Auta znów podrożeją. Unia chce nowych systemów bezpieczeństwa

Europosłowie uważają, że urządzenia wspomagające kierowcę powinny być standardowo montowane w samochodach, ponieważ zapobiegają wypadkom. Tydzień temu przyjęto rezolucję w tej sprawie.

Statystyki podają, że każdego roku na unijnych drogach ginie ponad 25 tys. osób, a setki tysięcy zostaje rannych. Ok. 90 proc. wypadków można uniknąć, ponieważ wynikają z błędu ludzkiego. Urządzenia wspomagające kierowcę mogą zmniejszyć liczbę wypadków i zwiększyć bezpieczeństwo.

Systemy hamowania awaryjnego rozpoznające pieszych lub rowerzystów spowalniają samochód, co pozwala uniknąć kolizji. Systemy wspomagania jazdy z dozwoloną prędkością analizują znaki drogowe i przypominają o limitach, a rozwiązania utrzymujące pojazd na pasie ruchu nie tylko ostrzegają, ale również ingerują w jazdę.

Zobacz także: Cofasz licznik? Minister Ziobro grozi więzieniem

Do tej pory rozwiązania tego typu były montowane w autach z wyższej półki, ale posłowie chcą, żeby pojawiły się w autach z wszystkich klas – osobowych, ciężarowych, furgonetkach, ciężarówkach i autobusach.

Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo są coraz częściej montowane w małych samochodach, ale nadal 75 proc. nowych aut nie posiada takich systemów, ponieważ są to dodatkowe koszty dla kupującego. Dlatego posłowie sugerują, żeby instalować obowiązkowo te funkcje, które są dostępne na rynku i faktycznie poprawiają bezpieczeństwo.

Oprócz dodatkowego wyposażenia w nowych samochodach, posłowie są zainteresowanie obniżeniem dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi do poziomu 0,0 promila dla początkujących i zawodowych kierowców.

Zobacz także: Nowe limity alkoholu dla kierowców. Po lampce wina za kratki?

Więcej o:
Komentarze (30)
Auta znów podrożeją. Unia chce nowych systemów bezpieczeństwa
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Kuba123

    Oceniono 18 razy 16

    niech wprowadzą obowiązkowe autopoziomowanie świateł, żeby Janusze wszystkich nie oślepiali to będzie bezpieczniej

  • spyderman2

    Oceniono 8 razy 8

    pisi nierzad totalny kupił sobie najdroższe limuzyny (niemieckie:)), z wszystkimi systemami a i tak się rozbijają

  • Gość: wszyscymaja

    Oceniono 5 razy 5

    Jak to czytam to zastanawiam się skąd oni wiedzą jak prowadzić samochód skoro wożą się limuzynami z szoferami? Ja jeżdżę rextonem, który ma już system ostrzegania i samoczynnego hamowania w przypadku ryzyka kolizji, czy wykrywania pojazdów w tzw martwym polu ale i tak wiem że nic nie zastąpi myślenia kierowcy. I co z tymi samochodami które tego wszystkiego nie mają?

  • Gość: SKF

    Oceniono 7 razy 5

    Państwo z Parlamentu Europejskiego i z Komisji Europejskiej powinni mieć obowiązek przeżyć pół roku w Europie Wschodniej przy przeciętnych wschodnioeuropejskich zarobkach.

  • Gość: wwa

    Oceniono 6 razy 4

    Jak na razie ciężarówki i inne dostawczaki w Bolandzie nie mają nawet czujnika cofania czy kamery co kończy się śmiercią kilku osób rocznie - bo dodatkowo pozwala im się jeździć po chodnikach i deptakach i to tyłem "na słuch".
    Mam taki widok co dzień na Świętokrzyskiej - kilkanaście metrów tyłem po chodniku niebieska ciążarówka z budą od sieciowej piekarni. Wprawdzie może stanąć na jezdni ale to 10 metrów dalej....

  • Gość: jk.jk.j.kj

    Oceniono 20 razy 4

    autobusy i ciężarowe maja od jakiegos czasu na wyposazeniu. Wiec o co strach ? ze auto zdrozeje 1000- 2000 . PRzy skali produkcji mozna zmniejszyc koszty

  • Gość: TomKs

    Oceniono 1 raz 1

    W związku z tym, że samochód będzie "sam" wykonywał pewne manewry (hamował, skręcał) spodziewam się, że producent pokryje sporą część OC, ponieważ będzie częściowo odpowiedzialny za ruch pojazdu. Wtedy gotów jestem za te wszystkie pikacze zapłacić.

    A póki co, mam Accorda z 1994 roku. Dobrze go zakonserwowałem i za dziesięć lat będzie to najszybsze auto w całej socjalistycznej UE.

  • Sabastiani POLAND

    0

    Autopoziomowanie świateł zwłaszcza tych ksenonowych.
    Bardzo duże niebezpieczeństwo stwarzają...:/

  • Gość: gwidon

    Oceniono 3 razy -3

    pora na zmianę auta, wiadomo końcówka roku to spore rabaty; problem z wyborem rozwiąże profesjonalny tester z automotoGo.com; sprawnie, bez zbędnych ceregieli, warto.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX