manewru skrętu, jak na zwykłym skrzyżowaniu. Logiczne ale niekoniecznie zgodne z przepisami.

  • fafarafafafa

    0

    I znowu odgrzewacie tego samego kotleta z błędami? Szkoda że od czasu pierwszego napisania tego pożal-się-borze-szumiący artykułu nie nauczyliście się przepisów.

  • Gość: gosc

    0

    jezdzimy wokół centralnej wyspy --zawsze w lewo i możemy tak cały dzień ---kierunkowskazy według uznania gdyż jest kilka szkół w tym temacie .

  • Gość: 2.pradziad

    0

    Chyba nieprawdą jest to co pisze autor artykułu - że w przypadku gdy przed rondem nie ma znaku podporządkowania, obowiązuje zasada pierwszeństwa z prawej, czyli obowiązek ustąpienia przed pojazdem wjeżdżającym na rondo. Mnie uczono że pojazd na rondzie zawsze ma pierwszeństwo przed wjeżdżającym na to rondo (pomijam kwestie tramwajów). Czy przepisy się zmieniły ? Sporo jeżdżę i nigdy nie widziałem aby ktoś wpychał się na rondo przed pojazdem który już się na rondzie porusza. Dziwię się że w żadnym komentarzu tego problemu nie zauważono !

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX