Jak często wymieniać płyn chłodniczy i płyn hamulcowy?

Wielu kierowców zapomina o regularnej wymianie płynu hamulcowego i płynu chłodniczego, skupiając się jedynie na harmonogramie wymiany oleju silnikowego. Tymczasem, zaniechania w tym zakresie grożą poważnymi konsekwencjami. Jak często wymieniać płyn chłodniczy i płyn hamulcowy?

Odpowiednie chłodzenie i sprawność hamulców wpływają nie tylko na poprawność działania poszczególnych układów samochodu, ale także na bezpieczeństwo. A wraz z upływem czasu, płyn hamulcowy i płyn chłodniczy tracą swoje właściwości. Zatem, jak często należy wymieniać płyn chłodniczy i płyn hamulcowy?

Regularnie kontroluj poziom płynów eksploatacyjnych

Poziom większości płynów można sprawdzić samodzielnie. Producenci pojazdów umieszczają na zbiorniczkach z płynami podziałki z zaznaczonymi poziomami określającymi minimum oraz maksimum. Informację o zalecanym poziomie poszczególnych cieczy znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Stan płynu chłodniczego sprawdzamy przy zimnym silniku.

Zobacz także: Jazda na zbyt niskich obrotach może doprowadzić do finansowych tarapatów

Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy?

Każdy producent pojazdu określa interwały wymian kluczowych dla kondycji samochodu podzespołów. Płyn chłodniczy jest jednym z najbardziej istotnych czynników mających wpływ na sprawność wielu elementów. Utrzymuje właściwą temperaturę jednostki zarówno zimą, jak i latem. Niektóre koncerny zalecają wlewanie świeżego specyfiku co dwa lata, inni natomiast co trzy lub cztery. Niemniej, większość specjalistów jest w tej kwestii zgodna i wskazuje na wymianę krzemianowego specyfiku (oznaczenie IAT) co dwa lata, a bezkrzemianowego (OAT) co 5.

Jak sprawdzić jakość płynu chłodniczego?

Jakość płynu chłodniczego (to, czy ma jeszcze odpowiednie właściwości) możemy sprawdzić przy użyciu odpowiedniego przyrządu. Kosztuje 15-20 złotych i mierzy temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej.

Jeżeli ta, jest zbyt wysoka, należy się liczyć z wymianą płynu, gdyż pierwsze mrozy doprowadzą do jego krzepnięcia, co wygeneruje ryzyko pęknięcia wewnętrznych elementów silnika.

Zobacz także: Zarysowałeś komuś auto i odjechałeś? Może cię to sporo kosztować

Dlaczego warto wymieniać płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy ma wiele chemicznych dodatków, które mają na celu niwelowanie jego żrących właściwości. Po wielu latach eksploatacji, ich aktywność spada, co może rozpocząć proces kiełkowania rdzy w podzespołach układu chłodzenia. Niewydajny system szybko doprowadzi do przegrzania silnika i kosztownej naprawy.

Jaki płyn chłodniczy stosować?

Każdy producent pojazdów jasno określa w instrukcji, jaki płyn chłodniczy najlepiej stosować. Jeśli go ubywa, należy uzupełniać czynnik produktem tego samego producenta. W skrajnej sytuacji, np. gdy awaria nastąpiła w trasie, ratunkiem będzie dolanie do chłodnicy nie więcej, niż pół litra wody destylowanej lub takiej prosto z kranu. Mieszanie ze sobą różnych płynów nie jest wskazane z uwagi na możliwość wzajemnego "zwalczania" dodatków neutralizujących żrące właściwości.

Trzeba też pamiętać, by dolewać cieczy tylko po wystygnięciu silnika. W układzie chłodzenia panuje podwyższone ciśnienie, więc po otwarciu zbiorniczka wyrównawczego może dojść do wylania płynu chłodzącego. Jego kontakt ze skórą poskutkuje oparzeniami.

Zobacz także: Zamarzł mi płyn do spryskiwaczy. Co robić? Najlepiej pojedź na zakupy i nie ufaj poradom z forów

Wkurzają cię korki? Zobacz, w jaki sposób powinno się jeździć, żeby je rozładować

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Mając na względzie bezpieczeństwo, należy też regularnie kontrolować stan płynu hamulcowego. Jego stopniowe zużycie, wprost proporcjonalnie przekłada się na pogorszenie skuteczności hamulców. Zaniechanie wymiany może też doprowadzić do korozji całego układu, co skutkuje szybszym wyeksploatowaniem klocków, szczęk, tarcz lub bębnów.

Objawy zużycia płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne – pochłania wilgoć z powietrza. Spada temperatura jego wrzenia, a wspomniana wilgoć przedostaje się do układu i w konsekwencji może doprowadzić do zagotowania cieczy przy dłuższym i mocniejszym hamowaniu. W skrajnej sytuacji, słabsza wydajność przy wytracaniu prędkości będzie tragiczna w skutkach.

Podobnie jak płyn chłodniczy, tak i poziom hamulcowego sprawdzamy na skali umieszczonej na zbiorniczku. Odpowiedni poziom mieścić się między maksymalnym a minimalnym wyróżnikiem. Wyeksploatowany płyn hamulcowy, zmienia kolor na ciemny.

Zobacz także: Nowe przepisy dotyczące kierowców. Od 4 czerwca 2018 r. duże zmiany w redukcji punktów karnych

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Mechanicy zgodnie zalecają wymianę płynu hamulcowego co dwa lata lub 60 tysięcy kilometrów. Jego poziom należy kontrolować podczas każdego przeglądu i jakiejkolwiek ingerencji specjalisty w układ hamulcowy. Można też wyposażyć się w tester weryfikujący zawartość wody w płynie. Jeśli jej poziom przekracza 3 procent, płyn nadaje się do wymiany.

Jeśli użytkownik zauważy niedobór płynu hamulcowego, nie ma przeciwwskazań, by mieszać ze sobą specyfiki pochodzące od różnych producentów. Należy mieć tylko na względzie, by wskaźnik DOT na każdym produkcie był identyczny.

Wymiany płynów - koszty

Ciecze krążące w „krwioobiegu” auta nie są drogie. 500 mililitrów płynu hamulcowego kosztuje około 20-25 złotych. Za 5 litrów płynu chłodniczego trzeba zapłacić około 20-35 złotych. Remont silnika lub usterka układu hamulcowego będąca następstwem zaniedbań pochłonie od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Wobec tego, trafne w tym przypadku okazuje się hasło: „kontrola najwyższą formą zaufania”.

Więcej o:
Komentarze (8)
Jak często wymieniać płyn chłodniczy i płyn hamulcowy?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • fakej

    Oceniono 12 razy 12

    powietrze w oponach też z czasem traci swoje właściwości

  • Gość: Gupik_Hooyek

    Oceniono 9 razy 9

    Następnym razem, jak będziecie pisać podobny artykuł, zastosujcie się do jednej rady. Jako konsultanta weźcie dobrego mechanika z dobrego warsztatu, a nie serwisowca z ASO. Unikniecie dzięki temu kompromitacji, a osoba pisząca uniknie firmowania bzdur swoim nazwiskiem.

  • hiszpan25

    Oceniono 7 razy 5

    Zaniechanie wymiany może też doprowadzić do korozji całego układu, co skutkuje szybszym wyeksploatowaniem klocków, szczęk, tarcz lub bębnów. - większej bzdury dawno nie czytałem... Stary płyn przyspiesza zużycie klocków. Tak samo jak pompowanie opon powietrzem a nie azotem powoduje szybsze zużywanie opon... A tankowanie zwykłego paliwa a nie super extra mega giga racing rally piwoduje szybsza rdzewienie wału korbowego...

  • student_zebrak

    Oceniono 3 razy 3

    belkot
    szkoda czasu na prostowanie idiotyzmow

  • Gość: Janusz

    Oceniono 2 razy 2

    Wodę z kranu do chłodnicy? Brawo za takie rady! Do chłodnicy TYLKO woda DEMINERALIZOWANA!

  • Gość: Ulg

    Oceniono 4 razy 2

    "Jak często wymieniać płyn chłodniczy i płyn hamulcowy?"
    Jest takie magiczne coś, co się zwie instrukcją obsługi. Wobec powyższego cały ten artykuł jest bezsensowny.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX