Jeździliśmy nową, szokująco tanią Dacią Duster

"Nowa" Dacia Duster tak naprawdę przeszła jedynie głęboką modernizację. Jednak dzięki niej, bardzo zyskała na atrakcyjności. Jest praktycznym SUV-em o zaskakująco dobrych własnościach terenowych i znakomitej cenie.

Reaktywacja rumuńskiej marki Dacia była świetnym ruchem Renault. Pozbawiona jakiegokolwiek wizerunku firma, początkowo przeznaczona na rynki rozwijające się, przyjęła się dobrze również w zachodniej Europie. Duster jest czarnym koniem Dacii od momentu wprowadzenia na rynek. Bezpretensjonalny i wszechstronny samochód pojawił się w idealnym momencie, kiedy popularność aut kategorii SUV średniej wielkości na Starym Kontynencie gwałtownie rosła.

Nowa Dacia Duster 2017Nowa Dacia Duster 2017 Łukasz Kifer

Całe poszycie nadwozia Dustera 2017 jest nowe

Modernizacja jest dyskretna, ale wszechstronna. Wymiary zewnętrzne nie zmieniły się znacznie - SUV Dacii ma 434 cm długości i 180 cm szerokości. Wygląd zewnętrzny na pierwszy rzut oka nie uległ znacznym modyfikacjom, ale poprawiono kluczowe elementy.

Bryła samochodu ma podobne proporcje, jedynie linia okien została poprowadzona wyżej, a przednia szyba przesunięta do przodu i umieszczona pod bardziej stromym kątem.

Reflektory są teraz zgrabniej wkomponowane w przedni pas nadwozia, a tylne lampy zaprojektowano na nowo. Dzięki tym modyfikacjom i kilku rasowym detalom, wygląd Dacii stał się atrakcyjny. Nowy Duster bardziej niż wcześniej kojarzy się z klasycznym samochodem terenowym i jest całkiem ładny.

Nowa Dacia Duster 2017Nowa Dacia Duster 2017 Łukasz Kifer

Wnętrze nowej Dacii Duster jest skromne, ale praktyczne

W pierwszej chwili kabina nie robi równie dobrego wrażenia. Dominują czarne tworzywa sztuczne, tylko część z nich jest miękka, a niektóre przełączniki lekko trzeszczą.

Jednak po przyzwyczajeniu się, trzeba docenić skromny, ale funkcjonalny projekt. Wewnątrz jest dużo miejsca, łatwo znaleźć dobrą pozycję za kierownicą (do ideału brakuje mi tylko nieco bardziej pionowo umieszczonego koła kierownicy), a w czasie jazdy okazuje się, że wszystkie przełączniki są w miejscach, w których się ich spodziewamy.

Wyjątkiem jest włącznik tempomatu, na wzór wielu francuskich aut, umieszczony pomiędzy przednimi fotelami. Trudno zrozumieć, dlaczego nie wkomponowano go w koło kierownicy razem z pozostałymi przyciskami tempomatu.

Wielofunkcyjny ekran służący obsłudze nawigacji, zestawu audio, zewnętrznych kamer i kilku innych urządzeń elektronicznych, jest w idealnym miejscu.

Nowa Dacia Duster 2017Nowa Dacia Duster 2017 Łukasz Kifer

Zobacz także: Nowe przepisy dotyczące kierowców. Od 4 czerwca 2018 r. duże zmiany w redukcji punktów karnych

Szkoda że wyświetlacz nie reaguje na zmianę pojemności elektrycznej, tylko fizyczny nacisk - nie wystarczy go dotknąć, żeby wybrać jakąś funkcję. Ale da się z tym żyć.

Atrakcyjnie wyglądające i proste w obsłudze są trzy pokrętła od klimatyzacji.

Na nowo zaprojektowane fotele zapewniają większą wygodę, niż wcześniej, mają dłuższe siedziska i większy zakres regulacji. W środku jest dużo praktycznych schowków, a bagażnik ma przyzwoitą pojemność 478 lub 467 l (w wersji 4WD) i regularne kształty. Mimo dość wysokiej dolnej krawędzi, dostęp do niego jest łatwy, dzięki dużej, otwieranej elektrycznie tylnej klapie.

Gama silników w nowej Dacii Duster się nie zmieniła

Tak samo jak w poprzedniej wersji Dustera, do wyboru są trzy jednostki napędowe w różnych wersjach. Podstawowa Dacia jest sprzedawana z wolnossącym silnikiem benzynowym o poj. 1,6 l i mocy 115 KM.

Podczas prezentacji nie jeździłem tym modelem. Pozostałe są wyposażone w turbodoładowanie. Jeden z nich o poj. 1,2 l (125 KM) jest zasilany benzyną, drugi - 1,5 l (90 lub 110 KM) - olejem napędowym. Dodatkowo niektóre odmiany można zamówić z napędem na obie osie lub automatyczną skrzynią biegów.

Początkowo w sprzedaży znajdą się tylko wybrane kombinacje. Modele z napędem 4x4 będą dostępne tylko z manualną skrzynią biegów. Zautomatyzowana 6-stopniowa przekładnia EDC na razie trafi wyłącznie do najpopularniejszego modelu dCi 110 KM z przednim napędem.

Zobacz takżeZamarzł mi płyn do spryskiwaczy. Co robić? Najlepiej pojedź na zakupy i nie ufaj poradom z forów

Zawieszenie nowego Dustera jest idealne na kiepskie drogi

Obie turbodoładowane jednostki napędowe dobrze sobie radzą z rozpędzaniem sporego, ale niezbyt ciężkiego (1200-1300 kg w zależności od wersji) SUV-a.

Benzynowy silnik o poj. 1,2 l i mocy 125 KM rozpędza przednionapędowego Dustera od 0 do 100 km/h w 10,4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 177 km/h. 110-konny turbodiesel ze skrzynią biegów EDC jest nieco wolniejszy - jego parametry wynoszą odpowiednio 11,9 s i 171 km/h.

Oba silniki są dobrze wyciszone i pracują kulturalnie. Mnie bardziej odpowiadała jazda wersją z benzynowym 125-konnym silnikiem benzynowym połączonym z gładko pracującą 6-biegową ręczną skrzynią.

Nowa Dacia Duster 2017Nowa Dacia Duster 2017 Łukasz Kifer

Słabe wyciszenie kabiny było jedną z większych wad poprzedniego modelu. W nowej wersji Dustera jest zaskakująco cicho.

To efekt kompleksowego podejścia do tematu - po pierwsze została zwiększona sztywność przedniej części nadwozia (ramy pomocniczej, podszybia i wsporników zawieszenia przednich kół).

Po drugie użyto nowych materiałów wygłuszających oraz zwiększono ich ilość. Po trzecie przednia szyba jest grubsza, niż w starszych wersjach.

Również zawieszenie Dustera zapewnia wysoki komfort, który doceniam tym bardziej, im gorsza staje się nawierzchnia. Na zakrętach SUV Dacii mocno się pochyla, ale prowadzi bezpiecznie.

Po przyzwyczajeniu się do mocnych przechyłów nadwozia, zakręty można pokonywać dość szybko. Jednak takie bujanie, w połączeniu z lekko pracującym układem kierowniczym o mało bezpośrednim przełożeniem powoduje, że za kierownicą Dustera czujemy się trochę jak w klasycznej terenówce.

To odwrotnie, niż w większość nowoczesnych aut SUV/crossover, które prowadzą się jak samochody osobowe. Medal zawsze ma dwie strony, dlatego pracę zawieszenia Dustera doceniamy najbardziej po zjechaniu z asfaltu. Bardzo dobrze sobie radzie nawet na nierównych szutrowych i kamienistych drogach.

Zobacz także: Zarysowałeś komuś auto i odjechałeś? Może cię to sporo kosztować

Nowa Dacia poradzi sobie również w umiarkowanie trudnym terenie

Kolejną cechą odróżniającą SUV-a Dacii od konkurentów są stosunkowo dobre własności terenowe. Oprócz sporego (21 cm) prześwitu i skoku zawieszenia, Duster charakteryzuje się przyzwoitymi kątami natarcia i zejścia oraz wykrzyżowaniem osi, które pozostało niezłe, pomimo zastosowania niezależnego zawieszenia tylnej osi w odmianach z napędem na cztery koła (wersje z przednim napędem mają z tyłu belkę skrętną).

Jeśli dodać do tego niższe przełożenia dwóch pierwszych biegów w wersji 4x4 oraz układy elektroniczne ułatwiające jazdę w ciężkich warunkach, okazuje się że mamy do dyspozycji auto o niezłej dzielności terenowej. Ciekawe jak wielu klientów z niej skorzysta.

Gdy właściciele Dacii Duster jednak spróbują jazdy w terenie, będą nad nimi czuwać układy wspomagające ich umiejętności: Hill Descent Control utrzymujący stałą prędkość na stromych zjazdach, Hill Start Assist pomagający ruszać na wzniesieniach oraz obraz z czterech kamer ułatwiający orientację w przestrzeni wokół samochodu. Całkiem nieźle jak na budżetowy SUV.

Zobacz także: Po czym poznać, że samochód ma duży przebieg? Nie dajcie się oszukać handlarzom cofającym liczniki

Podstawowa wersja nowej Dacii Duster ma znakomitą cenę

Największą niespodzianką jest właśnie cena nowego Dustera. Jeszcze nie znamy całego cennika, ale podstawowy model będzie można kupić już za niecałe 40 tys zł. Rzecz jasna taka wersja będzie miała pod maską najsłabszy silnik 1.6 i ubogie wyposażenie (bez klimatyzacji oraz jakichkolwiek luksusów), ale mechanicznie to tak samo dobre auto, jak droższe modele.

Ceny pozostałych odmian również mają być utrzymane na rozsądnym poziomie, ale czy Dacia spełni tę obietnicę, przekonamy się później.

Nowy SUV Dacii jest skazany na sukces

W zmodernizowanej Dacii Duster naprawiono wszystkie większe błędy popełnione, przy projektowaniu poprzedniej wersji. Stała się dzięki temu znacznie bardziej dojrzałym samochodem. W dodatku jest praktyczna i uniwersalna. Za drobną wadę można uznać własności jezdne, bardziej przypominające auto terenowe, niż osobówkę, ale użytkownicy lubiący opuszczać asfalt, docenią wiążące się z tym przyzwoite własności terenowe

Więcej o:
Copyright © Agora SA