5 prostych trików i już nigdy nie padnie ci akumulator. Wystrzegaj się tych błędów

Akumulator to elektryczne serce samochodu. Prawidłowo użytkowany i eksploatowany, bez trudu wytrzyma 4-5 lat. Zaniedbany, może odmówić współpracy już po roku.

Akumulator wysyła energię elektryczną do rozrusznika, cewki zapłonowej i wszystkich obwodów elektrycznych. Jeśli funkcjonuje prawidłowo, umożliwia bezproblemowy rozruch jednostki napędowej niezależnie od warunków atmosferycznych.

W większości samochodów, stosuje się baterie kwasowo-ołowiowe. W ich przypadku, rolę elektrolitu pełni roztwór kwasu siarkowego. Dodatnie oraz ujemne płytki zanurzane w roztworze, wywołują reakcję chemiczną, której efektem jest energia elektryczna.

Czy trzeba uzupełniać elektrolit?

Aby akumulator funkcjonował bez zarzutu, należy regularnie go kontrolować. Zachodzące w nim reakcje chemiczne mogą sprawić, że po pewnym czasie zacznie ubywać w nim wody i tym samym elektrolitu.

W obsługowych bateriach starszego typu, poziom tego płynu trzeba samodzielnie wyrównywać. W tym celu wystarczy podnieść pokrywę i uzupełnić niedobory w taki sposób, by pokryły płyty akumulatora. Warto pamiętać, że elektrolit jest silnie żrącym roztworem kwasu siarkowego, więc jakikolwiek kontakt może być niebezpieczny dla zdrowia.

Jeśli producent nie przewidział możliwości zdejmowania pokrywy, oznacza to, że w akumulatorze znajdują się maty absorbcyjne uniemożliwiające uzupełnienie jakichkolwiek niedoborów.

Zobacz także: Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie?

Jak przedłużyć żywotność akumulatora - dbaj o czyste klemy

Nie tylko właściwy poziom elektrolitu gwarantuje odpowiednią wydajność akumulatora. Kolejnym istotnym elementem są klemy. To jeden z bardziej newralgicznych punktów, który wymaga szczególnej troski.

Narażony jest na osiadanie kurzu, działanie oparów elektrolitów oraz innych substancji chemicznych. Dlatego ołowiane bieguny należy przynajmniej co dwa-trzy miesiące wyczyścić.

W tym celu używa się specjalnych szczotek lub zwykłego i niedrogiego papieru ściernego. Regularna konserwacja zacisków zapewni prawidłowy przepływ prądu i ograniczy możliwość wystąpienia zwarcia.

Jak przedłużyć żywotność akumulatora - jeździj ostrożnie po wertepach

Współczesne, standardowe akumulatory nie są odporne na funkcjonowanie w ekstremalnych warunkach. Podczas jazdy po wyboistej drodze, może dojść do urwania się płyty ogniw, co doprowadzi do wewnętrznego zwarcia.

W związku z tym, należy zwracać szczególną uwagę na mocowanie baterii. Jeśli eksploatujecie auto w terenie lub na torze wyścigowym, należy zainwestować w odpowiednio droższe produkty dedykowane do tego typu aktywności.

Zobacz także: Jak prawidłowo uruchomić samochód przy pomocy kabli rozruchowych?

Jak przedłużyć żywotność akumulatora - właściwe wypoziomowanie

Niewłaściwe wypoziomowanie, to jedna z wielu przyczyn szybszego zużycia akumulatora. Producent określa pozycję, w której bateria funkcjonuje prawidłowo. Parkowanie samochodu na pochyłościach lub zimowanie akumulatora ustawionego pod kątem, może doprowadzić do wycieku elektrolitu przez nieszczelne korki lub po prostu zaburzyć jego właściwe działanie.

Jak przedłużyć żywotność akumulatora - nie rozładowuj baterii do zera

Współczesne samochody pełne są rozmaitych odbiorników prądu. Wobec tego, pozostawienie auta na postoju na kilka tygodni może w efekcie przynieść straty w postaci uszkodzonego akumulatora.

Całkowite rozładowanie baterii znacznie skraca jej żywotność. Zasiarcza ogniwa, co prowadzi zazwyczaj do nieodwracalnego uszkodzenia i konieczności utylizacji. Co gorsza, pozostawiony na mrozie akumulator może wywołać prawdziwe nieszczęście. Znane są w historii przypadki zamarzniętego elektrolitu, który rozerwał plastikową obudową i wyrządził wiele szkód pod maską.

Jeśli stan głębokiego rozładowania nie trwał zbyt długo, można próbować ratować akumulator ładując go prostownikiem. Prostowniki z mikroprocesorem (2-3-krotnie droższe od standardowych) są w stanie naładować nawet takie baterie, które wielu spisało już na straty.

Zobacz także: Jak radzić sobie z problemem nadmiernie parujących szyb w samochodzie?

Jak przedłużyć żywotność akumulatora - unikaj krótkich dystansów

Użytkując auto w mieście, zwłaszcza na krótkich dystansach, akumulator ma małe szanse na pracę w optymalnych warunkach. Permanentne niedoładowanie dość szybko doprowadzi do spadku pojemności baterii i obniżenia wartości prądu rozruchowego.

Przy łaskawej aurze za oknem i temperaturze powyżej 15-20 stopni Celsjusza, efekty zużycia nie będą zauważalne. Gorzej sytuacja będzie się przedstawiać w mroźne dni. Wówczas, uruchomienie samochodu zacznie graniczyć z cudem.

Rozwiązanie problemu jest dość proste. Warto przynajmniej raz w tygodniu przejechać kilkanaście kilometrów, by umożliwić akumulatorowi pełne naładowanie. Ponadto, dobrze jest też zainwestować w prostownik z mikroprocesorem utrzymujący właściwy poziom naładowania baterii. To jednak metoda dla osób dysponujących garażem z gniazdkiem z pobliżu samochodu.

Brud akumulatorowi nie służy

Umiejscowienie akumulatora w wyeksponowanym pod maską miejscu, nie pomaga w utrzymaniu go w czystości. W związku z tym, wielu producentów fabrycznie montuje materiałowe „ubranka” z zapinkami na rzepy.

To ogranicza przyklejanie się do obudowy brudu. W starszych samochodach, takie rozwiązanie nie występuje, więc nieczystości dość szybko przywierają do baterii. Wilgotne zabrudzenia przewodzą prąd, co może wywołać mikrozwarcia i przedwczesne rozładowywanie się akumulatora.

Zobacz także: Jakie są przyczyny szarpania podczas ruszania samochodem?

Przeładowanie bywa groźne

Wysokie napięcie ładowania jest bardzo niebezpieczne dla akumulatora. Żeby doszło do przeładowania, wystarczy uszkodzony regulator napięcia. W takiej sytuacji, może spłynąć aktywny materiał z ogniw, co w efekcie doprowadzi to trwałego uszkodzenia baterii.

Mimo dwuletniej gwarancji jaką zazwyczaj są objęte akumulatory, producenci w większości tego typu przypadków zrzucą winę na klienta, podnosząc kwestię niewłaściwej eksploatacji baterii.
A serwis z łatwością wykryje usterkę sprawdzając elektrolit. Mętny i nieklarowny płyn wyraźnie wskazuje na duże przeciążenie magazynu energii. W tym przypadku kierowca będzie zmuszony do kupienia nowego akumulatora.

Kiedy wymienić akumulator?

Akumulator nie "umiera" z dnia na dzień. Jego agonia trwa przez wiele tygodni. Skrajne zaniedbanie i nie stosowanie się do ogólnych zaleceń, wykończy baterię w rok.

Zanim to nastąpi, zaczną pojawiać się zmiany w obudowie, a także zmniejszenie lub pełen zanik napięcia. Wpływ na to może mieć nie tylko niewłaściwa eksploatacja, lecz również niesprawna instalacja elektryczna w samochodzie, awaria alternatora lub zaśniedziałe przewody.

Jeśli użytkujecie auto zgodnie ze sztuką, a mimo wszystko magazyn energii zbyt szybko się rozładowuje, warto udać się do mechanika lub elektryka na kontrolę podstawowych podzespołów pojazdu.

Zima to najgorszy czas dla kierowców, dlatego te kilka rzeczy zawsze warto mieć w aucie

Więcej o:
Komentarze (71)
Jak przedłużyć żywot akumulatora samochodowego?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gosc

    Oceniono 96 razy 68

    dzięki ci panie za te bzdety motoryzacyjnej branży ---co za kretyni udzielajątych rad ktore nadają się tylko do dupy.

  • karburatorek

    Oceniono 32 razy 30

    Od kiedy to braki uzupełnia się ELEKTROLITEM? Elektrolit nie paruje! Paruje tylko zawarta w nim woda i to właśnie wodę destylowaną się dolewa!

  • Gość: just

    Oceniono 41 razy 29

    W moim samochodzie zaczął szwankować akumulator - miał 15 lat. Kupiłem w sklepie nowy (najtańszy) - padł zimą, po pół roku użytkowania ...

  • wawiak80

    Oceniono 22 razy 20

    "5 prostych trików i już nigdy nie padnie ci akumulator. " Ktoś w redakcji czyta czasem te bzdurne tytuły?
    Rozumiem wydłużenie użyteczności akumulatora, ale wy w tytułe piczszcie wręcz o użytkowaniu wieczystym. Mam rozumież że akumultaror nigdy nie padnie i wytrzyma 150 lat?
    Naprawdę tak w redakcji uważacie?

  • michal.aniol1

    Oceniono 21 razy 17

    Brak słów, dziennikarstwo poniżej dna.

  • karburatorek

    Oceniono 14 razy 14

    Jeżeli co jakiś czas będziemy czyścić klemy i słupki akumulatora papierem ściernym to w końcu zrobią się luźne i akumulator będzie do wymiany. Do czyszczenia używa się specjalnych, okrągłych szczoteczek które usuwają osad z czyszczonych elementów a nie naruszają ich powierzchni. Jak widać kolejna rada bez pomyślunku w artykule.

  • avensis77

    Oceniono 16 razy 14

    Dawno temu kupiłem nowego lanosa. Po ośmiu latach sprzedałem go z fabrycznym, całkowicie sprawnym akumulatorem. Później kupiłem nissana primerę. Jego akumulator wytrzymał 3 lata.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX