Jak jeździć po rondzie? Czyli kto ma pierwszeństwo i czy trzeba używać na nim kierunkowskazów

W przepisach ani razu nie pada słowo rondo. Istnieją jednak zasady, których trzeba przestrzegać na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Jak jeździć po rondzie?

Ronda jedno- i dwupasmowe, małe, średnie, turbinowe - trudno się połapać w samych rodzajach, a co dopiero w przepisach. Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Tymczasem według prawa całe rondo traktowane jest jak skrzyżowanie. Tyle teorii. Praktyka okazuje się znacznie trudniejsza - im więcej pasów ruchu, tym więcej wątpliwości. Jak korzystać z kierunkowskazów na rondzie? Kto ma na nim pierwszeństwo? Który pas zająć, chcąc jechać prosto? Oto instrukcja obsługi ronda.

Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo

W zdecydowanej większości przypadków przed rondem stoją dwa znaki: C-12, czyli informacja o ruchu okrężnym, i znak "ustąp pierwszeństwa". Wówczas wjeżdżając na rondo musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy po rondzie się przemieszczają. Tramwaje nie są tu wyjątkiem - wjeżdżając na takie rondo muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj chce rondo opuścić - wtedy zawsze ma pierwszeństwo. Jeżeli tramwaj, opuszczając rondo, skręca, również ma pierwszeństwo przed samochodami.

Czy wiesz jak prawidłowo włączać się do ruchu? Dzięki tym zasadom, każdemu będzie jeździć się wygodniej

WAŻNE: Jeśli przed rondem nie ustawiono znaku "ustąp pierwszeństwa", obowiązuje na nim zasada prawej ręki - pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się po naszej prawej stronie, czyli de facto ci wjeżdżający na rondo. Na takich rondach tramwaj ma pierwszeństwo w każdej sytuacji - i wjeżdżając, i zjeżdżając z ronda.

Jak jeździć po rondzie? Który pas zająć

Jeżeli na rondzie są dwa pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:
- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
- Chcąc jechać prosto, zajmujemy prawy lub lewy pas.
- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Jeżeli na rondzie są trzy pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:
- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
- Chcąc jechać prosto, możemy zająć dowolny pas.
- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Tyle przepisów. W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone, choć po części zrozumiałe, bo prawy pas na rondzie jest najbezpieczniejszy. Pamiętajmy, że opuszczając rondo z lewego pasa musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy jadą prawym pasem. Na rondach obowiązuje taka sama zasada jak na zwykłej drodze - zmieniając pas ruchu trzeba ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na tym pasie się już znajdują.

Sytuacja jest znacznie prostsza na rondach turbinowych. Zaprojektowano je tak, że system zapór i linii ciągłych wyklucza możliwość kolizji. Trzeba jednak pamiętać, by przed wjazdem na tego typu rondo zająć odpowiedni pas - na rondach turbinowych niemożliwy jest np. skręt w lewo z prawego pasa.

Jak jeździć po rondzie? Używanie kierunkowskazów

Ile szkół jazdy, tyle teorii dotyczących używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo. Skoro przepisy uznają je za zwykłe skrzyżowania, to dlaczego zasada używania kierunkowskazów na rondach miałaby być inna? Wyjaśnił to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, którego wyrok z 2016 roku wyjaśnił tę sporną kwestię.

Przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie musimy włączać kierunkowskazu. Obowiązkowe jest jego włączanie podczas opuszczania ronda oraz zmiany pasa ruchu na rondach i więcej niż jednym pasie ruchu.

Sąd uzasadnił wyrok tym, że włączając kierunkowskaz przed wjazdem na rondo wprowadzamy innych kierowców w błąd.

Mandaty za złamanie przepisów na rondach

Najczęściej łamanymi przepisami na rondach są te dotyczące pierwszeństwa. Jakie kary grożą za przewinienia, których na rondach najczęściej dopuszczają się kierowcy?

- Nieustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu - 250 zł/5 pkt
- Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem - 150 zł
- Nieustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu - 250 zł/6 pkt
- Niezastosowanie się do znaku C-12 „ruch okrężny” - 250 zł/5 pkt
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo - do 500 zł/6 pkt

Skoda Karoq - test

Czy przed wjazdem na rondo włączasz kierunkowskaz?
Więcej o:
Komentarze (378)
Jak jeździć po rondzie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • lao.premis

    Oceniono 98 razy 44

    Jest w Warszawie takie dwupasmowe ciasne rondo na skrzyżowaniu ulic Stryjeńskich i Płaskowickiej gdzie kierowcy przegubowych autobusów nie zważają na szczęście na wyroki sądów i nie słuchają teorii o prostowaniu rond, sygnalizują przed wjazdem na skrzyżowanie zamiar skrętu w lewo, dzięki czemu wszyscy kierowcy uciekają z ronda lub pozostają na miejscu, bo wiedzą że ten autobus zajmie w pewnych momencie oba pasy. Gdyby nie ta sygnalizacja autobusy zmiatałyby samochody osobowe z ronda lub utykałyby paraliżując rondo. Ktoś kto mieszka przy ruchliwym rondzie o kiepskim oznakowaniu poziomym rozumie ile daje wcześniejsza sygnalizacja kierunku jazdy, zwłaszcza w godzinach szczytu.

  • Gość: bogdan

    Oceniono 128 razy 40

    Sąd się pomylił !!! Jeżeli zamierzam opuścić rondo pierwszym zjazdem, jak mi tłumaczy moja nawigacja "opuść skrzyżowanie pierwszym zjazdem "zajmuję pas prawy" to włączając kierunkowskaz prawy nikogo w błąd nie wprowadzam, a inni nie czekają tylko mogą wjechać na rondo co pięknie stanowi że wszyscy bezpiecznie jadą!!! Czyż nie?

  • starveling

    Oceniono 51 razy 37

    Przecież to są rzeczy, o których mówiono kursantom od lat. Problem w tym, że potem skupiono się na placu manewrowym, na jazdach kursantów na najczęstszych trasach egzaminacyjnych, a delikwenci po otrzymaniu dokumentu nie wiedzą, jak poruszać się na nieznanych sobie ulicach i skrzyżowaniach. Gdy robiłam prawo jazdy (1982) nigdy nie jeździłam na jazdach tymi samymi trasami - objechaliśmy z instruktorem całe miasto.

  • pbe64

    Oceniono 45 razy 33

    Mógłby ktoś podać konkretny art. PoRD, z którego by wynikało, że:
    "Jeżeli na rondzie są dwa pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:
    - Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas."
    Konkretnie jaki przepis zabrania objeżdżania ronda prawym pasem.

  • tom_bom323

    Oceniono 35 razy 27

    Policja ma inne zdanie niż autor (i ja). Moja żona objeżdżała rondo po zewnętrznym pasie. Przy drugim zjeździe uderzył w nas samochód, który zjeżdżał z ronda z pasu wewnętrznego (na rondzie były dwa pasy). No i ten kierowce wezwał policję. Myślałem, że policja da mandat żonie, za okrążanie ronda po zewnętrznym pasie (to podchodzi chyba pod kulturę jazdy) i mandat dla kierowcy, który w nas wjechał z pasa wewnętrznego - za zajeżdżanie z ronda z lewego pasa. Ale policjant stwierdził, że po zewnętrznym pasie na rondzie, można jeździć cały dzień w koło, bo kodeks drogowy tego nie zabrania. Dla mnie fajnie. Macie jakieś spostrzeżenia poparte konkretnym paragrafem na ten temat?

  • Gość: taka prawda

    Oceniono 43 razy 27

    "W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone"
    A może autor zacytuje jakiś przepis?? W Polsce obowiązuje nakaz jazdy prawym skrajnym pasem jak znaki tego nie zabraniają.

  • Gość: mr.perfect

    Oceniono 41 razy 23

    Co za imbecyl to pisal. Objazd prawym pasem zabroniony? Wez sie pan pierd@#nij w leb. Super bede jechal skrajnym pasem i ola boga blokowal tych co chca wjechac. Nie, lepiej jechac srodkowym pasem i narazac sie na kolizje z kims na prawym pasie lub zatrzymac sie i tamowac ruch zeby ktos mnie wpuscil na prawy lolololol

  • Gość: znaffca_rond_i_rondli

    Oceniono 41 razy 23

    ja na rondach jade prosto, bo tak jest najkrocej

  • lukask73

    Oceniono 21 razy 19

    Najgorsze są ronda, na których jest wiele pasów, a dochodzą do nich zwykłe drogi „1+1”. Rondo z dwoma pasami ma sens, jeśli dojeżdża się dwoma pasami i kierowcy jadący prosto zajmują dowolny pas, a za rondem dalej mają dwa pasy. W przeciwnym razie rondo, postrzegane nieraz jako typ skrzyżowania sprzyjający płynności ruchu, zamienia się w pułapkę, gdzie trzeba się rozglądać jak komandos, czy przypadkiem ktoś inny nie zamierza inaczej interpretować organizacji ruchu.

    Równie słabe są ronda dwupasmowe, tzn. o jezdni obwodowej o takiej szerokości, ale bez jakichkolwiek znaków poziomych.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX