Kompaktowe SUV-y podbijają Europę. Na szycie Nissan, ale VW i Peugeot gonią w szaleńczym tempie

Od kilku lat rośnie moda na kompaktowe auta sportowo-rekreacyjne. Klienci w Europie coraz częściej wybierają takie samochody zamiast klasycznego hatchbacka czy sedana. Które modele cieszą się największą popularnością?

Magazyn Automotive News Europe podaje, że w 2016 roku sprzedano w Europie 1,5 mln kompaktowych SUV-ów, ale już w 2017 sprzedaż wzrośnie do 1,8 mln, a w 2020 na rynku znajdzie się około 2 mln nabywców na takie samochody.

Od stycznia do października 2017 roku na terenie Europy SUV-y i crossovery stanowiły 10 proc. europejskiego rynku samochodów osobowych. W porównaniu z ubiegłym rokiem jest to wzrost o 1,9 proc. Tego typu auta mają największy udział w łotewskim rynku – 18,3 proc. Na drugim miejscu jest Estonia (18,2 proc.), a na trzecim Irlandia – 17,7 proc.

Zobacz także: Sprawdzają, z kim się spotykasz, ile masz lat i gdzie parkujesz - tak ubezpieczyciel wylicza OC

Prawie 60 proc. kompaktowych SUV-ów wyjeżdżających z salonów ma pod maską silnik Diesla. Wersje z silnikiem benzynowym mają 35 proc. udziału, a pozostała część to hybrydy. Średnia cena takiego samochody wynosiła 31,9 tys. euro (prawie 135 tys. zł). Dla porównania średni koszt zakupu auta kompaktowego to 26,4 tys. euro (ponad 110 tys. zł).

Oto lista najpopularniejszych SUV-ów sprzedawanych w Europie od początku tego roku. Warto zwrócić uwagę na zawrotny wzrost sprzedaży Volkswagena Tiguana i Peugeota 3008 (aż 157 proc.):

01. Nissan Qashqai - 195 118 szt. (+8,2 proc.)

02. Volkswagen Tiguan - 179 411 szt. (+45 proc.)

03. Peugeot 3008 - 122 984 szt. (+157 proc.)

04. Hyundai Tucson - 115 776 szt. (-3,3 proc.)

05. Ford Kuga - 114 651 szt. (+20 proc.)

06. Kia Sportage - 102 989 szt. (-7,0 proc.)

07. Renault Kadjar - 84 230 szt. (-13,5 proc.)

08. Seat Ateca - 58 382 szt.

09. Nissan X-Trail - 57 503 szt. (+19 proc.)

10. Toyota RAV4 - 54 242 szt. (+0,6 proc.)

Który z SUV-ów Twoim zdaniem będzie nr 1 za rok?
Więcej o:
Komentarze (50)
Sprzedaż SUV-ów w Europie - Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Kuba

    Oceniono 9 razy 7

    Mam Qashqaia, nowego po lifcie, ale daleko mi do chwalenia się, że posiadam "SUVa". To zwykły kompakt z podniesionym lekko zawieszeniem.

  • kertog123

    Oceniono 13 razy 3

    Peugeot rządzi !! Wzrost największy i samochód najlepszy :)

  • kafeteria

    Oceniono 2 razy 2

    nie zmiażdżył? Polacy go nie pokochali? świat się kończy.....

  • Gość: K1

    Oceniono 32 razy 2

    Nie ma co się dziwić popularności SUVów. (ylko najpierw trzeba się przejechać SUVem żeby zrozumieć). Oferują wyższą pozycję za kółkiem, większy prześwit, więcej miejsca, przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowych wymiarów i poręczności. Ja lubię qashqaia.

  • Gość: adamiec

    Oceniono 16 razy 2

    Nissan jest najlepszy!!! Najlepszy znany Polski rajdowiec też to wie!!!

  • antoniferdynand

    Oceniono 1 raz 1

    O ile jeszcze byłem kiedyś w stanie zrozumieć fenomen pokracznych ale praktycznych minivanów (do posiadania których dzisiaj mało kto się przyznaje) o tyle fenomenu SUVów nigdy nie zrozumiem poza względami marketingowymi. Pojazd cięższy i ze zdecydowanie wyższym punktem ciężkości ma zdecydowanie gorsze zdolności jezdne. Wysokość przekłada się na większy opór powietrza (hałas, spalanie), bagażnik zazwyczaj nie rozpieszcza a wsadzenie rowerów na dach to też większy problem. Jednocześnie też cena takiego ustrojstwa jest zazwyczaj wyższa o minimum 20% względem podobnego pojazdu w niższej budzie, czy jak kto woli - za te same pieniądze możemy mieć auto wyższego segmentu tej samej marki w normalnej sylwetce. Dominująca część sprzedaży SUV to pojazdy z napędem na jedna oś co dowodzi, że właściwości pozaszosowe nie mają tu znaczenia. Auto gorzej nadaje się na dłuższe trasy a w mieście wyższy prześwit nie znajduje uzasadnienia.
    Poza tym moim prywatnym zdaniem większość tych pojazdów jest po prostu brzydka i nie umywa się do brył typu coupe czy sedanów a nawet klasycznych kompaktów. .

  • samochodemwszedzie

    Oceniono 6 razy 0

    Jakoś to niepasuje do propagandy GWprawdy że na zachodzie to wszyscy na rowerkach no ale może w Moto macie bardziej ogarniętych! Dla mnie SUVy to troche zabawki modnisiów jak te wszystkie brody i rurki wole Impreze albo nawet starszego TypeRka to daje więcej przyjemności!

  • Gość: boyscout

    Oceniono 4 razy 0

    bardzo dziwne ze Europa ktora pozwala na trujace diesle

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX