Volkswagen Tiguan Allspace w 5 punktach. Wrażenia z pierwszych polskich jazd

01.12.2017 14:00
Volkswagen Tiguan Allspace

Volkswagen Tiguan Allspace (fot. VW)

Volkswagen Tiguan Allspace to brat bliźniak ciepło przyjętej w Polsce Skody Kodiaq. Czym nowy model chce się wyróżnić na rynku i jak sprawuje się na polskich drogach? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas pierwszych jazd w Polanicy Zdrój

Volkswagen Tiguan Allspace to zupełnie nowy model w ofercie niemieckiego producenta. Duży SUV zadebiutował już na rynku amerykańskim, a teraz przyjechał do Europy. W Polsce można już na niego składać zamówienia, a pierwsze egzemplarze trafią do kierowców lada chwila.

Volkswagen Tiguan Allspace - dane techniczne

Tiguan Allspace w ofercie Volkswagen wpisuje się pomiędzy zwykłego Tiguana a flagowego SUV-a z Wolfsburga, Touarega. W porównaniu z Tiguanem model Allspace ma rozstaw osi większy o 109 mm i jest dłuższy o 215 mm. Nowy SUV mierzy więc 4701 mm długości i 2790 mm rozstawu osi. Allspace występuje w dwóch odmianach: pięcio- lub siedmiomiejscowej z dodatkowym, trzecim rzędem siedzeń. Bagażnik Tiguana Allspace połknie aż 760 l, a po złożeniu kanapy nawet 1920 l. Z trzecim rzędem siedzeń to odpowiednio: 700 i 1775 l. Bagażnik przedłużonego Tiguana deklasuje nawet Skodę Kodiaq, dotychczasowego lidera segmentu.

Kierowca ma do wyboru 6 jednostek napędowych. Po stronie benzynowej znajdziemy 1.4 TSI 150 KM (tylko z manualem i napędem na przód), 2.0 TSI 180 KM oraz 2.0 TSI 240 KM, w obydwu mocniejszych benzynach DSG i 4Motion to standard. Wysokoprężne silniki to 2.0 TDI 150 KM (tutaj za DSG i 4Motion trzeba dopłacić), 2.0 TDI 190 KM i 2.0 TDI 240 KM, w mocniejszych silnikach również DSG i 4Motion nie wymagają dopłaty.

Volkswagen Tiguan AllspaceVolkswagen Tiguan Allspace fot. VW

Volkswagen Tiguan Allspace - dla kogo to samochód?

Volkswagen Tiguan Allspace został zaprojektowany dla kierowcy z "klasy średniej o ponadprzeciętnych zarobkach". Dlatego auto jest dość drogie, a cennik otwierają od razu bardzo bogato wyposażone odmiany. Na liście opcji znajdziemy też pozycje dotąd zarezerwowane dla klasy premium - wirtualne zegary, wyświetlacz HUD, olbrzymi ekran dotykowy, kamery 360, zaawansowanego asystenta jazdy w korkach czy masę systemów bezpieczeństwa. Taki ruch może się wydawać ryzykowny, ale VW wie co robi. Przedstawiciele marki zdradzili nam na prezentacji, że bazowa, 150-konna wersja cieszy się znikomym zainteresowaniem. Polski oddział najwięcej zamówień przyjął na wersję 2.0 TDI 190 KM, a tej ceny startują od 165 890 zł.

Kierowca Tiguana opisywany jest jako "młody i aktywny". Allspace ma być idealnym partnerem w wypadzie na narty, snowboard czy surfing. Sprawdzi się także jako spore auto rodzinne. Stąd przepastny bagażnik, możliwość łatwego złożenia kanapy, dodatkowy rząd siedzeń czy system automatycznego otwierania i zamykania klapy bagażnika. Praktycznych i przestronnych SUV-ów mamy na rynku sporo, ale Tiguan Allspace chce przekonać do siebie kierowców także lekko sportowym charakterem i umiejętnościami terenowymi. Każdy Tiguan Allspace ma wzmocnioną osłonę podwozia, a napęd 4Motion naprawdę pozwala zjechać z utwardzonych dróg.

Co z tym sportem? Jeździłem przedłużonym Tiguanem w okolicach Polanicy Zdrój. Trasa zahaczała o Drogę Stu Zakrętów, Zieleniec i Autostradę Sudecką. Na ostrych zakrętach Tiguan pokazał, że jest twardszy, bardziej zwarty i znacznie precyzyjniejszy w prowadzeniu od wszystkich swoich konkurentów. Taka charakterystyka SUV-a wcale nie musi być zaletą dla klienta, który szuka rodzinnego auta, ale dla "młodego i aktywnego" - już jak najbardziej.

Volkswagen Tiguan AllspaceVolkswagen Tiguan Allspace fot. VW

Volkswagen Tiguan Allspace - ceny, konkurencja

Tiguan Allspace ma 4,7 m długości. Na polskim rynku znajdziemy mu kilku konkurentów o podobnych rozmiarach. Paradoksalnie najgroźniejszym rywalem Allspace'a może być bliźniacza Skoda Kodiaq w wyższych wersjach wyposażenia. Ale w segmencie mamy także światowy bestseller Nissan X-Traila, chwalonego Peugeota 5008 czy Mitsubishi Outlandera. Tiguan Allspace może być także ciekawą alternatywą dla trochę mniejszych Toyoty RAV4 i Hondy CR-V.

Tak prezentuje się dokładny cennik nowego SUV-a Volkswagena:

Volkswagen Tiguan AllspaceVolkswagen Tiguan Allspace fot. VW

W przyszłym roku bazowy silnik 1.4 TSI zostanie zastąpiony nowocześniejszą jednostką 1.5 TSI z systemem dezaktywacji cylindrów.

Volkswagen Tiguan AllspaceVolkswagen Tiguan Allspace fot. VW

Volkswagen Tiguan Allspace - wrażenia po pierwszych jazdach

W ciężkich warunkach (Allspace'm jeździłem wczoraj, a wtedy w prawie całej Polsce spadł śnieg) i na wymagającej, pełnej trasie pełnej zakrętów Volkswagen spisywał się bez zarzutu. O świetnym, dającym sporo pewności i frajdy (oczywiście, jak na SUV-a) prowadzeniu już wspomniałem. Pochwalić muszę też napęd 4Motion, który nie miał najmniejszego problemu ze śliską nawierzchnią i grubą warstwą śniegu w Zieleńcu. Moim zdaniem, pod tym względem Tiguan Allspace to najlepszy SUV w segmencie. Ze sporym SUV-em znakomicie radzi sobie także 240-konny diesel, który zapewnia bardzo dynamiczną jazdę. Słabszy, 150-konny diesel to propozycja dla spokojniejszych kierowców. Daje radę, ale pod pełnym obciążeniem z pewnością nie będzie demonem prędkości. Tylko te dwie jednostki mogliśmy przetestować w Polanicy.

Tiguan Allspace robi też bardzo dobre wrażenie jakością wykonania i wyposażeniem. Pod tym względem SUV VW to również czołówka segmentu, ale to nie powinno dziwić, jeżeli spojrzymy na cenę. Jakość materiałów i ich spasowanie po prostu musiały być nienaganne. Miłośnicy nowych technologii z pewnością docenią wirtualny kokpit, zapewniający szerokie możliwości personalizacji oraz elegancko wkomponowany w konsolę centralną 9,2-calowy ekran. System multimedialny zapewnia integrację ze smartfonami (Apple CarPlay i Android Auto), a także może się łączyć z Internetem, informując nas o korkach na trasie, którą jedziemy, cenach benzyny na pobliskich stacjach, najważniejszych informacjach ze świata albo pogodzie w miejscu docelowym.

Przestronność i praktyczność Tiguana Allspace to jego kolejne zalety. Bagażnik wygląda świetnie nie tylko na papierze, a z tyłu spokojnie usiądą wysokie osoby. We wnętrzu wygospodarowano też sporo schowków.

Volkswagen Tiguan AllspaceVolkswagen Tiguan Allspace fot. VW

Volkswagen Tiguan Allspace - dlaczego Tiguan Allspace, a nie Skoda Kodiaq?

Choć to dwa dwa bliźniaczo podobne do siebie samochody, to zostały zaprojektowane z myślą o innym kliencie. Skoda Kodiaq to model bardziej rodzinny - czeski SUV jest miękki, bardziej komfortowy, skrzynia DSG jest w nim zestrojona z myślą o spokojnej i oszczędnej jeździe (szybko wrzuca wyższe biegi, a redukcji o dwa przełożenia unika jak ognia), a Kodiaq w ostrych zakrętach nieprzyjemnie się przechyla. Skoda jest też wyraźnie tańsza (wyjściowo 92 400 zł), oferowana jest ze słabszymi jednostkami (1,4 TSI 125 KM), a wiele wersji nie ma napędu 4x4 i automatu.

Z kolei Tiguan Allspace to propozycja dla kogoś, kto woli twardsze i bardziej dynamiczne SUV-y. Prawie każdy Tiguan ma napęd 4Motion, auto bardzo dobrze czuje się w zakrętach, a w ofercie znajdziemy aż 220- i 240-konne silniki, których w czeskim bliźniaku nie ma (mają się pojawić dopiero w sportowej wersji). Allspace to także lepsze wykonanie i bogatsze wyposażenie. Wszystko to odbija się na wysokiej cenie, bo wyjściowo Tiguan jest od czeskiego SUV-a aż o 24 690 zł droższy.

Volkswagen Tiguan AllspaceVolkswagen Tiguan Allspace fot. VW

Nie będę ukrywać, że po krótkich pierwszych jazdach Volkswagen Tiguan Allspace zrobił na mnie znakomite wrażenie. Wydaje mi się, że 4,7-metrowy SUV z Wolfsburga może się okazać jednym z najlepszych aut w klasie. Mało którym SUV-em jeździ się tak przyjemnie i mało który ma do zaoferowania aż tyle przestrzeni w środku. Jednak chwaląc Allspace'a nie można zapomnieć o jego bardzo wysokiej cenie. Przedłużony Tiguan swoje kosztuje i na rynku będzie rywalizował tylko z wyższymi wersjami swoich konkurentów.

Koncern VAG zdecydował się mocno zróżnicować swoją ofertę. Skoda Kodiaq to bezpośredni rywal Peugeota 5008 i Nissana X-Traila. Volkswagen Tiguan Allspace chce zagospodarować mały wycinek rynku - kierowców bogatszych i bardziej wymagających. Stąd aż tak mocne wersje silnikowe, bogate wyposażenie i brak wersji bazowych. Zobaczymy, jak taka strategia sprawdzi się w Polsce.

Volkswagen Tiguan Allspace

Czy Twoim zdaniem Volkswagen Tiguan Allspace odniesie sukces na polskim rynku?
Zobacz także
  • Volkswagen Amarok Volkswagen Amarok wybrany pickupem roku
  • Volkswagen rozbuduje zakład produkcji silników w Polkowicach Pracownicy polskiego Volkswagena domagają się podwyżek
  • Volkswagen California XXL Concept Nowy Volkswagen wyjedzie z polskiej fabryki!
Komentarze (45)
Volkswagen Tiguan Allspace - test, recenzja, opinia, ceny, konkurenci
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Marek

    Oceniono 18 razy 10

    ciekawe czy aktywny tempomat tez przestaje działać gdy zadymka nawali 0,5 cm sniegu na logo VW na masce pod którym ukrywa sie radar. wtedy wszystkie asystenty (front assist, wykrywanie pieszych, tempomat_ - przestaja działać. Tak jest w Passacie B8. Jak mozna było zaprojektowac takie badziewie, czemu dziennikarze nie krzycza o tym?

  • Gość: przegość

    Oceniono 8 razy 6

    Acha... Znów się zaczyna... jeszcze nie wjechał do salonów , a już jest najlepszy... z tymi silnikami i z tą ceną to nigdy nie przebije Freemont-a V6

  • u-204

    Oceniono 11 razy 5

    Zwykły nudny dupowóz stworzony przez oszukańczy koncern VW - znany z machlojek, przekrętów i szwindli.

  • Gość: SKF

    Oceniono 10 razy 4

    Wyglada OK, tylko zeby mial normalny automat. VW wycofuje sie z DSG na rynku USA. Konwerter momentu obrotowego z lock-upem jest lepszy niz dwa zmechanizowane sprzegla.

  • porque

    Oceniono 2 razy 2

    Kolejne badziewie od VW dla frajerow z silniczkiem jak w odkurzaczu:)) Kto wogole kupuje ten zlom??

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane