Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbodiesel - test. Włoska robota

Mnóstwo frajdy z jazdy, jakie dostarcza Alfa Romeo Guilia pozwala z łatwością przymknąć oko na kilka niedociągnięć. Sprawdziliśmy, jak jeździ Alfa Romeo Giulia z 2.2-litrowym dieslem.

Jeszcze całkiem niedawno wielu fanów motoryzacji zwracało uwagę, że gama modelowa Alfy Romeo jest zbyt skromna, jak na ogromny potencjał drzemiący w marce. Przed premierą Giulii w 2015 roku w ofercie znajdowało się jedynie MiTo, Giulietta i - u niektórych dilerów - pojedyncze egzemplarze debiutującego w 2005 roku modelu 159.

Było jeszcze 4C, ale ten typ samochodu nie wpływa na wolumen sprzedaży popularnych marek.

W 2015 roku nastąpił przełom. Świat motoryzacji zakochał się w Giulii. Fani Alfy doczekali się zupełnie nowego modelu. W gamie w końcu pojawiło się nowe auto. To był powiew świeżości nie tylko - choć przede wszystkim - dla samej Alfy Romeo, ale też dla całego segmentu zdominowanego przez Niemców.

Rok później w Los Angeles pokazano pierwszego SUV-a Alfy - model Stelvio. Dziś gama włoskiej marki prezentuje się godniej niż jeszcze kilka lat temu.

Główną rzeczą, którą klienci Alfy zawsze dostawali w pakiecie ze swoimi samochodami, były emocje. Czy ukryto je też w Giulii z 2.2-litrowym, 180-konnym silnikiem Diesla?

Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbodiesel- włoska robota

Styliści Alfy Romeo spisali się na piątkę, rysując piękny kokpit pozbawiony zbędnych przycisków. Ale tworzywa użyte do wykończenia wnętrza są przeciętne dla tej klasy, a jakość montażu poszczególnych elementów mogłaby być wyższa.

Szkoda też, że wszystkie pokrętła są plastikowe (choć udają aluminiowe), a jedynym elementem wykonanym z metalu są masywne łopatki do zmiany biegów. Widocznie Włosi wyszli z założenia, że to element, którego kierowca dotyka najczęściej, dlatego wypada go wykonać porządnie.

Alfa Romeo GiuliaAlfa Romeo Giulia fot. Alfa Romeo

Elegancko wkomponowany w zarys deski ekran systemu multimedialnego ma przekątną 6,5 cala. To w zupełności wystarcza. Dodatkowo praktyczne pokrętło pozwala intuicyjnie poruszać się po systemie.

Łyżką dziegciu w beczce miodu jest jednak obraz z kamery cofania - wyświetla się on na niewielkim fragmencie monitora, przez co jest słabo widoczny. Można mieć też zastrzeżenia odnośnie jakości wyświetlanego wtedy obrazu.

Jak po sznurku

2.2-litrowy diesel w Giulii pracuje głośno. Gdy silnik nie jest dostatecznie rozgrzany daje się usłyszeć nieprzyjemny klekot. Na szczęście jednostka napędowa nadrabia temperamentem - mocne wciśnięcie gazu pozwala na sprawne wyprzedzanie.

Do dynamicznej jazdy zachęcają też układ kierowniczy i zawieszenie. To pierwsze jest przyjemnie wspomagane przy niedużych prędkościach, ale jednocześnie piekielnie precyzyjne. To drugie - znakomicie tłumi nierówności, a jednocześnie daje pewność prowadzenia.

Giulia jedzie dokładnie tam, gdzie kierowca jej każe, a elektronika nie pozwala, by tył auta wyprzedził przód nawet wtedy, gdy zbyt szybko pokonuje zakręt. Auto prowadzi się znakomicie, dając frajdę z jazdy nawet przy akompaniamencie odgłosu pracy silnika Diesla.

Alfa Romeo Giulia to ten rodzaj samochodu, który "kupuje" kierowcę już po pierwszych przejechanych kilometrach. Precyzja prowadzenia pozwala zapomnieć o niekulturalnej pracy silnika Diesla, a piękny projekt wnętrza - o słabszej jakości montażu i co najwyżej przeciętnych materiałach wykończeniowych. Alfa Romeo zawsze wywoływało emocje. Giulia nie jest tu wyjątkiem.

Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbodiesel 180 KM Super | Dane techniczne

Silnik: Diesla
Moc: 180 KM
Moment obrotowy: 450 Nm
Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna
Napęd: na tył
Wymiary: 4639x1873x1426 mm
Rozstaw osi: 2820 mm
Masa własna: 1445 kg
Pojemność bagażnika: 480 l
0-100 km/h: 7,1 s.
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Średnie zużycie paliwa: 4,2 l/100 km
Cena: 166 500 zł (wyjściowa tej wersji)

Czy podoba ci się Alfa Romeo Giulia?
Więcej o:
Copyright © Agora SA