Kiedy pieszy ma pierwszeństwo? To nie takie oczywiste

Na zwykłej drodze pieszy ma pierwszeństwo tylko na zebrze. Ale od tej reguły są wyjątki. Kiedy musimy ustąpić pierwszeństwa pieszemu?

Obowiązki kierowcy względem pieszego są jednoznacznie określone w przepisach. W art. 26 Prawa o ruchu drogowym czytamy:

1) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
2) Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

Mówiąc wprost - przed przejściem mamy obowiązek zatrzymać się tylko wtedy, gdy znajduje się na nim pieszy. Jeśli zbliża się do zebry lub czeka na przepuszczenie przez kierowców, wyłącznie od naszej dobrej woli zależy, czy się zatrzymamy. Wyjątkiem są oznaczone strefy zamieszkania - na nich pieszy ma zawsze pierwszeństwo.

Tylko na Węgrzech i w Rumunii jest tak samo. W innych krajach UE piesi są zdecydowanie bardziej uprzywilejowani. W Niemczech, Austrii czy Belgii pieszy ma pierwszeństwo już na chodniku, jeśli wyraźnie daje sygnały, że ma zamiar z niego skorzystać. W Norwegii i we Francji prawo jest jeszcze bardziej restrykcyjne i nakazuje zatrzymanie samochodu przed przejściem, nawet jeśli stojący przy nim pieszy nie wygląda na zainteresowanego wejściem na zebrę. Trudno wyobrazić sobie takie rozwiązanie w Polsce, gdzie kultura jazdy jest zupełnie inna. U nas to pieszy ma znacznie więcej obowiązków względem kierowców niż odwrotnie.

WAŻNE: Piesi poruszający się po przejściu dla pieszych mają pierwszeństwo do momentu, w którym znajdują się na jezdni. W momencie, w którym wejdą na wysepkę, nie mają już pierwszeństwa - wysepka traktowana jest jak chodnik.

Czego nie wolno pieszemu

W Kodeksie Drogowym jasno określono, czego pieszy robić nie może. W art. 14 KD czytamy, że pieszemu zabrania się:

- wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
- przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi,
- zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko,
- przebiegania przez jezdnię,
- chodzenia po torowisku,
- wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto.

WAŻNE: W sytuacji, gdy w pobliżu skrzyżowania nie ma wyznaczonego przejścia dla pieszych, pieszy może przejść przez jezdnię przy skrzyżowaniu.
Czy zatrzymujesz się przed zebrą, by ustąpić pierwszeństwa pieszemu?
Więcej o:
Komentarze (49)
Kiedy pieszy ma pierwszeństwo?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Aspa

    Oceniono 47 razy 13

    Od kilkunastu lat mieszkam w kraju, gdzie jest normalnie - czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo, o ile sygnalizuje (lub tak to wygląda), że chce przejść przez jezdnię. Jako kierowcy przepis ten mi nie przeszkadza, a wręcz przeciwnie, zmusza do ostrożniejszej jazdy i jeszcze większego skupienia na tym, co się dzieje wokół mnie. Jako pieszy natomiast - nie wyobrażam sobie, dlaczego w Polsce jest tak głupio, jak jest.

  • zbych21

    Oceniono 17 razy 11

    Ustąpić pierwszeństwa to nie znaczy, że trzeba się zatrzymać. Wystarczy wcześniej zwolnić i dać znać pieszemu by przechodził. Jazda jest płynna i wszyscy zadowoleni.

  • Gość: ???

    Oceniono 32 razy 10

    w Polsce, gdzie kultura jazdy jest zupełnie inna: ... znaczy się brak kultury, kretynizm, chamstwo i bezmyślność kierowców skutkiem czego Polska jest na ostatnim miejscu pod względem bezpieczeństwa na drogach

  • Gość: jacek

    Oceniono 7 razy 5

    W praktyce najważniejsze jest unikanie wypadków. W przypadku pieszych kierowca powinien zakładać, że pod koła wejdzie mu idiota przekonany, że skoro on w ciemności widzi reflektory samochodu, to kierowca widzi jego, więc MUSI się zatrzymać. Wiem, że przewidzenie wszystkiego jest absolutnie nierealne, ale trzeba próbować.

  • Gość: Zdrowy Rozsądek

    Oceniono 4 razy 4

    Pierwszeństwo pieszego, który jest już na pasach jest niepodważalne.
    Jednakże piesi powinni pamiętać, że wchodząc na jezdnię, wkraczają w środowisko, które może dla nich stanowić zagrożenie. Jezdnia jest dla samochodów tak samo, jak chodnik dla pieszych, na którym pojazd jest intruzem.
    Piesi powinni pamiętać, że bezwzględne egzekwowanie przez nich swojego pierwszeństwa na pasach, może dla nich skończyć się tragicznie. Czy wina kierowcy i jego ew. ukaranie będą dla pieszego rekompensatą za ból lub kalectwo ?
    Bardzo częste przypadki to sznur kilku aut z jednej i z drugiej strony jezdni, na którą dumnie i beztrosko wkracza pieszy w kapturze, często zapatrzony w smartfona lub ze słuchawkami na uszach przeświadczony o tym, że mu wolno.
    Tak więc piesi - BÓJCIE SIĘ PRZECHODZIĆ PRZEZ JEZDNIĘ - tak będzie dla Was bezpieczniej.
    To mówi Wam Zdrowy Rozsądek

  • vald

    Oceniono 5 razy 3

    "WAŻNE: W sytuacji, gdy w pobliżu skrzyżowania nie ma wyznaczonego przejścia dla pieszych, pieszy może przejść przez jezdnię przy skrzyżowaniu."
    Może przejść na każdej drodze która nie ma więcej niż dwa pasy ruchu i nie ma na niej torów tramwajowych. Nie musi korzystać z przejścia jeśli ruch na tej drodze jest mały i nie spowoduje zagrożenia w bezpieczeństwie na drodze .Mówi o tym art 13 PoRD w punkcie 2 i 3

  • mr.superlatywny

    Oceniono 3 razy 3

    Zauwazcie tez róznice wyrazna róznice pomiedzy np. Wielkopolska i Slaskiem a np. Mazowszem.

  • Gość: Thommy

    Oceniono 11 razy 3

    W innych krajach UE piesi są zdecydowanie bardziej uprzywilejowani. W Niemczech, Austrii czy Belgii pieszy ma pierwszeństwo już na chodniku, jeśli wyraźnie daje sygnały, że ma zamiar z NIEGO skorzystać - to zdanie jest bez sensu. Kto wam pisze te artykuły. Wynika z niego, że pieszy znajdujący się na chodniku ma zamiar z tegoż właśnie chodnika skorzystać :)

  • fafarafafafa

    Oceniono 2 razy 2

    Art 21. ust.1 lit.b Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym "jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych". Dodajmy, że Konwencja dopuszcza wprowadzenie bardziej surowych obowiązków dla kierujących pojazdami, ale nie dopuszcza ich złagodzenia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX