Logotypem Polestar do niedawna oznaczano najbardziej sportowe odmiany samochodów Volvo. Markę można było porównywać do tego, czym dla Mercedesa jest AMG, a dla BMW - M GmbH, czyli ich sportowe oddziały. Jednak Szwedzi (a raczej ich chińscy właściciele) ogłosili niedawno, że Polestar nie będzie już tym, czym było do tej pory. Wydzielono osobną markę, która specjalizuje się w samochodach hybrydowych i elektrycznych.
Nowa marka rozpoczęła już budowę fabryki w chińskim mieście Chengdu. Zakłady mają być gotowe pod koniec 2018 r., chwilę wcześniej Polestar rozpocznie przyjmowanie zamówień na swój pierwszy model. W 2019 r. Chińczycy zamierzają zbudować sieć dealerską, a w wybranych krajach pojawią się tzw. Polestar Spaces, czyli salony sprzedaży chińsko-szwedzkiej marki. Oprócz Chin priorytetowym rynkiem dla Polestara mają być Stany Zjednoczone, w Europie marka w pierwszej kolejności skupi się na Niemczech, Szwecji, Holandii i Norwegii.
Pierwsze dostawy Polestara 1 do kierowców zostały zaplanowane na "połowę 2019 r.".
Polestar już zapowiedział kolejne dwa samochody. Polestar 2 będzie elektrycznym sedanem (ma pojawić się pod koniec 2019 r.), a Polestar 3 crossoverem (okolice 2020/21 r.).
Polestar 1 Fot. Polestar/Volvo
Pierwszy model Polestar bazuje na skróconej płycie podłogowej SPA. Hybrydowy model ma 4,5 metra długości – jest o 65 cm krótszy od najdłuższej odmiany Volvo S90.
Dwudrzwiowe coupe o opływowych liniach wyposażono w jeden silnik spalinowy i dwa elektryczne umieszczone przy tylnych kołach. Cały zestaw generuje 600 KM maksymalnej mocy i 1000 Nm momentu obrotowego, a naładowana do pełna bateria pozwala przejechać 150 km.
Polestar 1 fot. Polestar
Jest to pierwszy samochód na świecie, w którym wykorzystano nowoczesne zawieszenie zaprojektowane przez firmę Ohlins - Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). Producent zapowiada, że pierwszy pokonany zakręt pokaże możliwości tej konstrukcji. Każdy amortyzator wyposażono w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni i styl jazdy kierowcy. Czas reakcji wynosi zaledwie 2 ms – tyle wystarczy, żeby całkowicie zmienić charakterystykę pracy zawieszenia. Poza tym kierowca może wybrać jeden z zaprogramowanych trybów.
Polestar 1 jest pierwszym samochodem od szwedzkiego producenta, którego nadwozie jest wykonane w większości z włókna węglowego. Zastosowanie materiału pozwoliło obniżyć masę o 230 kg, zwiększyć sztywność nadwozia oraz maksymalnie obniżyć środek ciężkości.
Polestar 1 fot. Polestar
Klienci Polestara będą mogli korzystać z samochodów bez konieczności ich posiadania. Kwota subskrypcji będzie zawierała wszystkie koszty związane z eksploatacją samochodu w jednej stałej, miesięcznej opłacie. W ramach tej usługi znajdzie się również serwis door-to-door pozwalający przeprowadzić obsługę techniczną samochodu. Użytkownik Polestara może wypożyczyć inne auto, a w razie potrzeby pomoże mu concierge.
Okres użytkowania samochodu wyniesie od dwóch do trzech lat. Po zakończeniu kontraktu klient zwróci aut, które zostanie gruntownie sprawdzone, a dopiero później trafi w ręce kolejnego klienta.