Kiedy pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo? Nie wystarczą niebieskie koguty

Teoretycznie pojazdy uprzywilejowane nie mają pierwszeństwa w każdej sytuacji. Jednak jeden przepis sprawia, że w praktyce nie ma wyjątków od tej reguły.

Przepisy jasno określają, że karetka, radiowóz lub pojazd innych służb jest uprzywilejowany tylko wtedy, gdy jednocześnie wysyła niebieskie sygnały świetlne i sygnały dźwiękowe o różnych tonach. Jeśli pojazdy takie podróżują w kolumnie, pierwszy i ostatni z nich musi dodatkowo wysyłać czerwone sygnały świetlne (te jadące pośrodku kolumny nie muszą wydawać żadnych sygnałów). Tylko wtedy samochody służb są uprzywilejowane. Nie wystarczy świecący na niebiesko kogut na dachu. Warto jednak pamiętać, że pojazd uprzywilejowany nie ma bezwzględnego pierwszeństwa w każdej sytuacji. Jego kierowca musi zachować tzw. szczególną ostrożność.

Jak zachować się względem pojazdu uprzywilejowanego

Kierowcy mają obowiązek ułatwić przejazd pojazdom jadącym na sygnale. Niezastosowanie się do tego nakazu grozi mandatem w wysokości 300 złotych oraz pięcioma punktami karnymi. Sposób, w jaki należy ustępować pierwszeństwa, jest uzależniony od sytuacji. Czasem wystarczy trzymanie się krawędzi drogi, w innych sytuacjach należy wykorzystać zatoki przystankowe czy pobocza. Policja nie ma prawa ukarać kierowcy, który ustępując np. karetce, złamie przepisy.

Obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym dotyczy również pieszych i rowerzystów. Nie wolno przechodzić przez przejście dla pieszych wtedy, kiedy nadjeżdża np. radiowóz na sygnale.

Kiedy pojazd uprzywilejowany nie musi stosować się do przepisów

Kierowca pojazdu uprzywilejowanego może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych. Jest to możliwe, gdy uczestniczy:
- w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego,
- w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
- w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona.

W praktyce oznacza to, że kierowcy pojazdu uprzywilejowanego nie obowiązują ograniczenia prędkości, zakazy wjazdu, zakazy wyprzedzania, światła, etc.

Kluczowe jest jednak sformułowanie "pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności". Trudno bowiem udowodnić, że kierowca pojazdu uprzywilejowanego, który uczestniczył w wypadku, nie zachował szczególnej ostrożności. Po wypadku prezydenckiej limuzyny w styczniu ubiegłego roku przepis ten dla Moto.pl komentował Jerzy Dziewulski: - To martwy zapis, prawny bełkot. Nikt nie wie, co to tak naprawdę oznacza. Dla zwykłego kierowcy, który spowoduje wypadek, może to być argument przemawiający za jego winą. Mógł jechać z dozwoloną prędkością, ale nie dostosował jej do panujących warunków, czyli nie zachował szczególnej ostrożności. Z drugiej strony trudno udowodnić pojazdom uprzywilejowanym, że ich kierowcy nie zachowali szczególnej ostrożności. Mogło przecież dojść do wypadku pomimo jej zachowania - mówił w rozmowie były szef ochrony prezydenka Aleksandra Kwaśniewskiego.

Korytarz ratunkowy jest przeznaczony dla karetek. Nie blokuj go, bo sam możesz kiedyś potrzebować pomocy

Czy w każdej sytuacji ustępujesz pojazdom uprzywilejowanym?
Więcej o:
Komentarze (31)
Kiedy pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Arek

    Oceniono 21 razy -11

    Pojazd uprzywilejowany musi miec wiecej wlaczone by nim byc. Nie odrobiles do konca lekcji redaktorku a bierzesz sie za pouczanie

  • artur74

    Oceniono 14 razy -6

    Przepis o jednocześnie włączonym sygnale świetlnym i dźwiękowym to idiotyzm, powinno się zmienić ten zapis. Po 22.00 g karetka jadąca przez miasto, nie musi budzić jej mieszkańców. Sygnał świetlny jest doskonale widoczny i wystarczający, jedynie dojeżdżając do dużych skrzyżowań, kierowca mógłby włączać syrenę dźwiękową. A już zupełnie zabroniony jest postój karetki z sygnałami dźwiękowymi. Podobne przepisy obowiązują np. w Belgii, Holandii i w Niemczech.

  • imsocool

    Oceniono 6 razy -4

    A nie zauważyliście, że po tej całej nagonce trudno wytrzymać w miastach, bo karetki i policja zaczęli nagle przepisowo używać sygnału dźwiękowego.

  • jerzyolewamwas

    Oceniono 5 razy -3

    Przed wojną jaśniepaństwo też się tak woziło, np. limuzyną Mercedes ofiarowaną chyba przez pana Goebbelsa, ale mógł by ć inny ofiarodawca. Nie pamiętam szczegółów , bo minęło trochę czasu.

  • Gość: Batek

    Oceniono 2 razy 0

    przeciez to, ze paliwo jest droższe to nie jest wina oplaty emisyjnej, bo te akurat placa wielkie korporacje paliwowe tylko żydów co namowili trumpa do ataku na Iran

  • Gość: ANONYMOUS

    0

    Bełkot
    Żadnego odwołania do Ustaw i Rozporządzeń
    !!!

  • Gość: Slaw J.

    0

    Jak widzę niebieskie światło to zjeżdżam, albo ustępuję. Jak pomarańczowe to nie (ostatnio miałem taką sytuację na skrzyżowaniu - wyjazd auta z pomarańczowymi światłami na podporządkowanej). Napiszcie coś o kolumnach, bo czasem nie wiem jak się zachować, jak jedzie kolumna bez niebieskich świateł - można wyprzedzać czy nie?

  • sacc77

    Oceniono 8 razy 0

    Gimbusy - Jerzy Dziewulski NIGDY nie był szefem ochrony PREZYDENTA KWAŚNIEWSKIEGO.

  • Gość: lufa

    Oceniono 1 raz 1

    A czy borowik ministra, wiozący na sygnale dzieci do szkoły, ma pierwszeństwo?
    Czy on w ogóle w tej sytuacji może używać niebieskiego koguta?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX