Audi od kilkunastu lat pracuje nad paliwami przyjaznymi dla środowiska, takimi jak e-gaz czy e-benzyna, a od niedawna trwają prace nad ekologicznym paliwem e-diesel. Energia niezbędna do jego produkcji będzie pozyskiwana z odnawialnych źródeł. Już niebawem na terenie Szwajcarii powstanie wytwórnia, która wyprodukuje nawet 400 tys. litrów paliwa rocznie.
Audi e-diesel ma potencjał, żeby uczynić silniki spalinowe niemal neutralnymi pod względem emisji C02.
Paliwo jest produkowane w specjalnej instalacji, w procesie przekształcenia nadwyżek energii wodnej w paliwo syntetyczne. W tym przypadku zachodzi proces chemiczny: zielona energia generowana w elektrowni wodnej w wyniku elektrolizy przekształca się w wodór i tlen. W następnym etapie wodór reaguje z dwutlenkiem węgla przy wykorzystaniu innowacyjnej techniki. Dwutlenek węgla można pozyskiwać z atmosfery lub gazów odpadowych.
Zobacz także: Czy to koniec silników Diesla? Wszystko przez dwutlenek węgla
Podobnie jak w przypadku pozostałych e-paliw od Audi, węgiel jest pozyskiwany z CO2. W wyniku reakcji powstają związki węglowodorowe, a w końcowym etapie procesu dzielą się na paliwo właściwe oraz wosk wykorzystywany w innych gałęziach przemysłu.
Pierwsze partie e-diesla będą produkowane w Laufenbergu w przyszłym roku. W tym czasie Audi wraz z partnerami skompletują wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące uruchomienia instalacji. Prace budowlane ruszą na początku 2018 roku.
Zobacz także: Poradnik | Tanie w eksploatacji. Małe silniki Diesla bez dwumasowego koła zamachowego
Nie jest jeszcze znana cena e-diesla, ale jak się dowiedzieliśmy u przedstawicieli niemieckiego koncernu, założenie tego projektu jest takie, że nie może to być znacznie droższe rozwiązanie, tylko dlatego że jest ekologiczne.
To już drugi projekt Audi uruchomiony zgodnie z zasadami "power-to-liquid", zamieniający energię elektryczną w ciecz. Od 2014 roku producent samochodów współpracuje z firmą Sunfire z Drezna, która analizuje wytwarzanie paliwa e-diesel z wykorzystaniem powyższej zasady, ale stosując zupełnie inne technologie.
Kolejnym przykładem zaangażowania niemieckiej marki jest instalacja w niemieckim Wertle, wytwarzająca e-gaz (syntetyczny metan) wykorzystywany do napędu wersji g-tron w modelach A3, A4 i A5