Jak jeździć po rondzie? Czyli kto ma pierwszeństwo i czy trzeba używać na nim kierunkowskazów

W przepisach ani razu nie pada słowo rondo. Istnieją jednak zasady, których trzeba przestrzegać na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Jak jeździć po rondzie?

Ronda jedno- i dwupasmowe, małe, średnie, turbinowe - trudno się połapać w samych rodzajach, a co dopiero w przepisach. Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Tymczasem według prawa całe rondo traktowane jest jak skrzyżowanie. Tyle teorii. Praktyka okazuje się znacznie trudniejsza - im więcej pasów ruchu, tym więcej wątpliwości. Jak korzystać z kierunkowskazów na rondzie? Kto ma na nim pierwszeństwo? Który pas zająć, chcąc jechać prosto? Oto instrukcja obsługi ronda.

Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo

W zdecydowanej większości przypadków przed rondem stoją dwa znaki: C-12, czyli informacja o ruchu okrężnym, i znak "ustąp pierwszeństwa". Wówczas wjeżdżając na rondo musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy po rondzie się przemieszczają. Tramwaje nie są tu wyjątkiem - wjeżdżając na takie rondo muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj chce rondo opuścić - wtedy zawsze ma pierwszeństwo. Jeżeli tramwaj, opuszczając rondo, skręca, również ma pierwszeństwo przed samochodami.

Czy wiesz jak prawidłowo włączać się do ruchu? Dzięki tym zasadom, każdemu będzie jeździć się wygodniej

WAŻNE: Jeśli przed rondem nie ustawiono znaku "ustąp pierwszeństwa", obowiązuje na nim zasada prawej ręki - pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się po naszej prawej stronie, czyli de facto ci wjeżdżający na rondo. Na takich rondach tramwaj ma pierwszeństwo w każdej sytuacji - i wjeżdżając, i zjeżdżając z ronda.

Jak jeździć po rondzie? Który pas zająć

Jeżeli na rondzie są dwa pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:
- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
- Chcąc jechać prosto, zajmujemy prawy lub lewy pas.
- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Jeżeli na rondzie są trzy pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:
- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
- Chcąc jechać prosto, możemy zająć dowolny pas.
- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Tyle przepisów. W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone, choć po części zrozumiałe, bo prawy pas na rondzie jest najbezpieczniejszy. Pamiętajmy, że opuszczając rondo z lewego pasa musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy jadą prawym pasem. Na rondach obowiązuje taka sama zasada jak na zwykłej drodze - zmieniając pas ruchu trzeba ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na tym pasie się już znajdują.

Sytuacja jest znacznie prostsza na rondach turbinowych. Zaprojektowano je tak, że system zapór i linii ciągłych wyklucza możliwość kolizji. Trzeba jednak pamiętać, by przed wjazdem na tego typu rondo zająć odpowiedni pas - na rondach turbinowych niemożliwy jest np. skręt w lewo z prawego pasa.

Jak jeździć po rondzie? Używanie kierunkowskazów

Ile szkół jazdy, tyle teorii dotyczących używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo. Skoro przepisy uznają je za zwykłe skrzyżowania, to dlaczego zasada używania kierunkowskazów na rondach miałaby być inna? Wyjaśnił to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, którego wyrok z 2016 roku wyjaśnił tę sporną kwestię.

Przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie musimy włączać kierunkowskazu. Obowiązkowe jest jego włączanie podczas opuszczania ronda oraz zmiany pasa ruchu na rondach i więcej niż jednym pasie ruchu.

Sąd uzasadnił wyrok tym, że włączając kierunkowskaz przed wjazdem na rondo wprowadzamy innych kierowców w błąd.

Mandaty za złamanie przepisów na rondach

Najczęściej łamanymi przepisami na rondach są te dotyczące pierwszeństwa. Jakie kary grożą za przewinienia, których na rondach najczęściej dopuszczają się kierowcy?

- Nieustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu - 250 zł/5 pkt
- Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem - 150 zł
- Nieustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu - 250 zł/6 pkt
- Niezastosowanie się do znaku C-12 „ruch okrężny” - 250 zł/5 pkt
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo - do 500 zł/6 pkt

Czy przed wjazdem na rondo włączasz kierunkowskaz?
Więcej o:
Komentarze (436)
Jak jeździć po rondzie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: driwer

    Oceniono 9 razy -9

    jesli jade wewnetrznym pasem i zjezdzam z rada to ten na zewnetrznym pasie mosi mnie przeposcic nie nie odwrotnie jak tu pisza

  • Artur Suchecki

    Oceniono 11 razy -7

    Kiedy ją robiłem prawo jazdy w1979 roku uczono mnie że należy używać kierunkowskazy przy objeżdżania lewy i przy zjeżdżaniu prawy. I tak robię to do dnia dzisiejszego

  • Gość: rowerzysta

    Oceniono 10 razy -6

    jak można uważać że zewnętrznym pasem można całe rondo objechać - to jakiś idiotyzm!!!!!

  • Gość: jacek

    Oceniono 10 razy -6

    Gdyby powszechne było włączanie prawego kierunkowskazu przed opuszczeniem ronda, problem by nie istniał. Niestety, zbyt duża część kierowców przejeżdża rondo bez kierunkowskazu, szczególnie jeśli jadą (w sumie) prosto. W tej sytuacji przy objeżdżaniu ronda bezpieczniej jest lewym kierunkowskazem pokazać swój zamiar. Nawet, jeśli to nie całkiem zgodne z przepisami, to nic za to nie grozi, bo policja na rondach nie suszy.

  • wojtekbajer

    Oceniono 4 razy -4

    Jeśli mamy traktować rondo jak skrzyżowanie, to powinniśmy używać kierunkowskazów jak na skrzyżowaniu. Jadąc prosto nie włączam kierunku, skręcając w lewo lub zawracając, włączam do momentu zjazdu z ronda, samego zjazdu nie sygnalizuję prawym kierunkowskazem uznając, że jadę prosto po wykonaniu manewru skrętu, jak na zwykłym skrzyżowaniu. Logiczne ale niekoniecznie zgodne z przepisami.

  • Gość: rondowiec

    Oceniono 4 razy -4

    Już wiem skąd te korki na niektórych rondach, 77% Polaków przed rondem nie włącza kierunku.
    Typowe buradztwo, nie wiedziałem że aż tyle mamy chamstwa na drogach.
    Jak opuszczam pierwszy zjazd na rondzie to już przed skrzyżowaniem sygnalizuje prawym kierunkiem.

  • T. S.

    Oceniono 4 razy -4

    Wysoki Sądzie sąd jest "w błądzie"! Włączanie prawego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo celem skrętem w pierwsza prawa lub lewego, gdy zamierzamy skręcić w lewo bardzo ułatwia innym kierowcom orientację co do zamiarów tego kierowcy i powinno być obowiązkowe. Tak jak obowiązkowe jest włączanie prawego kierunkowskazu przed opuszczeniem ronda. I jeszcze jedno. Zmieniający pas z lewego na prawy powinni mieć pierwszeństwo, gdyż oni chcą opuścić rondo. Tu "reguła prawej ręki" nie powinna obowiązywać.

  • tullianum

    Oceniono 3 razy -3

    a jaki sens jest używać kierunkowskaz na rondzie z ktorego zjazd jest "na wprost" - w ogóle wtedy używanie kierunkowskazów przeczy logice bo wielu jezdzi po rondzie z lewym kierunkowskazem a przepisy mówią ze z ronda to w sadzie zjazd oznacza skret w prawo.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX