Nowy Fiat 500L. Sprawdziliśmy, jak jeździ wersja po liftingu

Fiat 500 jest jednym z najbardziej urokliwych samochodów na rynku i w tej chwili właściwie sam unosi z powodzeniem ciężar wizerunku Fiata. 500L to jego wersja powiększona do rozmiarów miejskiego minivana i w wyniku tego procesu stracił atrakcyjny wygląd.

Podobnie jest z rozmaitymi „nadmuchanymi” wersjami Mini, ale im nie wydaje się aż to szkodzić aż tak bardzo.

Oczywiście duża "Pięćsetka" jest znacznie bardziej praktyczna od bazowego modelu, jednak nie wygląda atrakcyjnie, co najwyżej przeciętnie. Mimo zachowania kluczowych elementów stylistycznych nadwozia, całość nie prezentuje się imponująco. Wygląd to kwestia gustu, jednak w tym przypadku opinie wydają się jednoznaczne.

Fiat 500LFiat 500L Fiat

Zobacz także: Kiedy wolno parkować po lewej stronie ulicy? Przepisy w tej kwestii nie są jednoznaczne

Kierowca w 500L poczuje się bardzo dobrze, ale wnętrze jest przeciętnie wykończone

Nowy Fiat należy do kategorii miejskich minivanów - mierzy nieco ponad 4,1 m długości.
To rozmiar optymalny do poruszania się w miejskich warunkach. Ma też niewielu bezpośrednich konkurentów - vanów o porównywalnych rozmiarach jest na rynku jak na lekarstwo.

Tylko że moda na minivany minęła kilka lat temu, teraz wszyscy chcą mieć SUV-y lub cokolwiek przypominające auto terenowe.

Przestronność wnętrza w przypadku obu rodzajów nadwozi jest podobna, tak samo jak pozycja za kierownicą. Siedzi się dość wysoko, ale wygodnie.

Widoczność na wszystkie strony jest bardzo dobra, dzięki dodatkowym oknom przy przednich i tylnych słupkach nadwozia.

W przeciwieństwie do „małej” 500, kierownicę można regulować również na odległość, dzięki czemu przygotowanie wygodnej pozycji do jazdy nie powinno stanowić problemu.

Wskaźniki są czytelne, przełączniki pod ręka, fotele wygodne, a dźwignia zmiany biegów umieszczona idealnie.

Z przodu jest sporo miejsca, ale ilość przestrzeni na tylnej kanapie oraz pojemność bagażnika (455 l), trzeba określić jako przeciętną. Tak samo jak twarde tworzywa sztuczne użyte do wykończenia wnętrza, ale jakość ich montażu jest wysoka. Poza tym w kabinie znajdziemy dużo praktycznych schowków, a zastosowany system nawigacji satelitarnej TomTom jest jednym z najlepszych na rynku.

Zobacz także: Będzie jedna tablica dla wielu pojazdów

Duży wybór udanych silników, ale tylko jeden turbodiesel

Do wyboru jest kilka udanych jednostek napędowych, chociaż w większości przypadków nie zapewniają dość ciężkiemu autu znakomitych osiągów. Poza tym na nadwozie dość mocno przenoszą się wibracje z silników.

Mimo to, minivanem Fiata jeździ się przyjemnie, głównie dzięki temu, że zawieszenie jest bardzo udanym kompromisem między komfortem, a dobrym prowadzeniem.

Zastosowano klasyczny zestaw: kolumny MacPherson przy przednich kołach i belkę skrętną z tyłu, ale zestrojenie całości jest niemal wzorowe.

Najciekawsza wersja silnikowa to turbodiesel MultiJet 1.6 zespolony z sześciobiegową skrzynią. W tym przypadku osiągi są w pełni wystarczające do sprawnej jazdy w każdych warunkach.

Silnik jest elastyczny i, jak na jednostkę wysokoprężną, ma dość wysoką kulturę pracy, zużycie paliwa również nie powinno nieprzyjemnie zaskakiwać. Jedyną wadą jest wysoka cena.

Do wyboru są jeszcze trzy inne silniki, wszystkie benzynowe i wszystkim brakuje momentu obrotowego do sprawnego rozpędzania ważącego blisko 1,4 tony auta.

Fiat 500 LFiat 500 L Fiat

Cennik otwiera wersja wyposażona w wolnossący silnik o poj. 1,4 l i mocy 95 KM. Następny jest dwucylindrowy turbodoładowany TwinAir o poj. 0,9 l i mocy 105 KM. Gamę jednostek benzynowych wieńczy T-Jet o pojemności 1,4 l i takiej samej mocy maksymalnej, jak turbodiesel, ale zauważalnie gorszą charakterystyką momentu obrotowego.

Zobacz także: Jak pozbyć się porzuconego pojazdu blokującego miejsce parkingowe?

Możliwości indywidualizacji 500L nie wystraszą konkurencji

Wyposażenie dodatkowe Fiata 500L jest bogate. Dzięki różnym opcjom można sprawić, że wygląd minivana będzie bardziej oryginalny.

Dostępny jest także system automatycznego hamowania z laserowym czujnikiem. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa kolizji, samochód automatycznie zahamuje z prędkości poniżej 30 km/h.

Za dopłatą, wskazówki nawigacji będą wyświetlane na dotykowym ekranie o przekątnej 7 cali. System współpracuje również CarPlay oraz Android Auto, więc posiadacze wszystkich smartfonów na rynku powinni być zadowoleni z możliwości integracji.

W ofercie jest również dużo praktycznych dodatków zwiększających funkcjonalność wnętrza i przestrzeni bagażowej. Problem w tym, że wszystkie powodują wzrost już i tak stosunkowo wysokiej ceny auta.

Fiat 500LFiat 500L Fiat

Fiat 500L jest miejskim minivanem, a jego cennik zaczyna się od 52 tys. zł. To nie tak źle, ale za najatrakcyjniejszą wersję 1.6 MultiJet zapłacimy co najmniej 70 tys. zł.

Za podobną cenę można kupić sporo samochodów o podobnie przestronnym nadwoziu - crossovery, małe SUV-y i klasyczne auta kompaktowe. Oczywiście w ofercie Fiata znajduje się również uterenowiona wersja tego modelu, nazwana 500X, ale ona z kolei ma mniej przestronne wnętrze, a cena znowu idzie w górę.

Zobacz także: Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu? I ile taki przegląd kosztuje

Serce kontra rozsądek

Summa summarum, 500L po modernizacji to udany i dopracowany samochód, ale ma silną konkurencję i pod wieloma względami jest przeciętny.

Poza tym brak mu silnego charakteru i atrakcyjnego wizerunku. Cały ładunek emocjonalny związany z „pięćsetką” zagarnął jego mniejszy brat. A wtedy przy podejmowaniu decyzji o kupnie nowego auta większą rolę zaczyna pełnić rozsądek, który podpowiada, że na rynku można znaleźć lepsze propozycje.

Więcej o:
Komentarze (10)
Test Fiat 500L
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: tysiuncpińcetmoże

    Oceniono 22 razy 18

    Jeżeli bagażnik 450l w aucie o długości nieco ponad 4 metrów to "przeciętnie", to ile musi mieć, żeby się wyróżniać? 600l?

  • Gość: pepe

    Oceniono 16 razy 16

    "w ofercie Fiata znajduje się również uterenowiona wersja tego modelu, nazwana 500X" - nie, to nie jest uteronowiona wersja 500L, lecz zupełnie inny model. Wizyta na stronie fiata rozwiąże tę zagadkę. Sugerowałbym lepszy reaserch przed popełnieniem artykułu, bo to żenada.

  • zubidu

    Oceniono 19 razy 15

    I tak wyjdzie ,że skoda najlepsza.

  • Gość: Właściciel 500l

    Oceniono 8 razy 8

    Jednostki benzynowe fiata łatwo dostosować do lpg, czego trudno szukać aktualnie u konkurencji.

  • Gość: Zdumiony

    Oceniono 7 razy 7

    Czytalem tu juz rozne bzdury, ale te prrzekraczaja zdolnosci percepyjne normalnego czlowieka. Autorzy artykulow nie powinni trrollowac.

  • Gość: mmb

    Oceniono 6 razy 6

    "Oczywiście w ofercie Fiata znajduje się również uterenowiona wersja tego modelu, nazwana 500X"
    Uterenowiona wersja nazywa się 500L Trekking. Jest podniesiona o zdaje się 2 cm, na tej samej płycie podłogowej, czyli powiększonej od Punto. 500X to inna buda na spodzie od Jeepa Renegate. No ale przecież artykuł pisał jakiś praktytant który marzy o poważnej pracy, więc czego wymagać...

  • Gość: klm

    Oceniono 4 razy 4

    "...uterenowiona wersja tego modelu, nazwana 500X..." - trzeba być doprawdy parchatym gudłajem, żeby wypisywać takie brednie!

  • Gość: gość

    Oceniono 3 razy 3

    dobrze , że autor się podpisał! będę go stawiał obok filipa w panteonie moto głupoty!

  • Gość: Dawid

    Oceniono 1 raz 1

    Tak sie składa że ilość miejsca na tylnej kanapie jest mnóstwo a autor artykuliku wyraznie nie lubi włoskiego producenta. Posiadam ten samochód i jestem mega zadowolony. A za podobną cenę u konkurencji nie znalazłem tyle przestrzeni bagażowej oraz we wnętrzu co w 500l.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX